ردپایی از حمایت از هنرهای تجسمی در تلویزیون و تبلیغات شهری دیده نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱
حسین محسنی در گفتگو با صبا:

ردپایی از حمایت از هنرهای تجسمی در تلویزیون و تبلیغات شهری دیده نمی‌شود

مدیر گالری آرتیبیشن درباره فعالیت‌های این گالری در دوران کرونا توضیح داد و تاکید کرد حمایت از هنرمند لزوما مالی نیست بلکه حمایت معنوی مهم تر است.

حسین محسنی مدیر گالری آرتیبیشن در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره فعالیت‌های این گالری در این روزها گفت: واقعیت این است که از قبل از بحران کرونا هم فعالیت‌های آرتیبیشن به صورت مجازی برگزار می‌شده است و از اتفاقات اخیر شگفت‌زده نشدیم. آرتیبیشن از سال ۹۳ تاکنون به نمایش و فروش آنلاین آثار هنری اقدام کرده است و اتفاقا بخش فیزیکی نسبت به بخش آنلاین دیرتر شروع به کار کرد، اما اتفاقی که افتاد این بود که ما از سال ۹۹ به بعد فعال‌تر هم شدیم و حدود ۱۷ برنامه آنلاین برگزار کردیم.

وی با اشاره به برگزاری مزایده‌های آرتیبیشن به ویژه هفتمین مزایده با موضوع نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای افزود: این مزایده اولین دوره نمایش قهوه‌خانه‌ای بود که برگزار کردیم و استقبال خوبی هم از آن شد. با توجه به این مساله که تاکنون کسی به این معنا درباره نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای کار نکرده بود، می‌توان گفت که قدم خوبی برای شروع بود اما قطعا این تمام آنچه که می‌خواهیم به آن برسیم نیست.

محسنی افزود: نمایش قهوه‌خانه‌ای از هنرهای اصیل است ولی به بازار و خرید و فروش آثار این زمینه توجهی نمی‌شود و یکی از مشکلات ما در گذاشتن قیمت برای آثار مزایده نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای بود زیرا بازار این آثار اصلا مثل آثار مدرن و حتی خوشنویسی شفاف نشده است. این مزایده به نوعی سنجش بازار بود که با این اوصافی که شد، اتفاق بدی نبود و تا حدودی به انتظارات ما هم پاسخ داده شد.

این گالری‌دار درباره تغییر در خرید و فروش آثار هنری در این دوران بیان کرد: ما در دورانی مشغول به فعالیت هستیم که علاوه بر بیماری کرونا عوامل دیگری مانند اختلاف ارز و مسایل اقتصادی کشور در شرایط بازار هنر تاثیرگذار هستند و حتی اگر کرونا هم نبود شاهد تاثیر این دسته از عوامل بودیم.

هنر در سبد نیازهای اساسی خانواده‌های ایرانی نیست

او با اشاره به رونق خرید و فروش آثار هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: رونق در خرید و فروش آثار هنرمندان پیشکسوت به این دلیل است که هنوز به میزانی که تفاوت ارز داشتیم در این اثار تفاوت ارز ایجاد نشده است و آثار هنری پس از چند سال به قیمت دلاری خود می‌رسند اما هنرمندان جوان اصلا وضعیت خوبی ندارند. این رویداد شاید به این دلیل است که ریسک خرید و سرمایه‌گذاری وجود دارد، هنر هم از این قاعده مستثنی نمی‌ماند. هنر در سبد نیازهای اساسی خانواده‌های ایرانی نیست و مردم وقتی به سراغ خرید آثار هنری می‌روند که از بازار اطمینان داشته باشند، شرایط بهتری داشته باشند و یا حتی حال بهتری داشته باشند. اما نکته جالبی که در این دوران اتفاق افتاده این است که در یان دوران خریداران جدیدی به بازار هنر اضافه شده‌اند که تجربه خریدی در بازار هنر نداشته‌اند اما با این وجود امسال برای هنر سال خوبی نبوده است.

محسنی با اشاره به اینکه گالری‌داری کاری فرهنگی است، گفت: گالری‌داری کاری فرهنگی است که در آن تلاش می‌شود نمایشگاه‌هایی برگزار شود و یا به فروش آثار هنرمندان اقدام می‌کنیم. امسال سربار هزینه‌ای گالری‌دارها به شدت افزایش پیدا کرده است که شامل هزینه اجاره گالری، آب، برق، گاز و دستمزد پرسنل می‌شود. با توجه به این اوصافی که شد بعد از مدتی هم ما به دوران تعطیلات برخوردیم. تمامی این عوامل موجب می‌شود که گالری‌داران و هنرمندان در این روزها شرایط خوبی نداشته باشند.

در سطح شهر هیچ تبلیغی برای گالری‌ها و هنرهای تجسمی دیده نمی شود

او در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد: غیر از مشکلاتی در زمینه مالی وجود دارد و هنرمندان هیچ حمایتی نشده‌اند، مساله حمایت تبلیغاتی هم مطرح می‌شود. به عنوان مثال در سطح شهر هیچ تبلیغی برای گالری‌ها و هنرهایتجسمی نشده است و یا در تلویزیون هم فرصتی برای تبلیغات ما فراهم نکرده‌اند. تمامی این حرف‌ها جدا از مسایل مالی هستند.

مدیر گالری آرتیبیشن درباره بیشترین بخش از هنر تجسمی که در دوران کرونا آسیب دیده چه بوده است، پاسخ داد: فکر می‌کنم قسمتی اساسی که آسیب دیده‌اند خود هنرمندان بوده‌اند و بخشی دیگر کسب و کارهای مربوط به این حوزه بوده است. این آسیب هم به لحاظ مالی بوده است و از لحاظ روحی و مشکلاتی که به دنبال داشته است.

محسنی در پایان گفت: هنرمندان مورخان دوران هستند و در بدترین شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته‌اند. سال گذشته اتفاقات بدی روی داد که قطعا در آثار تولیدی هنرمندان تاثیرگذار است. زمانی که از حمایت هنرمندان صحبت می‌کنیم تنها منظورمان  حمایت‌های مالی نیست بلکه تسهیلاتی از جنس حمایت‌های معنوی را هم شامل می‌شود.

مائده غلامی

انتهای پیام/

خریدوفروش آثار تجسمی بسیار کاهش یافته است/ وزارت ارشاد کمک خاصی نکرد

گالری‌دارها باید به تعهد خود در قبال هنرمندان عمل کنند/ کرونا و تاثیر آن بر هنر

راهکارهای گالری والی برای زیست کرونایی/ مدت نمایشگاه‌ها را زیاد کردیم

فعالیت پنجاه درصدی هنر بهتر از تعطیلی کامل آن است/ از دولت ناامید شده‌ایم

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است