همه ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در «شب یلدا»/ خبری از یک اتفاق ویژه هست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
صبا گزارش می‌دهد؛

همه ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در «شب یلدا»/ خبری از یک اتفاق ویژه هست؟

گرچه شبکه‌های مختلف تلویزیون امسال هم برنامه‌هایی را برای شب یلدا تدارک دیده‌اند اما به نظر نمی‌رسد شاهد برنامه‌‌ای با ساختار متفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، شب یلدا یا شب چله یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان است که از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه پیدا کرد.

چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است و خانواده‌های ایرانی با حضور در کنار یکدیگر طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی می‌دارند.

شب یلدای امسال اما با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است چراکه این روزها مهمان ناخوانده‌ای با نام کرونا جامعه را در بر گرفته است و برای قطع زنجیره انتقال این ویروس و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بهتر است این جشن مجازی برگزار شود.

باتوجه به شرایط روز جامعه امسال وظیفه سازمان صداوسیما نسبت به سال‌های گذشته پُررنگ‌تر شده است چراکه باید با تولید برنامه‌های شاد، جذاب و سرگرم‌کننده مخاطبان را در خانه نگه دارد.

در این گزارش قصد داریم مروری بر برنامه‌هایی که قرار است در بلندترین شب سال از تلویزیون روی آنتن بروند، داشته باشیم. 

«دستپخت» در شبکه یک

شبکه یک سیما سال گذشته برنامه «فرمول یک» را با اجرای علی ضیا و با حضور چهره‌های شناخته شده طی ۲ شب روی آنتن برد اما امسال برنامه «دستپخت» را برای شب یلدا پخش می‌کند. اینکه شب یک «دستپخت» به تهیه‌کنندگی و اجرای سیدوحید حسینی را برای شب یلدا تدارک دیده است اقدامی متفاوت است چراکه این برنامه در روزهای گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود. «دستپخت» که قرار است روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ آذر بعد از خبر ساعت ۱۹ روی آنتن برود، میزبان پرستاران است و رقابت آشپزی این عزیزان را به نمایش می‌گذارد.

مهران رجبی، نادر سلیمانی و امیر کربلایی‌زاده سه چهره‎ای هستند که به عنوان داور در این مسابقه حضور دارند. همچنین سه خانواده نیز به همراه پدربزرگ و مادربزرگ‌شان به مسابقه دعوت شده‌اند تا با طبخ  غذاهای سنتی، سفره شب یلدایی رآ اماده کنند.

میثم درویشان‌پور و مجید افشاری نیز در این برنامه استندآپ کمدی می‌کنند و بیژن لُرد خواننده‌ گیلانی در این برنامه اجرا خواهد داشت.

«ایرانیش» با اجرای مجید واشقانی و گیتی خامنه

احسان ارغوانی که سال گذشته به همراه مهدی بابایی برنامه «روشن‌ترین شب» را با اجرای محمد سلوکی به مدت سه شب روی آنتن برد، امسال با مسابقه «ایرانیش» مهمان خانه‌های مخاطبان خواهد بود. مجری مسابقه «ایرانیش» پوریا پورسرخ است اما اجرای ویژه‌برنامه یلدایی شبکه دو سیما که در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ماه بعد از گفت و گوی ویژه خبری ساعت ۲۳:۳۰  روی آنتن خواهد رفت، مجید واشقانی و گیتی خامنه برعهده دارند.

برگزاری مسابقه‌های اصیل ایرانی، اجرای موسیقی به صورت هنرهای مفهومی، حضور هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان، کادر درمان و چهره‌های مختلف اجتماعی و معاشرت با آن‌ها درون مایه اصلی این ویژه‌برنامه را تشکیل می‌دهد.

همچنین به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار این برنامه از پرستاران پُرتلاش تجلیل و ارتباطی زنده با دمشق و حرم حضرت زینب (س) برقرار خواهد کرد.

شبکه سه بدون رضا رشیدپور

«شب آرام» عنوان برنامه‌ای بود که سال‌های ۹۷ و ۹۸ با اجرا و تهیه‌کنندگی رضا رشیدپور طی دو شب به مناسبت شب یلدای روی آنتن شبکه سه سیما رفت اما شبکه سه امسال قرار است برنامه‌های «زوجی نو» و «عطسه» را که هر دو جزو برنامه‌های جدید شبکههستند، روی آنتن ببرد.

