تدارک رادیو جوان برای چند برنامه شبانه زمستانی/ فضای مجازی مزاحم ما نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
علیرضا مقصودی در گفتگو با صبا:

تدارک رادیو جوان برای چند برنامه شبانه زمستانی/ فضای مجازی مزاحم ما نیست

مدیر رادیو جوان درباره برنامه‌های شبکه‌ در شب‌های زمستان، بودجه رادیو، ارتباط با برنامه‌سازان و پاسداشت زبان فارسی توضیحاتی را ارایه داد.

علیرضا مقصودی مدیر شبکه رادیویی جوان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره برنامه‌های این شبکه رادیویی در شب‌های زمستان اظهار کرد: ما برای فصل زمستان تدارک ویژه‌ای دیده‌ایم مثلا «جوان ایرانی سلام»، «خط آزاد»، «بازی باز»، «چوب خط» و… از جمله برنامه‌هایی هستند ما آن‌ها را به فضای زمستان معطوف می‌کنیم.

برنامه‌های رادیو جوان در فصل زمستان

وی با اشاره به اینکه یکسری از برنامه‌ها را ویژه فصول مختلف تولید کرده و به مدت سه ماه یا بیشتر روی آنتن می‌برند، ادامه داد: برای فصل زمستان ما یک جُنگ شبانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که به صورت زنده از ۲۰ دی ماه به مدت ۴۵ دقیقه از ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵ روی آنتن می‌بریم. همچنین ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی تدارک دیده‌ایم که از ۵ دی ماه تا روز شهادت شهید سلیمانی هر روز به مدت ۴۵ دقیقه از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵ روی آنتن می‌رود. این برنامه ناظر به پاسداشت ایشان به عنوان محور مقاومت و محبوب ملت ایران است.

مقصودی خاطرنشان کرد: یک برنامه دیگری را نیز برای فصل زمستان تدارک دیده‌ایم و احتمالا آن را برای فصل بهار نیز روی آنتن خواهیم داشت. این برنامه زنده «آن سوی مه» نام دارد و یک برنامه چالشی با بررسی مسایل روز است. این برنامه به مدت ۴۵ دقیقه روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵ پخش خواهد شد.

وی افزود: «خانواده ما» عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ماست که از اول دی ماه به مدت ۴۵ دقیقه از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۴۵ روی آنتن می‌رود. یک برنامه سحرگاهی را پس از مدت‌ها برای فصل زمستان تدارک دیده‌ایم چراکه مخاطبان رادیو جوان از ما انتظار دارند که در سحرگاه نیز یک برنامه جذاب داشته باشیم. «به نام خدا» نام این برنامه سحرگاهی است که از اول دی ماه به مدت ۴۵ دقیقه روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو جوان با اشاره به اینکه برنامه «اینجا شب نیست» در فصل زمستان با رویکرد جدید و نوین روی آنتن می‌رود، مطرح کرد: موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، تفریحی و علمی از جمله موضوعاتی است که در این برنامه بدان پرداخته می‌شود. «اینجا شب نیست» از ساعت ۲۴ تا ۲ بامداد به صورت زنده پخش می‌شود.

مقصودی درباره دیگر برنامه‌هایی که در فصل زمستان روی آنتن رادیو جوان می‌رود، تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که یک مسابقه جدیدی را برای فصل زمستان آماده کنیم. «مسابقه مردم» عنوان این مسابقه است که ناظر به مشارکت مردم در یک نرم‌افزاری است که تدارک دیده شده است. ما هم‌اکنون نیز در مسابقه «بازی باز» از یک نرم‌افزار برای مسابقه استفاده می‌کنیم و در حقیقت در آینده‌ای نزدیک ۲ برنامه نرم‌افزار محور خواهیم داشت که شنونده‌ها از همه نقاط کشور می‌توانند در این ۲ مسابقه‌ مشارکت داشته باشند.

«ایران یلدا»؛ ویژه‌برنامه رادیو جوان در بلندترین شب سال

وی در پاسخ به این پرسش که این شبکه رادیویی چه برنامه‌ای را برای شب یلدا تدارک دیده است، اظهار کرد: برنامه ویژه، مفصل و جذابی را برای این شب که نزدیک به سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار است، تدارک دیده‌ایم. این برنامه «ایران یلدا» نام دارد و روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ساعت ۲۰ تا یک بامداد پخش می‌شود.

مدیر رادیو جوان در جواب به این سوال که این شبکه رادیویی در این ۹ ماهی که از سال ۹۹ می‌گذرد تا چه اندازه توانسته است به اهداف خود در سال ۹۹ دست پیدا کند، گفت: امسال رویکرد ما این بود که بتوانیم ارتباط تنگاتنگ و واقع‌تری با مخاطبان برقرار کنیم.

