آینده سینمای ایران را باید از آن زنان دانست/ خلا حضور کمپانی‌های فیلمسازی در ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۷
در وبینار «آینده سینمای ایران» مطرح شد؛

آینده سینمای ایران را باید از آن زنان دانست/ خلا حضور کمپانی‌های فیلمسازی در ایران

وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی ازعلاقه‌مندان هنر و سینمای ایران، در پاریس برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، به ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سمن فرانسوی) وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی ازعلاقه‌مندان هنر و سینمای ایران، دست اندر کاران فرهنگی و  سینمایی ایران و فرانسه، در پاریس برگزار شد.

میهمانان و سخنرانان این وبینار حسین نمازی نویسنده، کارگردان و مدرس سینما، رقیه توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه، آلن برونه نویسنده، سینماگر و کارشناس فرانسوی سینمای ایران، کارولین رونارد مدرس سینمای دانشگاه اکس مارسی فرانسه و مدیر دپارتمان هنر این دانشگاه بودند.

دبیری این وبینار هم به عهده سید وحید یعقوبی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیات مدیره مرکز ایران و فرانسه بود.

در ابتدای این وبینار کارولین رونارد که دکترای پژوهشی خود را سابقا در زمینه زیبایی‌شناسی سینما  و آثار عباس کیارستمی به انجام رسانده است، با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران در کشور فرانسه گفت: مخاطبان غربی علاقه بسیاری به سینمای مولف دارند و این به خاطر تاریخ نقد سینما در فرانسه و توجه به رمان‌ها و آثار ادبی است که در این بین حضور سینمای ایران به عنوان یک سینما مولف بسیار مورد توجه و پسند مخابین فرانسوی‌ست.

وی با توصیف شرایط دشوار کنونی و مشکلات کشور ایران، سینمای ایران را بسیار با انرژی و فعال توصیف نمود و نکته حایز اهمیت را در این بین حضور زنان در این عرصه دانست.

نقطه مثبت سینمای ایران حضور جوانان است

آلن برونه در ادامه با اشاره به نقش زنان در سینمای ایران و برشمردن کارگردانانی نظیر تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و نرگس آبیار، حضور جوانان را نقطه مثبت سینمای ایران و در عین حال نقش مهم سینمای ایران را در غرب و به خصوص فرانسه ناکافی دانست.

این سینماگر فرانسوی با اشاره به نبود یک تشکل رسمی که متولی تولید مشترک فیلم‌های ایرانی باشد افزود: متاسفانه سال‌هاست که یک سیستم کارآمد در عرصه تولید مشترک بین ایران و فرانسه وجود ندارد و این به دور از جایگاه واقعی روابط فرهنگی و سینمایی این ۲ کشور است.

برونه در ادامه به شبکه‌های تلویزیونی که در قالب برنامه‌های مستند به تهیه حوادث مهم جهانی می‌پردازند اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه نمایش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های تلویزنی فرانسه بسیار دشوار است و مثلا ما شاهد نمایش یک فیلم مستندی که درباره جنگ ایران و عراق باشد نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تولیدات مشترک در مقایسه با موفقیت‌هایی سینما ایران، شاهد پخش اندک این آثار در کشور فرانسه هستیم که یقینا وجود یک قرارداد رسمی در این باره می‌تواند در آینده سینمای ایران در اروپا بسیار تاثیرگذار باشد .

در ادامه این وبینار رقیه توکلی با ارایه آماری از حضور کارگردانان زن ایرانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تعداد آنان را قبل از انقلاب معدود برشمرد و افزود: خوشبختانه در این چند دهه و به ویژه دهه ۹۰ خورشیدی، کارگردانان زن ایرانی توانستند اتفاقات مهم و خوبی رقم بزنند چنانچه در همین سال گذشته حدود هشت فیلم توسط آنان ساخته شده است.

توکلی با اشاره به حضور اخیر خود در ۲ جشنواره  کوتاه و مستند در ایران به عنوان داور، رشد و افزایش زنان کارگردان را بسیار قابل توجه و امیدوارکننده دانست و عنوان کرد: از این نقطه نظر که محوریت اصلی غالب این فیلم‌ها زنان هستند و شناخت بیشتری نسبت به زنان دارند و  به جزییات دقیق‌تر می‌نگرند، ما در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های خوبی از آنان در عرصه بین‌الملل خواهیم بود چنانچه آینده سینمای ایران را از این به بعد باید از آن زنان دانست.

ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد

در ادامه حسین نمازی سخنان خود را با موضوع تفاوت ساختاری سینمای ایران و غرب آغاز کرد و گفت: ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد و سینما در ایران و غرب هم‌زمان با یکدیگر متولد شده‌اند اما از نظر شکل فیلمسازی ایران و غرب با یکدیگر متفاوتند، مثلا فرهنگ فیلمسازی در ایران و غرب با یکدیگر فرق اساسی دارد یا خلا حضور کمپانی‌های مشابهی مثل بالیوود در هند و یا هالیوود در آمریکا که بسیار حرفه‌ای و روشمند به موضوع سینما در همه ابعاد می‌پردازند و یا مساله بودجه که اصلا نمی‌تواند قابل قیاس باشد. با وجود چنین کمبودهایی حضور کلی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل موفقیت‌آمیز است.

وی سپس به تاثیر حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختف پرداخت و توضیح داد: فیلم‌های ایرانی قبل از انقلاب تا حدودی متاثر از سینمای هند و کمی سینمای مصر بودند و دورن مایه‌های آن را عمدتا عاشقانه عامه پسند و کمدی تشکیل می‌دادند همچنین طیف روشنفکر آن زمان بیشتر متمایل به سینمای غرب بود. سرآغاز این موضوع را می‌توان فیلم «گاو» دانست که بسیار مورد توجه جشنواره‌های خارجی قرار گرفت و این شروعی بود موسوم به موج نوی سینما که بعدهای کارگردانان دیگر را انگیزه‌مند برای حضور در فستیوال‌های گوناگون خارجی کرد.

در بخش دیگر این وبینار توکلی کارگردان فیلم «مادری» با اشاره به تاثیرگذاری منفی همه‌گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، آینده را ناامید کننده دانست و بیان کرد: اکنون وضع اقتصادی در ایران هم در بدترین حالت ممکن قرار دارد هم به دلیل تحریم‌ها هم به دلیل کرونا که دست به دست هم داده و این شرایط شامل سینمای ایران هم می‌شود، با این وجود اکنون با برگزاری چند جشنواره که به صورت آنلاین برگزاری می‌شود متوجه سیل فیلم‌هایی هستیم که توسط جوانان ساخته می‌شوند، فیلم‌های خوبی  که از سوی دیگر بسیار امیدوارکننده است.

توکلی با توصیف حضور پررنگ بانوان تحصیل کرده تصریح کرد: به لطف فضای مجازی از لحاظ فرهنگی خانوده‌ها آمادگی بیشتری درباره حضور زنان در سینما پیدا کردند و زمینه برای زنان علاقه‌مند به کار سینما فراهم شده است و در حال حاضر در دهه اخیر با توجه به حضور پررنگ بانوان ایرانی در سینما، الگوسازی خوبی اتفاق افتاده چنانچه بسیاری از دختران ایرانی را انگیزه‌مند در این راه ساخته است.

تحول در زیباشناسی سینما متاثر از تحول فناوری است

کارولین رونار استاد هنر دانشگاه اکس مارسی فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تحول در زیباشناسی سینما را عموما متاثر از تحول فناوری دانست و ذکر کرد: در این صنعت با توجه گسترش استفاده از اینترنت و اقبال به سمت فضای مجازی بسیاری از این عناصر دچار دگرگونی شده‌اند.

حسین نمازی در بخش پایانی این وبینار درباره آینده سینمای ایران خاطرنشان کرد: سینما هم مانند بسیاری از مسایل، درگیر مسایل سیاسی مانند لطماتی همچون تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های دارویی که آسیب اصلی آن متوجه مردم عادی است نه دولت شده است. بنابراین طبیعی خواهد بود حتی در زمینه تولیدات سینمایی هم مبادله‌ای صورت نگیرد که بخش عمده آن دلایل سیاسی و سیاست‌زدگی امور است تا نهایتا متاسفانه دنیا از یک سری از فیلم‌های ایرانی محروم بماند.

در پایان این وبینار، علیرضا خلیلی ،رییس مرکز ایران و فرانسه ضمن تشکر از همه سخنرانان و حاضرین در این کنفرانس تصویری از ابتکار این مرکز در برگزاری یک فستیوال بزرگ سینمایی ایران در فرانسه در سال آتی قرار خبر داد.

وبینار «آینده سینمای ایران» با پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنرانان به پایان رسید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000