ناگفته نماند که چند روز پیش برخی رسانه‌ها از حضور رضا رشیدپور با مسابقه «سیم آخر» در شب یلدا خبر دادند اما ایشان در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد در روزهای پخش برنامه یعنی پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ آذرماه این مسابقه تدارک ویژه‌ای دیده است البته هنوز از طریق روابط عمومی مسابقه این تدارک ویژه اعلام رسمی نشده است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی قرار است در این مسابقه رخ بدهد.

برنامه «عطسه» که نزدیک به ۲ ماه روی آنتن شبکه سه رفته، قرار است  ۳۰ آذرماه با حال و هوای یلدایی قبل از ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه سه برود. جزییات بیشتری از مهمانان این برنامه تا زمان نگارش این گزارش در دست نیست و باید دید این برنامه چه تدارکی برای بلندترین شب سال دیده است.

مسابقه «زوجی نو» نیز قرار است به صورت زنده در شب یلدا بعد از خبر ۱۹ تا پاسی از شب با اجرای باربد بابایی و مهمانان ویژه از شبکه سه پخش شود. «زوجی نو» مسابقه‌ای در راستای شناخت و تعامل میان زوجین، بازنمایی خلاقیت زوجین و نگاهی نو به زندگی، مدیریت بحران در زندگی، کسب در آمد و ترویج استفاده از کالای ایرانی، مدیریت اقتصاد خانواده و… با نگاه خانواده محور است که در هشتاد قسمت به تهیه‌کنندگی حامد خانی پخش می‌شود و ۱۴۰ زوج دو به دو با هم به رقابت می‌پردازند.

همچنین هنوز اسامی مهمانان ویژه این برنامه اعلام نشده است و مشخص نیست این مسابقه چه تدارکی برای مخاطبان خود دیده است.

حضور یک گروه موسیقی در «شب‌های هنر» شبکه چهار

شبکه چهار سیما که سال ۹۸ در اقدامی متفاوت و جالب «انار و برف» را با اجرای رابعه مدنی، آفرین عبیسی و زنده‌یاد صدیقه کیان فر سه بانوی پیشکسوت در عرصه بازیگری روی آنتن برد، امسال همان برنامه روتین خود یعنی «شب‌های هنر» را که روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه پخش می‌شود، روی آنتن خواهد برد اما به صورت ویژه.

در این برنامه که قرار است با اجرای جواد مولانیا، علیرضا بهرامی و رضا مهدوی ساعت ۲۲ روز یکشنبه ۳۰ آذر پخش شود، هنرمندان و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر و یک گروه موسیقی حضور دارند.

«انار» با اجرای سیدمرتضی حسینی و بهمن هاشمی در شبکه پنج

«یلدای ورزشگاهی» عنوان ویژه‌برنامه شب یلدا شبکه پنج در سال گذشته بود که با اجرای حافظ کاظم زاده، حمید گودرزی، هیراد حاتمی و علی انصاریان روی آنتن رفت اما امسال این شبکه در یلدای ۹۹ با تیمی متفاوت میزبان مخاطبان است.

ویژه‌برنامه «انار» قرار است به مناسبت شب یلدا با اجرای سیدمرتضی حسینی و بهمن هاشمی در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه یعنی ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ آذر به روی آنتن برود. این برنامه یکشنبه شب ۳۰ آذر از ساعت ۲۱ تا ۲۴ مهمان و  جمعه و شنبه شب ۲۸ و ۲۹ آذر از ساعت ۲۲ تا ۲۴ پخش خواهد داشت.

این برنامه که بخش‌های مختلفی دارد، علاوه بر بهره بردن از حضور بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران میزبان برخی از مجریان شبکه پنج از جمله محمد دلاوری، علی مروی، محیا اسناوندی و … خواهد بود.

بازگشت «رادیو هفت» و «قند پهلو» در شب یلدا به آنتن شبکه آموزش

شبکه آموزش امسال با یک اتفاق مثبت به استقبال شب یلدا می‌رود. این شبکه برای شب یلدا برنامه «رادیو هفت» و «قند پهلو» را تدارک دیده است.

بازگشت «رادیو هفت» به آنتن شبکه آموزش پس از ۶ سال آن هم همزمان با شب یلدا اتفاق خوبی است چراکه این برنامه در زمان پخش خود جزو یکی از برنامه‌های پُربیننده تلویزیون بود و می‌تواند برگ برنده این شبکه برای جذب مخاطب در این شب باشد.

«رادیو هفت» به تهیه‌کنندگی محمد صوفی به صورت زنده در شب یلدا از ساعت ۲۲ تا ۱ بامداد با اجرای منصور ضابطیان و رشید کاکاوند روی آنتن می‌رود. این برنامه به لحاظ شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مهمان در استودیو پخش می‌شود.

