رونمایی از آخرین عروسک‌ها و مجسمه‌های بیژن نعمتی شریف در گالری شیرین | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۳

رونمایی از آخرین عروسک‌ها و مجسمه‌های بیژن نعمتی شریف در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی آخرین مجسمه‌های بیژن نعمتی شریف همراه با نقاشی‌ها و آثار عروسکی او در گالری شیرین برگزار می‌شود.

به گزارش صبا، نمایشگاهی از آخرین مجسمه‌های بیژن نعمتی شریف همراه با با نقاشی‌ها و آثار عروسکی او روز جمعه ۲۱ آذرماه در گالری شیرین برگزار می‌شود.

سیر تـحول اندیشه بیژن نعمتی شـــریف در عـــروسک‌هـــا، نـــقاشی‌هـــا و مـــجسمه‌هـــایش از او هـــنرمـــندی می‌سازد بـــا بیان شخصی مســـتقل و میان گـــونـــه‌هـــای بـــرخـــوردش پـــارادایمی شکل می‌گیرد که از ارتباطی همگن برخوردار است.

بیژن نعمتی شـریف از اولین مجسمه‌سازان مـعاصـر و مـدرن ایرانی بـود که رنـگ را بـه مـجسمه‌هـایش افـزود. در عـرصـه گسـترش یافـته مـجسمه امـروزی وی کار مـاده جـدید و مـنحصر بـفردی را بکار گــرفــت تــا بــه ســهولــت و روانی تــبدیل انــدیشه بــر اجــرا تــاکید ورزد و بــا این کار او خــود را از تـعریف مـصنوعی مـدرنیستی رهـا کرد.

مجسمه‌های وی مـرز رسانـه را می‌شکند، بـا رنـگ‌هـای تـند پـالـت تـرکیب می‌شـود و بـا صـحنه آرایی عـروسک‌هـایش پیونـد بـرقـرار می‌کند و بـا این کار آن‌ها را در فـضای بینامتنی از مـجسمه و صـحنه‌ای نـمایشی در تعلیق می‌گـذارد.

وی با بهره‌گیری از تــرکیب مــدیا و نــگره‌هــای امــروزی، تفکر نــاب گــرا را بــه چــالــش می‌کشد و در آثــارش بــه دنــبال گســـترش مـــدیا، مـــفهوم و مـــخاطـــب اســـت.

نعمتی شریف از جـــمله هنرمندانی است که محدودیت رســانــه، مــتریال و تــرکیب‌بــندی صــرفــا عــمودی را از آثــارش زدوده اســت. وی بــا بهــره‌گیری از رویکرد دیکانسـتراکشن بـا دیفرمـاسیون عـناصـر و تلفیق مجـددشـان فـضایی غیر واقعی می‌سـازد و بـا حـذف شخصیت‌پـردازی بـه تـوسـعه گسـتره‌شـان تـوفیق می‌یابـد.

نعمتی شـریف بـا حـذف پـایه سعی دارد مـجسمه‌هـایش را از شی‌وارگی ایده‌آلیستی دور کند و وجـوه اقـتدارگـرا و سـتایش‌آمیز را از آن‌ها بـرهـانـد. این آثـار بـا بهـره‌گیری از مـولـفه‌هـای پسـت مـدرنیستی- طـنز، تکثر و تمثیل وجـهه‌ای مـعاصـر می‌یابـند. گـزینش عـناصـر یعنی همنشینی انـسان و حیوان و اشیا و چینش غیرمـتعارفـــشان اتمسفری غـــــریب‌واره می‌آفریند که بستر ذهنی او را از سایر مــعاصــرینش مــتفاوت می‌کند.

نعمتی شریف دنیای رویای کودکانــه رنگین و بــازیگوشانــه‌ای را ترسیم می‌کند تا خاکستری اطرافمان را به فراموشی بسپاریم.

نمایشگاه انفرادی آخرین مجسمه‌های بیژن نعمتی شریف از روز جمعه ۲۱ آذرماه تا ۲۳ دی‌ماه در گالری شیرین برگزار است. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ مراجعه کنند.

این گالری در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ پذیرای علاقمندان خواهد بود. ساعت بازدید از نمایشگاه در روزهای جمعه ۱۴ تا ۱۸ است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است