مقصودی افزود: در این مدت ما توانسته‌ایم مسابقه‌ای را که از طریق یک نرم‌افزار کاربردی انجام می‌شود، تولید کنیم. این مسابقه «بازی باز» نام دارد و تاکنون هزاران نفر از مخاطبان و شنوندگان رادیو جوان همزمان با هم در این مسابقه نیم ساعته شرکت کرده‌اند. در حوزه برنامه‌های مخاطب‌محور نیز در برنامه صبحگاهی «جوان ایرانی سلام» و برنامه عصرگاهی «خط آزاد» تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که ارتباط‌مان با فضای مجازی به یک ارتباط منطقی تبدیل شود.

به گفته وی، در برنامه‌های «جوان ایرانی سلام» و «خط آزاد» علاوه بر اینکه شنوندگان از طریق گیرنده‌های خود صدای رادیو جوان را می‌شنوند، در برخی از آیتم‌ها به صورت زنده با گوینده در فضای مجازی ارتباط برقرار و به صورت زنده با آن‌ها گفتگو می‌کنند.

تولید برنامه‌های میدانی

مدیر رادیو جوان ادامه داد: این شبکه رادیویی در برنامه‌ «جوان‌شهر» گره‌های ذهنی جوانان واکاوی می‌کند و شنوندگان می‌توانند به صورت تصویری از طریق برنامه کاربردی «ایران‌صدا» آن را دنبال کند و یا بشنود. «جوان‌شهر» یکی از برنامه‌های پُرمخاطب ماست که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.

مقصودی درباره برنامه «دادرسانه» نیز عنوان کرد: در این برنامه با اجرای کیاداود اسفندیاری به بررسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از ابعاد مختلف می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم از دایره انصاف خارج نشویم و صحبت‌های طرفین موضوع را بشنویم. پرونده‌های مانند صید ترال، شرکت نیشکر هفت تپه، ساخت‌ و سازهای غیرقانونی اطراف زاینده‌رود، رسوب کالاها در گمرک‌ها و….در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه «کوی دانشجو»ی رادیو جوان برنامه‌ای برای ارتباط بین دانشجویان است. ما یک برنامه میدانی با نام «موج جوانی» داشتیم که هنوز هم ادامه دارد و هر هفته در یکی از نقاط کشور روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه داریم. همچنین ما امسال توانستیم برنامه‌های میدانی خود را افزایش بدهیم و در همین راستا برنامه «میدان امام حسین» را در ماه محرم به مدت ۱۲ شب تدارک دیدیم که از نقاط مختلف تهران به صورت سیار و زنده برای اولین بار در رسانه ملی روی آنتن رفت.

مدیر رادیو جوان با اشاره به اینکه این شبکه رادیویی برنامه «خداقوت» را در بیمارستان‌های سراسر کشور روی آنتن برده است، خاطرنشان کرد: همکاران ما این برنامه را هر روز در ۲ بیمارستان به صورت زنده روی آنتن می‌بردند. «خداقوت» در راستای قدردانی از تلاش کادر درمان و اطلاع از آخرین خدمات آن‌ها پخش شد.

رادیو جوان در زمان‌های بحرانی در کنار مخاطبان است

مقصودی تاکید کرد: همه برنامه‌هایی که نام برده شد در راستای رویکرد تعاملی و امیدبخشانه ما با مخاطبان است. ما در ادامه راه نیز این مسیر را ادامه خواهیم داد. همچنین ویژه‌برنامه‌هایی از جمله «فوق العاده»، «پاراگراف»، «آفساید» و «رادیوم» که یک برنامه جذاب علمی است و ممکن است زمان پخش آن به دلیل استقبال مخاطبان در شب‌های زمستان تغییر کند، داریم. همچنین امسال توانستیم «یک پرونده یک روایت» را که تنها برنامه‌ای در رسانه ملی است که به پرونده‌های آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد، تقویت کنیم و پیش ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تاثیری در تولید برنامه‌های این شبکه رادیویی گذاشته است، گفت: در رادیو جوان تلاش کردیم در این زمان که مردم به دلیل کرونا بهتر است در خانه بمانند، ما با برنامه‌های «موج جوانی»، «میدان امام حسین» و «خداقوت» در کنارشان قرار بگیریم. این برنامه‌ها نشان داد که این شبکه رادیویی علاوه بر زمان‌های عادی در زمان‌های بحرانی نیز در کنار مخاطبان خواهد بود.

