«هنرکارت» از اواخر آذر تحویل اعضا داده می‌شود/ تلاش برای ثبت یک نماد هویتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳

«هنرکارت» از اواخر آذر تحویل اعضا داده می‌شود/ تلاش برای ثبت یک نماد هویتی

جزییات پروژه «هنرکارت» روز یکشنبه 23 آذرماه در یک نشست خبری با حضور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مدیرعامل این پروژه تشریح شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری رونمایی و تبیین ارایه خدمات صندوق در بستر «هنرکارت» روز یکشنبه ۲۳ آذرماه در تالار رودکی برگزار شد.

در این نشست سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنرکارت» حضور داشتند.

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ابتدای این نشست عنوان کرد: «هنرکارت» بهانه ای شد تا بتوانیم امروز کنار یکدیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی جمع شویم. این نشست به بهانه تولد یکی از محصولات جدید فرهنگ و هنر با نام «هنرکارت» است. ما تصمیم گرفتیم فاصله خود را با اصحاب فرهنگ و هنر کم کنیم و ارتباط خود را با دوستان حفظ کنیم. ما بیش از ۷۹ هزار عضو در صندوق اعتباری هنر داریم و این افراد در طول دو تا سه سال اخیر به صندوق اضافه شده اند.

رشد ۱۰۰ درصدی در ۲ سال اخیر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: خوشحال هستیم که توانستیم فعالان حرفه ای حوزه فرهنگ و هنر را شناسایی کنیم. کسانی که در ۲ سال اخیر به صندوق اضافه شدند که می‌تواند دربرگیرنده یک رشد ۱۰۰ درصدی به لحاظ آماری باشد که این آمار در حوزه موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است چراکه هرکجا می رویم فعال حوزه موسیقی به ویژه در حوزه موسیقی نواحی داریم. شناسایی این افراد در موسیقی یکی از وظایف ما و کار سختی هم بود.

سیدزاده ادامه داد: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که عضو صندوق هستند در تهران زندگی نمی کنند و این باعث افتخار ماست که توانستیم آن ها را شناسایی کنیم. برترین هنرمندان ما تهرانی نیستند. به عنوان مثال محمدرضا شجریان، محمود دولت آبادی، اصغر فرهادی و….تهرانی نبودند و نیستند‌. من فکر می کنم سلبریتی های اصلی ما در شهرستان حضور دارند. ندیدن افراد در شهرهای دیگر ایران ظلم است و ما بیش از ۲۰ استقرار در استان ها داشتیم تا بتوانیم این افراد را شناسایی کنیم.

تلاش برای ترمیم رابطه دولت و هنرمندان

وی تاکید کرد: ما جامعه بزرگ و رنگارنگی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که می‌بایست مردم عزیزمان با هنر آنها آشنا شوند اما متاسفانه هیج ردپای رسمی از هنرمندان نواحی ایران در پلتفرم‌ها نمی‌بینیم و همین آسیب بهانه‌ای شد تا در حوزه بیمه هنرمندان و خدمات رسانی به این عزیزان در ترمیم رابطه دولت با هنرمندان تلاش‌هایی بکنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره تعداد بیمه شدگان عنوان کرد: تعداد بیمه شدگان ما ۲ برابر شده است و ما امروز نزدیک به ۳۸ هزار نفر بیمه تامین احتماعی و نزدیک به ۳۰ هزار نفر بیمه تکمیلی هستند. اگرچه بیماری کرونا کارمان را سخت تر کرد اما هیچ هنرمندی در حوزه کمک هزینه درمان نگران تامین موارد درمانی خود نبود.

سیدزاده مطرح کرد: ما در عرصه خدمات آنلاین درمانی نیز کارهایی را انجام دادیم که بر اساس آن پروفایل درمانی را برای هنرمندانی که بیمه تتکمیلی بوده‌اند، راه اندازی کردیم و بر اساس آن می‌توانیم با شرکت‌های بیمه مذاکره کنیم و می‌توانیم برای رسیدگی‌های تخصصی پزشکی هنرمندان کارهای مهم‌تری را انجام دهیم.

