وضعیت سینماهای دنیا چگونه است/ اروپایی‌ها تعطیل و چینی‌ها باز! | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۳

وضعیت سینماهای دنیا چگونه است/ اروپایی‌ها تعطیل و چینی‌ها باز!

سینماهای کدام کشورهای دنیا این روزها با وجود همه گیری کرونا فعال و کدام کشورها تعطیل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا ، کشورهای سراسر جهان در حال ترسیم طرح هایی برای بازگشایی سینماهای خود هستند؛ سینماهایی که به دلیل همه گیری کرونا مدت هاست بسته شده اند.

در اینجا به وضعیت کنونی برخی کشورهای دنیا نگاهی انداخته ایم. منبع این اطلاعات در قاره اروپا، اتحادیه بین المللی سینماست و البته باید اشاره شود، تاریخ بازگشایی سینماهای این کشورها موقتی است و احتمال تغییرشان وجود دارد.

در اروپا سینماهای اغلب کشورهای مهم بسته است، از چک و مجارستان گرفته تا آلمان و فرانسه این روزها درهای سینماهای شان را روی عموم بسته اند با این حال کشورهایی نیز وجود دارند که چراغ های سینماهای شان خاموش نیست، برای مثال سینماهای کشور کوچک آلبانی باز هستند. سالن های سینمای این کشور که در حوزه بالکان قرار دارد از ۲۳ ژوئن (۳ تیر) بازگشایی شده اند. قبرس، استونی و فنلاند نیز در میان دیگر کشورهای اروپایی هستند که سینماهایشان فعال است.

در شمال قاره آفریقا، کشور الجزایر که  یکی از صاحب سینماترین کشورهای قاره آفریقا به شمار می آید همچنان سینماهایش بسته است، تاریخ مشخصی نیز برای بازگشایی سالن های سینمای این کشور پیش بینی نشده است. این در حالیست که در یکی دیگر از کشورهای مهم آفریقایی یعنی کشور مصر سینماها مدت هاست مشغول فعالیت هستند.

در یکی دیگر از کشورهای اروپایی یعنی اتریش سینماها از هفته گذشته ۶ دسامبر (۱۶ آذر) دوباره شروع به فعالیت کرده اند. با وجود این بازگشایی، به دلیل اتکای سینمای اتریش به فیلم های آلمانی این احتمال وجود دارد که سینماهای این کشور تا بازشدن مجدد سینماهای آلمان در اوایل ژانویه فعالیت نداشته باشند. ضمنا به نظر می رسد سینماهای زنجیره ای این کشور تا حداقل آغاز سال ۲۰۲۱ همچنان بسته باشند.

در کشور بلژیک دیگر کشور اروپایی سینماها از روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) بعد از تعطیلی مجدد در اواخر اکتبر دوباره بازگشایی شده اند.

فرانسه، آلمان و ایتالیا سه کشور بزرگ صاحب سینما در اروپا هستند که همچنان سینماهای شان بسته است. در فرانسه اعلام شده بود که سالن های سینمای این کشور از روز ۱۵ دسامبر بازگشایی شوند که البته این اتفاق رخ نداد. بنا به اعلام نخست وزیر این کشور سینماهای فرانسه تا حداقل ۷ ژانویه همچنان به دلیل همه گیری بیماری کرونا تعطیل خواهند بود. ۶ هزار سالن سینما در فرانسه از ماه مارس امسال به دلیل همه گیری بیماری کرونا بسته شده اند. البته این سالن ها در این چند ماه چندین بار به مدت کوتاه اجازه بازگشایی پیدا کرده اند با این حال آخرین بار روز ۲۸ اکتبر اعلام شد که به دلیل قرنطینه کلی در کشور فرانسه، سالن های سینما نیز مشمول تعطیلی می شوند. فرانسه امسال به دلیل همه گیری کرونا از برگزاری مهم ترین فستیوال سینمایی خود یعنی جشنواره فیلم کن نیز سر باز زد.

در کشور آلمان نیز همانطور که در بالا اشاره شد سینماها همچنان تعطیل هستند. بنا به آنچه تا به امروز اعلام شده سینماها در این کشور در ۱۰ ژانویه سال آینده مجددا بازگشایی می شوند.

ایتالیا یکی دیگر از کشورهای مهم صاحب سینما در اروپا و جهان است که سینماهایش همچنان بسته است. سالن های سینما در ایتالیا از روز ۲۶ اکتبر امسال مجددا بسته شده اند، پیش بینی می شد ۳ دسامبر سینماها در این کشور دوباره بازگشایی شوند که البته این اتفاق رخ نداد و بنا به اعلام نخست وزیر این کشور سینماها حداقل تا اوایل ژانویه همچنان بسته خواهند بود.

ایتالیا از معدود کشورهای دنیاست که توانست فستیوال مهم سینمایی خود یعنی جشنواره ونیز را به صورت فیزیکی در دوران همه گیری کرونا برگزار کند.

حالا اما به آسیا برویم، کشور چین یکی از مهمترین کشورهای صاحب سینما در دنیاست که مدت های زیادی است سینماهایش باز هستند. سینماهای چین از ۲۰ جولای امسال بازگشایی شده اند. در چین به دلیل همه گیری کرونا که از قضا از همین کشور نیز آغاز شد سینماها از روز ۲۴ ژانویه تعطیل شدند پس از آن در نیمه ماه مارس نزدیک به ۵۰۰ سالن سینما در این کشور بازگشایی شد، با وجود این بازگشایی از روز ۲۸ مارس دوباره دستور رسید که سالن های سینما باید تعطیل شوند. سینماهای چین اما از روز ۲۰ جولای به این طرف اجازه بازگشایی پیدا کرده اند. سینماهای پکن پایتخت کشور چین نیز از روز ۲۴ جولای اجازه فعالیت یافتند. در کشور چین سینماها با ۳۰ درصد ظرفیت خود و با رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول به فعالیت هستند.

در دو کشور مهم دیگر آسیای شرقی یعنی ژاپن و کره جنوبی نیز سینماها مشغول فعالیت هستند. در کشور کره جنوبی سالن های سینما از روز ۲۹ آوریل اجازه فعالیت پیدا کرده اند در ژاپن نیز از نیمه ماه می فعال هستند.

در کشورهای همسایه ما سینماهای عراق، عربستان، بحرین و امارات باز و سینماهای قطر و کویت همچنان بسته هستند. سالن های سینما در کشور ترکیه نیز همچنان بسته است، آنگونه که مقامات ترکی اعلام کرده اند قرار است از تاریخ ۳۱ دسامبر یعنی آخر این ماه میلادی مجددا اجازه بازگشایی به سینماها در این کشور داده شود.

در آمریکا نیز شرایط سینماها بنا به وضعیت ایالت ها هر کدام فرق می کند، برای مثال در ایالتی مثل جرجیا از نیمه ماه می سینماها مشغول فعالیت هستند، اما در ایالت کلیدی کالیفرنیا همچنان چراغ سینماها خاموش است، در ایالت کلیدی دیگر آمریکا یعنی نیویورک نیز سالن های سینمای خارج از شهر نیویورک از روز ۲۳اکتبر (۲ آبان) اجازه بازگشایی یافته اند.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000