رسانه در مواقع بحرانی باید یکسری خطوط را بشکند

مدیر رادیو جوان افزود: ویژه‌برنامه «خط آزاد» در همین شرایط کرونا تولید شد و عوامل برنامه‌ساز در خلیج فارس برنامه اجرا کردند. در حقیقت این برنامه از بندر لنگه به سمت ابوموسی، از ابوموسی به سمت تنب بزرگ، از تنب بزرگ به سمت قشم، از قشم به هرمز رفت و یک هفته روی دریا برنامه اجرا کرد تا شنوندگانی که دوست دارند در کنار دریا باشند اما به دلیل کرونا نمی‌توانند سفر کنند، این برنامه را بشنوند. «خط آزاد» همچنین از ایران صدا به صورت تصویری نیز قابل بازدید بود.

مقصودی تاکید کرد: در هفته دفاع مقدس نیز هر شب از یک استان روی آنتن رفتیم. در حقیقت ما امسال در شرایط کرونایی موفق شدیم برنامه های میدانی خود را افزایش دهیم تا مردم احساس نکنند ما تنها در استودیو نشسته‌ایم و برنامه تولید می‌کنیم بلکه حس کردیم رسانه در مواقعی که مردم با محدودیت‌هایی رو به رو هستند باید یکسری خطوط را بشکند تا بتواند فضای خوب و امیدبخشی را برای مخاطبان فراهم آورد.

افزایش بودجه رادیو به دلیل شرایط اقتصادی به چشم نمی‌آید

وی در جواب به این سوال که مشکلات بودجه‌ای رادیو کمتر شده است یا نه، توضیح داد: بودجه رادیو از ابتدای فعالیت محدود بوده است. اغلب افرادی که مشغول فعالیت در رادیو بوده و هستند بر اساس علاقه‌مندی‌های خود فعالیت کرده و می‌کنند. تمام تلاش مسئولان سازمان و معاونت صدا این بوده است که بتوانند شرایط بهتری را برای پرسنل رادیو فراهم کنند و توانسته‌اند بودجه بیشتری را برای رادیو در نظر بگیرند اما باتوجه به شرایط اقتصادی روز جامعه و افزایش تورم شاید این افزایش بودجه به چشم عزیزان رادیو نیاید و دوستان در تلاش هستند تا بتوانند وضعیت را بهبود ببخشند.

مقصودی با اشاره به اینکه نزدیکی مدیران به آنتن جزو لوازم مدیریتی است، اظهار کرد: مدیر شبکه، مدیر گروه و مدیران بخش‌های مختلف رادیو جوان باید ارتباط خود را با برنامه‌سازان نزدیک کنند تا برنامه خوبی اتفاق بیفتد و اگر این فاصله کمتر نمی‌شد میانگین مخاطبان ما نسبت به میانگین مخاطبان در ۱۰ سال گذشته بالاتر نمی‌آمد و یکی از علت‌های این اتفاق خوب این است که توانستیم یک ارتباط خوبی را با بدنه برنامه‌ساز یعنی تهیه‌کننده، نویسنده، سردبیر، مشاوره محتوایی، گوینده و…برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت ما باید ارتباط خود را با برنامه‌سازان آن قدر زیاد کنیم که آن چیزی که در اهداف، استراتژی، راهبرد و برنامه‌های عملیاتی شبکه‌ها تدوین می‌شود تا شبکه یک چشم‌انداز مناسبی داشته باشد فاصله‌اش با اجرای آن در برنامه‌سازی زیاد نشود.

فضای مجازی را به عنوان یک مزاحم نمی‌بینیم

مدیر رادیو جوان درباره پاسداشت زبان فارسی در این شبکه رادیویی بیان کرد: گویندگان ما برای استفاده از کلمات فارسی در برنامه‌ها تمام دقت خود را به کار گرفته‌اند اما برخی مواقع مهمان و یا کارشناس که روی خط برنامه می‌آید ممکن است از کلمات غیرفارسی استفاده کند که گوینده برنامه همان موقع تذکر می‌دهد و معادل فارسی کلمه را به کار می‌برد. البته گوینده تلاش می‌کند جسارتی به کارشناس نشود و شنونده نیز احساس بدی نداشته باشد.

مقصودی افزود: تا آنجایی که ما مولف هستیم و با مخاطبان ارتباط می‌گیریم تلاش می‌کنیم از کلمات بیگانه استفاده نکنیم اما گاهی مواقع برخی کلمات معادل فارسی ندارند. اگرچه ما هم خطاهایی داریم اما سعی می‌کنیم آن را به حداقل برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: رادیو جوان در حوزه برنامه‌سازی تلاش می‌کند از شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری به عنوان یار کمکی برای تعامل بهتر با مخاطب بهتر استفاده کند. ما اینگونه فضاها را مزاحم نمی‌بینیم بلکه از آن‌ها برای جذب مخاطبان بیشتری بهره می‌گیریم تا صدای رادیو جوان آسان‌تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و شعار شبکه نیز بیش از پیش تحقق پیدا کند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است