هنر برای من یک طریقت است/ برای بازی در «پرده‌نشین» از علی نصیریان کمک گرفتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
فرهاد آئیش:

هنر برای من یک طریقت است/ برای بازی در «پرده‌نشین» از علی نصیریان کمک گرفتم

فرهاد آئیش در برنامه «خارج از کادر» که جمعه شب 21 آذر از شبکه آی‌فیلم پخش شد، روایتی از زندگی خود را برای بینندگان این شبکه بازگو کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، فرهاد آئیش بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در برنامه «خارج از کادر» شبکه آی فیلم که شب گذشته ۲۱ آذرماه روی آنتن رفت، با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود و از دست‌دادن پدرش در این سن گفت: همیشه دچار نوعی گم‌گشتگی بودم که فکر می‌کنم به دلیل نبود پدر بود. برای همین احساس می‌کردم باید زودتر وارد عالم هنر، مکانیکی یا یک کاری شوم. البته محبت مادرم همیشه همراه من بود.

این بازیگر تئاتر به اولین تجربه حضورش روی صحنه و حواشی آن اشاره و بیان کرد: از دبستان وارد کلاس تئاتری شدم که در مدرسه برگزار می‌شد و برای اولین بار در یک اجرا شرکت کردم که خیلی خوش درخشیدم و مدیر مدرسه به مادرم که خودش مدیر مدرسه بود، گفت فرزندتان را برای ادامه تحصیل در رشته هنر تشویق کنید که مادرم به شدت ناراحت شده و فکر کرده بود که منظور مدیر مدرسه این است که من آدم بی‌استعدادی هستم و به درد رشته‌های دیگر نمی‌خورم.

وی در بخش دیگری از این برنامه درباره رابطه خود و مادرش گفت: فکر کنم نقش خفاش شب را بازی کرده بودم که مادرم گفت دلم نمی‌خواهد از این نقش‌ها بازی کنی و بعد از آن سعی کردم دیگر نقش منفی بازی نکنم!

این بازیگر پیشکسوت از علاقه‌اش به شعر و نقاشی اظهار کرد: شعر و نقاشی خیلی دوست داشتم اما نقاش بدی هستم چون هماهنگی دست و مغزم ضعیف است. آن روزها خانواده‌ها دوست داشتند فرزندانشان دکتر و مهندش شوند. من هم به همین دلیل به این رشته‌ها فکر می‌کردم و در ذهنم فیزیک اتمی یک رشته متفاوت به چشم می‌آمد. تنها چیزی که فکر نمی‌کردم این بود که نویسنده تئاتر شوم.

وی افزود: اولین تئاتری که دیدم کاری بوده که خودم کارگردانی کردم یعنی تا قبل از آن تئاتر ندیده بودم. من عکاسی و سینما خواندم اما بیشتر زندگیم روی تئاتر متمرکز بوده است.

آئیش خاطرنشان کرد: تمام دوستان و اطرافیان من هنرمند بودند و من تنها کسی بودم که از هنر سررشته نداشتم و برای اینکه تظاهر کنم، یک دوربین دور گردنم انداخته بودم تا بگویم من عکاس هستم. البته عکاس بدی نبودم اما خب این پوششی بود برای شکست‌های خودم چراکه در موسیقی و شعر و نقاشی شکست خورده بودم. استادی داشتم که به من گفت عکاسی را کنار بگذار و من با خودم گفتم در این رشته هم شکست خوردم و یک شکست به شکست‌های قبلی اضافه شد. علتش را جویا شدم، گفت چون تو هنوز به سبک شخصی خودت نرسیده‌ای و البته راست می‌گفت چون من از افراد مختلف الهام گرفته بودم و سبکی برای خودم پیدا نکرده بودم. در ادامه با راهنمایی او و آشنایی با یک استاد دیگر وارد تئاتر شدم که تاکنون ۱۴ نمایشنامه نوشته‌ام.

این بازیگر تلویزیون در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تاثیری که علی نصیریان در موقعیت او در ایران داشته است، گفت: من دوست دارم وقتی نقشی را بازی می‌کنم، خودم باشم. برای همین برخی نقش‌ها را قبول نمی‌کنم و کارگردان‌ها فکر می‌کنند من تواضع می‌کنم در حالی که اینطور نیست. چه ارسطو باشم، چه مصدق و یا چه در نقش یک روحانی سعی کرده‌ام خودم باشم. من حتی وقتی نقش خفاش شب را بازی کردم باز هم خودم بودم.

آئیش افزود: در سریال «پرده‌نشین» حس کردم که نمی‌توانم خودم باشم و گیر کرده بودم. از علی نصیریان کمک گرفتم و ایشان گفت کافی است بدانی این نقش هم یک انسان است. همین جمله کار را برایم آسان کرد. در حالی که مدتی با آن لباس در خانه راه می‌رفتم تا در شخصیت فرو بروم و کتاب‌ها و فیلم‌های مرتبط با زندگی روحانیون را می‌خواندم و می‌دیدم تا نقش دروغ نباشد و واقعی باشد.

این بازیگر با تاکید بر اینکه سرسخت‌ترین منتقد خود است، گفت: تحت تاثیر مخاطب روی کوه‌ها می‌روم اما اینطور نیست که با یک نقد کلی یا تعریف کلی تحت تاثیر قرار بگیرم. کار برایم جدی است ولی تصور نمی‌کنم آدم بزرگی هستم و کار بزرگی انجام می‌دهم.

بازیگر سریال «پرده‌نشین» در پایان به برخی خصوصیات حرفه‌ای خود نیز اشاره کرد و گفت: دو کار با هم انجام نمی‌دهم و مثل آماتورها رفتار می‌کنم و سر هر کار طوری برخورد می‌کنم انگار هیچی نمی‌دانم. به این دلیل که دنیای هنر به قدری وسیع است که اشتباه بزرگی است تصور کنیم می‌دانیم. هنر برای من یک خودشناسی و طریقت است و از طریق آن به معرفت می‌رسم و سعی می‌کنم مفاهیم زندگی را پیدا کنم.

اولین قسمت از برنامه «خارج از کادر» با حضور فرهاد آییش بازیگر جمعه شب ۲۱ آذر گذشته روی آنتن آی‌فیلم رفت.

این برنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ایمان احمدی جمعه‌ها ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است