نوازندگان با فروش ساز زندگی خود را می‌گذرانند/ آینده نامعلوم در سایه ناامیدی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
پویا نیک پور در گفتگو با صبا:

نوازندگان با فروش ساز زندگی خود را می‌گذرانند/ آینده نامعلوم در سایه ناامیدی

پویا نیک پور می گوید وضعیت فرهنگ و هنر پس از پایان بحران کرونا هم روشن نیست.

پویا نیک پور خواننده و نوازنده پیانو در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره کارهای جدید خود گفت: تمامی مجوزهای آلبوم «پویا نو» گرفته شده است ولی تصمیم گرفتم این آلبوم با تغییرات جدیدی منتشر شود و به احتمال زیاد عنوان این اثر موسیقایی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: مهم ترین دلیل این بود که قرنطینه اجباری به دلیل بیماری کرونا سبب شد تا مطالعات خود را بیشتر کنم و سطح توقعاتم کاملا تغییر کرده و حالا قرار است ۲۷ قطعه آماده کنم و از بین آنها ۱۴ قطعه را برای این آلبوم در نظر بگیرم که با توجه به تغییرات اساسی در این آلبوم کارهای مجوز دوباره باید انجام شود.

این نوازنده با اشاره به اینکه بیماری کرونا آسیب های بسیاری به فرهنگ و هنرویرو زده است، تاکید کرد: بیشتر از صدمه هایی که تا الان به هنر خورده است، به نظر من آینده نامعلوم صدمه های بیشتری به هنرمندان و فرهنگ و هنر می زند. ما دوره جنگ را گذراندیم و کرونا در مقابل جنگ چیزی نیست زیرا با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می توانیم کاری کنیم تا به این بیماری دچار نشویم ولی مهم ترین چیزی که در حال حاضر من را ناراحت می کند نبود انگیزه کافی برای ادامه راه موسیقی است زیرا صدمه های جدی به بدنه موسیقی و نوازندگان کنسرت ها خورده است.

آینده فرهنگ و هنر نامعلوم است

این نوازنده تاکید کرد: تولید موسیقی تا حدودی برقرار است ولی تولید به تنهایی کافی نیست و باید جایی باشد تا هنرمندان بتوانند هنر خود را ارائه دهند. خیلی ها معتقدند که حتی اگر این بیماری تمام شود خیلی از مردم دیگر به سالن های کنسرت یا سینما نمی روند و این یعنی اینکه آینده فرهنگ و هنر نامعلوم است.

وی افزود: خیلی از نوازنده ها از شهرهای دیگر به تهران آمده و خانه اجاره کرده بودند و حتی با دستمزد کمی که می گرفتند زندگی خود را می گذراندند ولی الان همه آنها در وضعیت بدی قرار دارند و مجبور شدند قراردادهای خود را فسخ کنند. اگر سری به مغازه های فروش ساز بزنید می بینید که بیشتر نوازنده ها سازهای خود را برای فروش گذاشته اند تا بتوانند زندگی خود را هر چند کوتاه بگذرانند. من در شورای موسیقی هستم و طبق جلساتی که داشتیم متوجه شدم که مسئولان بودجه ای برای حمایت از هنرمندان در اختیار ندارند.

این نوازنده پیانو با اشاره به اینکه کرونا تغییرات اساسی در زندگی بشر به وجود آورده است، بیان کرد: باید بپذیریم که این بیماری در زندگی ما خواهد ماند حتی اگر واکسن به دست همه ما برسد ممکن است که این ویروس جهش پیدا کند به همین دلیل خیلی ها با خود می گویند اصلا چرا به فعالیت موسیقی خود ادامه دهم. البته می توانیم با دید دیگر به کرونا هم نگاه کنیم؛ این بیماری مسیر دیگری را در زندگی همه ما به وجود آورده است و بیشتر افراد به سمت مطالعه گرایش پیدا کرده اند.

وی در پایان گفت: قبل از این بیماری، همه درگیر فضای مجازی بودند ولی الان زمان مناسبی برای این است که مطالعه کنیم و نقاط قوت و ضعف کارمان را بشناسیم. من از زمانیکه این بیماری شیوع پیدا کرده است سعی کردم از این فرصت استفاده کنم و موسیقی هایی را بسازم که براساس تفکر بیشتر باشد در نتیجه باید از این قرنطینه های اجباری در جهت رشد و تعالی خود استفاده کنیم.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

صداوسیما موسیقی دم‌دستی پخش می‌کند/ لزوم برگزاری میزگردهای تخصصی موسیقی

اگر هنرمندان موسیقی متحد بودند مسئولان نمی‌توانستند اینگونه نادیده‌مان بگیرند

بی‌حرمتی و کم‌لطفی‌های زیادی به موسیقی می‌شود/ نگاه مسئولان باید اصلاح شود

کشتی موسیقی در حال غرق شدن است

دولت از تعطیلی موسیقی خوشحال هم می‌شود

هنرمندان موسیقی ماه‌هاست شغل و درآمدی ندارند/ مسئولان هیچ کاری نمی‌کنند

مسئولان گوش شنوایی برای مشکلات موسیقی ندارند/ دایما خبر مهاجرت می‌شنویم

شاهد بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان موسیقی هستیم/ فشار اقتصادی بر هنرمندان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است