«خسرو، روزی که رفت»؛ سوگ‌نامه‌ای برای یک دوست که به یکباره تنهایمان گذاشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳
صبا گزارش می‌دهد؛

«خسرو، روزی که رفت»؛ سوگ‌نامه‌ای برای یک دوست که به یکباره تنهایمان گذاشت

«خسرو، روزی که رفت» مستندی است که ویژه بزرگداشت زنده یاد خسرو سینایی جشنواره «سینماحقیقت» را افتتاح می کند؛ سوگنامه‌ای شاعرانه برای یک دوست غایب از نظر.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مستند «خسرو، روزی که رفت» درباره زنده‌یاد خسرو سینایی  سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۷ به مناسبت بزرگداشت ایشان در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در باغ کتاب پخش می‌شود.

این مستند ۱۴ دقیقه‌ای که آرشیوی و گفتارمحور پیش می‌رود به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و با همکاری انتشارات دیداری شنیداری موسسه انسان شناسی و فرهنگ تولید شده است.

در این مستند که به کارگردانی حامد کلجه‌ای، همراه با یک متن پژوهشی‌ به قلم دکتر ناصر فکوهی و گفتار مهرداد اسکویی ساخته شده است، با بهره‌گیری از آثار خسرو سینایی سعی شده است که جنبه‌های گوناگون زندگی ایشان، هم حیات فرهنگی و هم حیات هنری مورد پژوهش قرار گیرد و به بخش‌هایی از زندگی خانوادگی این هنرمند نیز پرداخته شود.

درباره چگونگی ساخت «خسرو، روزی که رفت» با حامد کلجه‌ای کارگردان این مستند گفتگویی داشتیم که وی به خبرنگار سینمایی صبا گفت: حدود پنج سال پیش به عنوان مستندساز با موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ به مدیریت دکتر ناصر فکوهی، همکاری‌هایی را آغاز کردم که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: استاد فکوهی پروژه‌ای را با عنوان «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» پیش می‌برند که طی آن شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ فرهنگی ایران مورد پژوهش قرار می‌گیرند. در راستای این پروژه ۳۰ مستند ساخته خواهد شد که همراه با ۳۰ کتاب به قلم دکتر ناصر فکوهی انتشار می یابند. ما در فاز اول ۱۰ مستند از آن‌ها را تولید کردیم که همگی دارای یک متن پژوهشی به قلم ایشان بودند اتفاقا یکی از این مستندها به زنده‌یاد سینایی اختصاص داشت که در برنامه‌ای از سالگردهای تاسیس موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ با حضور خسرو سینایی پخش شد.

کلجه‌ای درباره بزرگداشت‌ زنده یاد سینایی امسال در جشنواره «سینماحقیقت» و در غیاب این چهره مهم فرهنگی اظهار کرد: بعد از آن که برای بزرگداشت امسال از طرف انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد ساخت مستندی درباره زنده‌یاد خسرو سینایی داده شد، بی‌درنگ به این فکر کردم که باز هم متن کار را ناصر فکوهی می‌توانند بنویسند پس با ایشان مطرح کردم که خوشبختانه پذیرفتند و نکاتی را که مدنظر داشتم از جمله نحوه درگذشت‌شان بر اثر کرونا را انتقال دادم و در نهایت به متنی پژوهشی- شاعرانه رسیدیم؛ متنی ارزشمند که به اعتقاد من سوگ‌نامه‌ای است برای یک دوست درگذشته.

این کارگردان درباره همکاری با مهرداد اسکویی عنوان کرد: مهرداد اسکویی همچون خسرو سینایی هر ۲ عضو شورای عالی موسسه انسان شناسی و فرهنگ هستند. خوب می‌دانستم ایشان به ویژه در سال‌های اخیر ارتباط بسیار نزدیکی با خسرو سینایی داشته است تا جایی که یک آلبوم صوتی از شعرهای سینایی با عنوان «یادگاری» با صدای اسکویی منتشر شده است، پس فکر کردم که شاید بهترین کسی که می‌تواند گفتارمتنِ مستند را بخواند ایشان باشد که پیشنهاد دادم و خوشبختانه پذیرفتند و به نظرم بسیار هم خوب خواندند و برای استادشان سنگ تمام گذاشتند. در این میان نظر ایشان درباره چگونگی شکل‌گیری کار را هم دریافت کردم و در نهایت به نسخه‌ای با عنوان «خسرو، روزی که رفت» رسیدیم.

