فیلم «شهری که با تو دیدم» به ماه‌چهره خلیلی تقدیم می‌شود/ قصه عشق از صفویه تا امروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۶
نیما جوادی در گفتگو با صبا:

فیلم «شهری که با تو دیدم» به ماه‌چهره خلیلی تقدیم می‌شود/ قصه عشق از صفویه تا امروز

کارگردان فیلم سینمایی «شهری که با تو دیدم» درباره علل نگارش این فیلمنامه و مراحل ساخت آن سخن گفت.

نیما جوادی نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: طرح فیلم سینمایی «شهری که با تو دیدم» از اوایل پاییز ۱۳۹۷ آغاز و همزمان با آن پژوهش و نگارش آن نیز آغاز شد و روند نگارش فیلمنامه تا بهار ۱۳۹۹ ادامه داشت. پس از آن وارد مرحله پیش تولید و تولید اثر شدیم و امروز تقریبا در اواخر مراحل فیلمبرداری و تدوین همزمان آن هستیم.

او افزود: من از سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفتم درباره برخی از شخصیت‌ها و مشاهیر دوره صفویه مطالعه و کار کنم که این روند از سال ۱۳۹۶ آغاز شد که بخشی از آن به صورت کتاب و بخشی به صورت مستند داستانی در اختیار مخاطبان قرار گرفت. در ادامه باتوجه به شرایط موجود، فضا را برای ساخت فیلم سینمایی علی اکبر اصفهانی هنرمند معمار دوره صفویه مناسب دیدم و دستمایه‌ای شد تا قصه‌ای جدید در زمان حال و گذشته را به نگارش درآورم و آیینه مقابل یکدیگر قرار دهم. تاریخ و عشق دو مساله‌‌ای هستند که برای من همواره جذاب بودند و رکن اصلی آثار من را تشکیل می‌‌دهند، علاوه‌بر این عشق به اصفهان و تاریخ این شهر نیز قطعا بر انگیزه‌های من افزوده است.

کارگردان مستند داستانی «صائب تبریزی» درباره نوع روایت فیلم خود عنوان کرد: پیش از این نیز، اینگونه آثار وجود داشته است اما اینکه بگوییم «شهری که با تو دیدم» از نمونه خاصی پیروی کرده است، خیر. شاید اگر فیلم منتشر شود، عده‌ای برخی شباهت‌هایی با دیگر آثار مطرح جهانی و داخلی پیدا کنند.

جوادی درباره روایت قصه در فیلم گفت: عشقی بین خاتون و علی اکبر در زمان صفویه و عشقی بین نامی و کاترینا در زمان حال وجود دارد. فیلم در دو زمان مختلف مواجهه این دو زوج را در مقابل عشق و سختی‌های آن روایت می‌کند که ممکن است امروزه وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: اگر می خواستم تنها زندگی علی اکبر اصفهانی را روایت کنم به دلیل اینکه منابع بسیاری از او در دسترس نیست اثر، مخاطب محدودی پیدا می‌کرد و در نهایت به یک مستند تبدیل می شد که متاسفانه آن طور که باید دیده نمی‌شود بنابراین پیوند زمان حال و زمان گذشته به همراه ترکیبات دیگری از جمله موسیقی، ترانه، رنگ و… ممکن است مخاطب بیشتری را جذب کند تا درنهایت علی اکبر اصفهانی به تعداد بیشتری از مردم معرفی شود.

جوادی گفت: تعدادی از بازیگران از جمله ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، حسین پاکدل، ویدا جوان، سام نوری و… که در لیست انتخابی ما حضور داشتند، به دلیل تداخل زمانی کارها متاسفانه به فیلمبرداری ما نرسیدند. بخشی از دوستانی که جلوی دوربین این فیلم قرار گرفتند انتخاب اول بودند و در نهایت از انتخاب‌ بازیگرانم راضی هستم و باید از همه‌ آن‌ها یک تشکر ویژه داشته باشم از اینکه در طول ساخت این فیلم رفیق بودند. در معدود آثاری دیده می‌شود که بازیگران و عوامل با یکدیگر رفاقت داشته باشند و برای کار و یکدیگر دلسوزی کنند، همه‌ عوامل و بازیگران اثر من برادرانه و خواهرانه در کنار من بودند و به کاری که انجام می‌دادیم ایمان داشتند و این امر برای من ارزش بالایی داشت.

کارگردان مستند داستانی «میرعماد» با تاکید براینکه عوامل اثر به او انگیزه می‌دانند، بیان کرد: همه‌ عوامل اثر و به ویژه بازیگران با مشاوره‌های خود و تاکید بر ادامه کار به من انگیزه دادند و این امر بیشتر از کار آن‌ها بود.

نویسنده نمایشنامه «حرف‌هایی که بهش نگفتم» ادامه داد: این فیلم به ماه چهره خلیلی عزیز تقدیم خواهد شد و من در تمام مدت زمان فیلمبرداری اثر نیز مدام به او فکر می‌کردم، چراکه درباره نقشی که در این فیلم داشت با هم بحث‌های فراوانی داشتیم و تک تک سکانس‌ها را با هم تمرین کرده بودیم و در طول این مسیر از ایده‌های او نیز بسیار استفاده کردم. یاد ماه چهره خلیلی در تمام لحظات این کار با ما بود و حسرت اینکه دوستی ما در نهایت منجر به همکاری نشد همیشه در دل من خواهد ماند.

او افزود: این فیلم، رمانتیک-فانتزی-موزیکال است که از سینمای غرب گرفته شده است. بخش عاشقانه فیلم رمانتیک، بخش تخیلی فیلم فانتزی و از آنجاکه مبنای فیلم موزیک و ترانه است موزیکال نیز محسوب می‌شود.

جوادی گفت: همه اشعار، آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی اثر برعهده من است که از زبان شخصیت نامی در فیلم خوانده می‌شود. در چند قطعه نیز جوانه دلشاد که بازیگر نقش کاترینا است همخوانی خواهد داشت.

او در پایان با بیان اینکه پس از پایان یافتن مرحله تدوین، فیلم در فستیوال‌های جهانی و داخلی اکران خواهد شد، گفت: این فیلم به نوعی بیانگر تمامی آثار من که از سال ۱۳۸۳ جسته گریخته انجام شده اند است. شعر، موسیقی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و… همگی به صورت منسجم در فیلم سینمایی «شهری که با تو دیدم» به نمایش درآمده است. بدون شک اتفاق سختی است و فشار زیادی را تحمل کردم اما معتقدم شاید اگر کار را به فرد دیگری می‌دادم، آن اتفاقی که تمایل داشتم رخ نمی‌داد.

شبنم قلی خانی، رحیم نوروزی، شیوا طاهری، جوانه دلشاد، هستی فرحی، حسن جویره، نیما جوادی، بهنام سرلک و… از جمله بازیگران فیلم سینمایی «شهری که با تو دیدم» به نویسندگی و کاگردانی نیما جوادی هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است