داشتن کارت شناسایی نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر است

وی افزود: کاری که در چند سال گذشته بر زمین مانده بود، داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان بود. ما در سفرهایمان متوحه شدیم افراد روشی برای شناساندن خود ندارند و داشتن یک کارت شناسایی برای آن‌ها یک نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر است. «هنر کارت» پاسخی به یک خلا بزرگ است که پس از چند ماه پیش اجرایی شد و با این کارت توانستیم بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را برطرف کردیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: پس از اینکه اطلاعات کاملی از هنرمندان بدست آوردیم، یک قابلیت دیگر به «هنرکارت» اضافه کردیم و آن این بود که این کارت علاوه بر کارت شناسایی  یک کارت بانکی نیز هست و در حقیقت مجموعه‌ای از ارایه خدماتی است که امتیازاتی برای آن در نظر گرفته شده است که آن را تبدیل به یک کارت باشگاهی نیز می‌کند. این کارت دارای جیب‌هایی با اعتبارات مشخص و ویژگی‌هایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت می‌تواند از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

سیدزاده ادامه داد: «هنر کارت» یک کارت چندمنظوره است که می‌تواند خدمات مختلفی را به اصحاب فرهنگ و هنر ارایه دهد. من فکر می‌کنم وقتی توزیع شود بسیاری از مجموعه‌های خدماتی کشورمان می‌توانند به آن مراجعه کرده و شرایط خوبی را برای هنرمندان ایجاد کنند و چه بسا تاکنون نیز شرکت‌ها و مجموعه‌هایی به ما مراجعه کرده اند.ما قصد نداریم با «هنرکارت» کارتی دیگر به جیب هنرمندان اضافه کنیم بلکه می خواهیم زحمات آن ها را ارج نهیم و تمام تلاش خود را انجام داده ایم که از آن به عنوان یک کارت هویتی ارزشمند استفاده شود.

راه‌اندازی فروشگاه مجازی «پروانه» در آینده

وی درباره فعالیت بعدی این صندوق اظهار کرد: کار بعدی این صندوق راه‌اندازی «پروانه» به عنوان یک فروشگاه مجازی برای اصحاب فرهنگ و هنر که عضو صندوق هستند، است که هنرمندان همه عرصه های هنری می‌توانند فعالیت‌های خود را در آن عرضه کنند.

مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنرکارت» دیگر سخنران این نشست بود که اظهار کرد: آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است. «هنرکارت» که تقدیم جامعه هنری و رسانه ای می شود ویژگی کارت های هنری را دارد و علاوه بر آن از تمام ویژگی های کارت بانکی نیز برخوردار است. هدف اصلی ما این است که «هنرکارت» کمک و کارت ویژه برای جامعه هنری در همه زمینه ها باشد. از بین بردن محدودیت های جغرافیای، توازن ارایه خدمت به هنرمندان، استفاده از شبکه بانکی، مکانیزم برگشت هزینه‌ای که هنرمند برای کالایی پرداخت کرده است، خرید اقساطی کالاها و استفاده از خدمات درمانی به صورت اقساط از اهداف طراحی «هنر کارت» است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح‌هایی که برای «هنر کارت» اجرا شد همراه با یک کمک حمایتی انجام گرفت که در این راستا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال بر اساس تفکیک بندی که صورت گرفته بود به حساب «هنر کارت» اعضا واریز شد. در حقیقت کسانی که دارای نشان درجه یک هنری هستند مبلغ ۵ میلیون تومان و بقیه اعضا مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب هنرکارتشان واریز شده است. یک تعدادی از هنرمندان به دلایلی از جمله نقص اطلاعات هنوز این مبلغ را دریافت نکرده اند. برای ۶۲ هزار نفر عضو صندوق که اطلاعاتشان تکمیل بود، توانستیم کارت صادر کنیم و بقیه افراد باید فرآیند ثبت نام را تکمیل کنند. همچنین برای ۵۷ هزار نفر افتتاح حساب و واریز ها هم‌ انجام شده است. ۴۱ هزار کارت فرآیند صدورشان نهایی شده است و امیدوارم هرچه سریع تر به ۱۰۰ درصد برسیم.