مدیر انتشارات دیداری شنیداری موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ بیان کرد: از مسئولان محترم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای بهایی که در این دوره به جوانان برای ساخت مستندهای نکوداشت بزرگان سینمای مستند ایران دادند، قدردانی کنم و همینطور از حسن اعتماد هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند هم تشکر می کنم، قدردانی می‌کنم از موسسه انسان شناسی و فرهنگ و دکتر ناصر فکوهی و مگانولیا فکوهی عزیز که در این دوره سخت کرونایی و منع ترددها صمیمانه برای تولید این اثر یاریمان دادند. یکی از اهداف من به عنوان عضو کوچکی از موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ در بهره‌گیری از این مصاحبه‌ها در فیلم به نوعی بیانگر این موضوع است که چه مقدار ارزشمند و دارای اهمیت است توجه به گنجینه‌های فرهنگی این سرزمین و تلاش برای ثبت و ضبط آن‌ها برای نسل‌های آتی، کاری که می‌دانم دکتر فکوهی با جدیت و البته به کندی به دلیل مشکلات مالی سال‌هاست پیش می‌برند و خوشحالم که در این سال‌ها سهم کوچکی در پیشبرد پروژه تاریخ فرهنگی ایران مدرن داشته‌ام.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش ضمن تشکر از همه کسانی که به نوعی در ساخته شدن فیلم یاری رسان بودند، توضیح داد: بر خود لازم می‌دانم از همین جا به خانواده محترم سینایی، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی و همچنین فرزندانشان یاسمین، سمیرا، سام و آلما صمیمانه تسلیت بگویم. من هم به تازگی پدرم را از دست داده‌ام و درک می‌کنم چه رنجی را در فقدان پدر تحمل می‌کنند. به هر حال امیدوارم مستند ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کند و سوالاتی در ذهن‌ها به ویژه نسل جوان ایجاد کند که خسرو سینایی که بود، چه تاثیری در تاریخ فرهنگی این سرزمین داشت و از همه مهم‌تر چطور می‌شود راه او را ادامه داد.

رونمایی از مصاحبه‌ دیده نشده‌ای با خسرو سینایی

در این مستند از بخش‌های کوتاهی از مصاحبه‌ دیده نشده‌ای با خسرو سینایی رونمایی می‌شود که گفتگویی میان ناصر فکوهی و خسرو سینایی است و یک راوی دیگری نیز وجود دارد که راوی سوم‌شخص قصه است و کل ماجرا را روایت می‌کند.

این مستند با حضور مهرداد اسکویی و ارتباط آنلاین با دکتر ناصر فکوهی در برنامه بزرگداشت جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.

مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خبرنگار ما درباره این فیلم و بزرگداشت حضور داشت و درباره تفاوت‌های بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بیان کرد: در ابتدا باید به مرکز سینمای مستند و تجربی و محمد حمیدی‌مقدم تبریک بگویم چراکه امسال فیلم‌های نکوداشت‌ها را به انجمن‌های صنفی سپرده‌ و آن‌ها فیلمسازان را انتخاب کرده‌اند. این موضوع خیلی اتفاق خوبی بود زیرا قبلا یا کسانی که با مجموعه ارتباطی داشتند یا کسانی که خیلی معروف بودند این فیلم‌ها را می‌ساختند اما امسال فیلم‌ها به افراد مختلفی سپرده شده است که این افراد مختلف تلاش می‌کنند فیلم‌های متفاوتی را تولید کنند. همچنین من مطمئن هستم که دبیر جشنواره حتما جوان‌گرایی‌ را در گروه‌های داوری و مخصوصا بخش «مسابقه ملی» خواهند داشت و تغییری را در همکاران جشنواره رقم خواهند زد.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره مستند «خسرو، روزی که رفت» عنوان کرد: وقتی حامد کلجه‌ای برای ساخت فیلم خسرو سینایی انتخاب شد، با من تماس گرفت و گفت که می‌خواهد فیلم را از منظر دیگری روایت کند و به من پیشنهاد داد که صدای راوی این قصه باشم که با خوشحالی قبول کردم. همچنین وقتی فیلم را دیدم که با مجموعه فیلم‌های گفتگومحور متفاوت است و یک گفتگوی درونی میان ۲ دوست از ۲ جهان علمی و فرهنگی و هنری را روایت می‌کند، بیشتر علاقه‌مند شدم.

خسرو سینایی سینماگر پیشکسوت ایرانی، یازدهم مردادماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. او در زمینه های گوناگون هنری پژوهش، تالیف و ترجمه، سرودن شعر و ساخت موسیقی فعالیت داشت. از جمله کارهای ایشان در زمینه سینما می‌توان به فیلم های مستند «گفتگو با سایه»، «مرثیه گمشده»، «گواهان تاریخ» و فیلم‌های داستانی «عروس آتش»، «جزیره رنگین»، «در کوچه‌های عاشقی» و… اشاره کرد.

عوامل مستند ««خسرو، روزی که رفت» عبارتند از پژوهش، نگارش متن: ناصر فکوهی، مشاور کارگردان، گوینده گفتارمتن: مهرداد اسکویی، کارگردانی و تدوین: حامد کلجه‌ای، انتخاب موسیقی، گرافیک رایانه: مریم طاهرخانی، صدابردار: حامد کیان، صداگذاری: حسام ساروخانی، با بهره‌گیری از آرشیو تصویری اختصاصی پروژه تاریخ فرهنگی ایران مدرن، با تشکر از: انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، با همکاری: انتشارات دیداری شنیداری موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است