مردم همه نسخه‌های «کتابِ کودکی» را پیش‌خرید کردند/ رقیبی برای سکه و خودرو! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۹

مردم همه نسخه‌های «کتابِ کودکی» را پیش‌خرید کردند/ رقیبی برای سکه و خودرو!

کتاب «کتابِ کودکی» که برای تامین سرمایه انتشار و هزینه چاپ اول خود در سایت حامی‌جو پیش‌فروش می‌شد، در کم‌تر از چهار روز به حمایت صد در صدی رسید.

به گزارش صبا، کتابِ «کتابِ کودکی» شامل ۱۵۰ عکس تاریخیِ دیده‌ نشده یا کمتر‌ دیده ‌شده از کودکانِ دوره‌ قاجار است که مرکز میراث تصویری زیر نظر مهرداد اسکویی، طی سال‌ها تلاش و پژوهش میدانی آن را برای انتشار در اختیار انتشارات کارگاه اتفاق قرار داده است.

حال با هدف پیش‌فروش پانصد نسخه از این کتاب برای تامین سرمایه‌ انتشار چاپ اول آن، کمپینی در سایت حامی‌جو، طراحی شد که دیروز ۱۹ آذرماه ۱۳۹۹، با گذشت کم‌تر از چهار روز، رکورد حمایت مردمی زده شد و هزینه چاپ اول را دریافت کرد. هنوز هم این سایت به طور پیوسته درحال ثبت تقاضا و پیش فروش این کتاب است.

علی شیرزاد مترجم و پژوهشگر اسناد تاریخی، درباره این رکود تازه نوشته است: «درخشش بی‌نظیر «کتاب کودکی»

مدام می‌بینیم یا به یاد می‌آوریم که سایت‌های فروش خودرو، تلفن همراه، سکه و ارز در کسری از ثانیه تمامی موجودیشان را برای تحویل در ماه‌های آتی پیش فروش کرده‌اند اما تاکنون نه دیده و نه شنیده‌ایم که در میهن‌مان ایران، سایتی که یک کتاب را برای تامین مالی هزینه‌های چاپ و نشر پیش‌فروش می‌کند سه، چهار ماه بعد تحویل بدهد، با استقبالی هرچند کمرنگ، مواجه شده باشد.

اگر هم بشنویم باورش برایمان سخت و ناممکن است، به خصوص در بحران کنونی اقتصادی و کسادی ناشی از کرونا و تحریم‌ها در کشورمان و البته در تمام جهان، لذا این استقبال از خرید کتاب به لطیفه بیشتر شباهت دارد تا واقعیت. اما این بار در عرصه کتاب، خارق عادتی پیش آمده و سدی شکسته و دیوار بلندی فرو ریخته و ناممکن‌ها ممکن شده است.

«کتاب کودکی» جدیدترین اثر مهرداد اسکویی مستندساز، عکاس و پژوهشگر مطرح کشورمان و سمیه امیری انسان‌شناس و پژوهشگر با مقدمه‌ای از چهره به نام دانشگاهی و علمی، دکتر ناصر فکوهی که توسط نشر ارزشمند کارگاه اتفاق و از طریق سایت حامی‌جو، جهت تامین مالی هزینه‌های چاپ و نشر، فراخوانی ۳۵ روزه داده بود در تنها کمتر از ۳ روز! موفق به جلب ۱۰۰% سرمایه مورد نیاز (۵۰ میلیون تومان) شد و مرتب نیز درخواست‌ها ادامه دارد. گویی این کتاب یک بار هم که شده رقیبی شد برای خودرو، تلفن همراه و ارز و سکه در ایران!

این موفقیت بی‌نظیر فرهنگی که اتفاقا در بدترین شرایط اقتصادی نصیب کتاب و کتاب‌خوانی ایران و ایرانی و فارسی زبانان شده را به این پژوهشگران گرامی تبریک‌ می‌گوییم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است