ادوارد لویس تهیه‌کننده سینما و خالق «اسپارتاکوس» درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳
امروز منتشر شد؛

ادوارد لویس تهیه‌کننده سینما و خالق «اسپارتاکوس» درگذشت

بنا به خبری که دختر ادوارد لویس به تازگی منتشر کرده است، این تهیه‌کننده قدیمی سینمای آمریکا کمتر از سه هفته پیش در منزل خود چشم از جهان فرو بست.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، ادوارد لویس نویسنده و تهیه‌کننده باسابقه هالیوود در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

ادوارد لویس کسی بود که با استخدام دالتون ترامبو برای نگارش فیلمنامه فیلم «اسپارتاکوس»(۱۹۶۰) لیست سیاه هالیوود در دوره مک‌کارتیسم را به چالش کشید و با تهیه‌کنندگی فیلم «گمشده» به کارگردانی کوستا گاوراس، نخل طلای فستیوال کن در سال ۱۹۸۲ و جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی سال ۱۹۸۳ را به دست آورد.

او روز ۲۷ جولای در خانه خود در لس‌آنجلس درگذشته است. همسر لویس نیز چندی پیش در سن ۹۸ سالگی درگذشت. زوجی که به قول دخترشان برای مدت ۷۳ سال شرکایی جدایی‌ناپذیر در کار و زندگی بودند.

ادوارد لویس ۹ فیلم جان فرانکن‌هایمر کارگردان بزرگ سینما را نیز تهیه‌ کرده است. کلاسیک‌هایی چون «هفت روز در ماه مه»(۱۹۶۴)، «جایزه بزرگ»(۱۹۶۶) و «دومی‌ها»(۱۹۶۶) که برای این آخری بازیگری به نام جان رندولف را به خدمت گرفت که او نیز در آن زمان در لیست سیاه هالیوود قرار داشت.

لویس در سال ۱۹۶۰ نیز دالتون ترامبوی ممنوع‌الکار را برای نگارش فیلم «اسپارتاکوس» به خدمت گرفت و تنها زمانی که یونیورسال ۸ میلیون دلار خرج این پروژه کرد نام اصلی او را لو داد. زمانی که این استودیو قرارگیری نام ترامبو در تیتراژ فیلم را پذیرفت، ترامبو نامه‌ای به لویس نوشت و به او گفت که نامش را به خطر انداخته است تا به مردی که نامش گم شده بود کمک کند.

از دیگر آثار برجسته کارنامه لویس می‌توان به فیلم‌های «فهرست آدریان مسنجر»(۱۹۶۳)، «کرَکِرها»(۱۹۸۴) و فیلم آخر او یعنی «رودخانه»(۱۹۸۴) با بازی مل گیبسون اشاره کرد.

اشکان مزیدی

/انتهای پیام

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است