تحویل «هنرکارت»ها به اعضا از اواخر آذر

سیدزاده خاطرنشان کرد: ۷۸ هزار نفر بای دریافت «هنرکارت» ثبت نام کردند اما شرط گرفتن این کار عضویت در صندوق است و شرط عضویت در صندوق نیز فعال حرفه ای بودن در حوزه فرهنگ و هنر است. کسانی که اعتراض کردند هویتشان به دلایل مختلف اهراز تشده است. همچنین تعداد اندکی از کسانی که نشان درجه یک هنری دارند، هنوز ثبت نام نکرده اند و من اینجا با افتخار می‌گویم که ما دوست داریم این عزیزان نیز به جمع ما بپیوندند.

به گفته مدیرعامل پروژه «هنرکارت»، «هنرکارت»ها از انتهای آذرماه تحویل اعضا داده می‌شود.

سیدزاده با اشاره به اینکه این صندوق قصد دارد «هنرکارت» را  به عنوان نماد هویتی جامعه فرهنگ و هنر در سطح بین المللی معرفی کند، مطرح کرد: رایزنی‌هایی با وزارت امور خارجه صورت گرفته است که بتوانیم «هنرکارت» را در آینده به عنوان یک نماد هویتی اصحاب فرهنگ و هنر در خارج از کشور نیز ثبت کنیم.

به گفته وی، اعتبار «هنرکارت» ۵ ساله است.

شرط دریافت «هنر کارت» عضویت در صندوق اعتباری هنر است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه تاکید کرد: در ابتدای این طرح هزینه هایی که برای صدور «هنرکارت» کم شده بود که نباید این اتفاق می افتاد بنابراین ما به بانک نامه زدیم و مشکل حل شد. همچنین عده ای از هنرمندان به دلیل معوقه های بانکی نتوانسته بودند از این کارت برداشت کنند که ما با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را به بانک ابلاغ کردیم و بانک آینده نیز این مشکل را برطرف کرد.

سیدزاده درباره رفت و برگشت های مالی و نظارت بر آن ها گفت: «هنرکارت» یک بستر و بودجه ای جداگانه ای به آن تعلق نگرفته است. در حقیقت این کارت یک شبکه شفاف پرداخت و در حقیقت یک کانال است اما ما قطعا بر رفت و برگشت های مالی نظارت داریم‌.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار بیشتری که به هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری اختصاص پیدا کرده است اختلافی را به وجود نمی آورد، بیان کرد: به این موضوع محل اختلاف می تواند باشد اما روش دیگری نداشتیم. البته عده ای گفتند به جای هنرمندان دراای نشان درجه یک هنری به پیشکسوتان بدهیم اما به نظر سن ملاک خوبی نبود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه عضویت در این صندوق مکانیزم مشخصی دارد، تصریح کرد: ما تنها مجری هستیم و مرجع تشخیص برای اینکه چه کسی عضو صندوق بشود، نیستیم. البته اعتبار سنجی در حوزه خبرنگاران کار پیچیده تری است‌. در حال حاضر عضویت در صندوق باز نیست و درخواست هایی را هم اکنون بدست ما می رسد بعدا مورد بررسی قرار می دهیم.

خادم نیز در پایان خاطرنشان کرد: شرط دریافت «هنر کارت» عضویت افراد در صندوق اعتباری هنر است. تاکنون ۳۵۰۰‌ نفر از خبرنگاران درخواست «هنرکارت» داده اند. ما نیز تلاش می کنیم‌ برای اهدای «هنرکارت» تفاوتی بین سینماگر، نویسنده، اصحاب رسانه و دیگر هنرمندان قایل نشویم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است