مدح خوانی، قصه‌های یلدایی و مروری بر بیان فرهنگ ایرانی و اسلامی از جمله بخش‌های مختلف این برنامه است. در ابتدای برنامه نیز تصاویری از حرم امام رضا (ع) با حال و هوایی معنوی پخش می‌شود و محمد حشمتی خواننده نیز ترانه‌هایی را برای مخاطبان اجرا خواهد کرد.

عکس مربوط به فصل‌های گذشته است

«قند پهلو» عنوان ویژه ‌برنامه دیگر شبکه آموزش به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی است که برای شب یلدا در نظرگرفته است. این برنامه یکشنبه ۳۰ آذر از ساعت ۲۰ تا ۲۲ با اجرای ناصر سیف، شهرام شکیبا و رضا رفیع روی آنتن می‌رود.

در این برنامه که قالب آن جُنگ با مضامین ادبی و طنز است، شماری از شاعران طنزپرداز کادر درمان حضور دارند.

سری سوم «قند پهلو» از شب یلدا آغاز می‌شود و پس از پایان ایام فاطمیه، پخش آن از ۱۵ بهمن ادامه می‌یابد.

شبکه نسیم با چهار برنامه پیشتاز در شب یلدا

شبکه نسیم سال گذشته سه برنامه «کتاب باز»، «چهل تیکه» و «دورهمی» با اجرای مهران مدیری را تدارک دیده بود که امسال علاوه بر ۲ برنامه «دورهمی» و «کتاب باز» که همانند سال گذشته در یلدای ۹۹ نیز میزبان مخاطبان خواهند بود، برنامه‌های «کودک شو» و «شوتبال» نیز در بلندترین شب سال از شبکه نسیم پخش خواهند شد.

«دورهمی» که سری چهارم آن اواخر مردادماه به پایان رسید، سال گذشته میزبان چهار نفر از مجریان شبکه نسیم از جمله سروش صحت، کامبیز دیرباز، محمدرضا علیمردانی و پژمان بازغی بود اما امسال مشخص نیست که در شب یلدا میزبان چه هنرمندانی باشد.

همچنین هنوز مشخص نیست که این برنامه تنها به مناسبت شب یلدا روی آنتن می‌رود یا ضبط سری پنجم آن آغاز شده و قرار است دوباره در جدول پخش شبکه نسیم قرار بگیرد. باید منتظر ماند و دید مهران مدیری در ویژه‌برنامه شب یلدا درباره سری پنجم این برنامه که قرار بود با حال و هوایی متفاوت بعد از محرم و صفر روی آنتن برود، توضیحی ارایه می‌دهد یا نه.

«کتاب باز» دیگر برنامه شبکه نسیم در شب یلدا است که با حال‌وهوای متفاوتی روی آنتن خواهد رفت و قرار است سروش صحت و مجریان دیگر برنامه در آن حضور داشته باشند.

حمید گودرزی مجری سری جدید برنامه «کودک‌شو» که اجرای ویژه‌برنامه یلدایی این مسابقه را نیز برعهده خواهد داشت، در بلندترین شب سال میزبان هنرمندان خواهد بود. البته ساختار این مسابقه با دیگر قسمت‌های آن متفاوت است و سنت‌های شب یلدا در آن اجرا خواهد شد.

سری جدید مسابقه «شوتبال» که از ۱۸ آذرماه روی آنتن رفته است با اجرای حامد آهنگی و مبینا نصیری در شب یلدا میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

همچنین میهمان اصلی این مسابقه یوسف کرمی، امیر کاظمی، علی صالحی، اسماعیل جلالی، مهدی امیرآبادی و حسین سلیمانی هستند.

دیگر برنامه‌های شبکه‌های سیما در تلویزیون

دیگر شبکه‌های تلویزیون، شبکه‌های استانی و شبکه‌هایی رادیویی نیز به مناسبت بلندترین شب سال برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند.

شبکه تماشا در آخرین روز پاییز از ساعت ۱۴ نماهنگ‌هایی همچون «رسم دنیا»، «عطر خانواده»، «یلدا»، «به رنگ انار»، « شب یلدا»، «قدح» و وله های ویژه شب یلدا، را پخش می‌کند.

شبکه سلامت نیز با ویژه برنامه یلدایی خود به نام «شیفت شب» از ساعت ۲۰:۱۵ به مدت ۱۸۰ دقیقه مهمان خانه‌ها خواهد شد.

این برنامه ترکیبی با حضور جمعی از مدافعان سلامت، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر برای پاسداشت و گرامیداشت شب یلدا پخش خواهد شد..

«شیفت شب» در بلندترین شب سال میزبان رضا بنفشه خواه، اسدالله یکتا، محمود بصیری و عبدالجبار کاکایی، سعید بیابانکی و سعید سعدی‌پور از شاعران معاصر کشورمان است.

این برنامه همچنین به صورت مجازی با یکی از بیمارستان‌ها ارتباط برقرار می‌کند و یک زوج پرستار و یکی از خانواده‌های شهدای سلامت نیز در برنامه حضور دارند.

پسر سیروس گرجستانی بازیگر فقید نیز در این برنامه صحبت خواهد کرد و روشنک گرامی بازیگر نیز از طریق اسکایپ با «شیفت شب» ارتباط برقرار می‌کند.

صحبت درباره محیط زیست و پسماند، پخش آیتم‌های عروسکی، خیمه شب بازی، موسیقی، گزارش مردمی درباره یلدا، موشن با موضوعات مختلف، وله تبریک روز پرستار، پیام تبریک وزیر به این مناسبت از دیگر پخش‌های این برنامه است.

فیلم‌های سینمایی «شهر موش ها»، «شیدا»، «نقطه آغاز»، «خواستگاری» و «عشق پردرسر» به ترتیب ساعات ۱۳، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۱ بامداد روز یک شنبه ۳۰ آذر ماه از شبکه نمایش برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

مرکز پویانمایی صبا نیز ۹ برنامه انیمیشنی به مدت زمان ۲ ساعت و ۳۴ دقیقه را از مجموعه‌های «هزار افسان»، «طلایه»، «ماجراهای آقای شهروندی»، «خروس زیرک و روباه کلک»، «مهارت های زندگی»، «ویز وزک»، «سمنو و شقاقل»، «هوهوخان باد مهربان» و «مجموعه چیا» برای شبکه یلدا در نظر گرفته است.

«شاد خوان» مستند پرتره منوچهری آذری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی شب یلدا ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

برنامه «خانواده امید» روز یکشنبه ۳۰ آذرماه با دعوت از مهمانان متعدد از جمله قصه گو، نقال، مرشد، ایران شناس و حافظ خوان نوجوان از ساعت ۲۰ در سه بخش به مدت ۱۲۰ دقیقه روی آنتن شبکه امید خواهد رفت. همچنین به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و مصادف شدن این مناسبت با شب یلدا این برنامه میزبان یک پرستار فداکار از جامعه پرستاران و مدافعان سلامت خواهد بود.

برنامه «قاب امید» نیز در این شب به یادماندنی با دعوت از مهمانان و کارشناسان مختلف ساعت ۱۷:۱۵ به مدت ۵۷ دقیقه میزبان مخاطبان نوجوان خواهد بود.

برنامه «دوم شخص مفرد» نیز با بخش های ویژه یلدا و مسابقه های «اسطرلاب» و «راز جزیره» با طرح سوالات مرتبط با این آیین باستانی، شنبه ۲۹ آذر ساعت ۱۹، یکشنبه ۳۰ آذر ساعت ۱۸:۴۵ و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۱ دی روی آنتن شبکه امید خواهند رفت.

شبکه ورزش سیما نیز ویژه برنامه شب یلدا خود را در فضای برفی پیست اسکی دربندسر به صورت زنده و مستقیم ساعت ۲۲ پخش می‌کند.

فیروز کریمی، مهدی تاتار، برادران فنونی زاده از پیشکسوتان فوتبال، بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری، حامد محضرنیا و شهرام زندی از خوانندگان در این برنامه حضور خواهند داشت.

شبکه افق نیز در شب یلدا با ۲ برنامه «هاشور» و «انارستان» به بررسی سنت های این شب، در ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ می‌پردازد.

اگرچه تلویزیون برنامه‌های متعددی را برای شب یلدا در نظر گرفته است اما اغلب برنامه‌هایی که قرار است در بلندترین شب سال از شبکه‌های پُرمخاطب سیما پخش شوند از یک ساختاری مشخص و تکراری همانند سال‌های گذشته بهره گرفته‌اند و آنگونه که درباره آن‌ها توضیحاتی وجود دارد به نظر نمی‎رسد امسال هم شاهد برنامه‌ای متفاوت در قاب صداوسیما باشیم.

ناگفته نماند بازگشت «رادیو هفت» به آنتن شبکه آموزش پس از ۶ سال و برنامه «دورهمی» پس از چند ماه به آنتن شبکه نسیم که همیشه مخاطب خود را داشته است، می‌تواند برگ‌های برنده صداوسیما در یلدای ۹۹ باشند و باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام برنامه بیشترین مخاطب را به خود اختصاص خواهد داد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است