شرکت «حرف آخر» در جشنواره ملی فیلم فجر تصمیم گروهی بود/ فرصتی برای دیده شدن | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۷
ابراهیم شفیعی در گفتگو با صبا:

شرکت «حرف آخر» در جشنواره ملی فیلم فجر تصمیم گروهی بود/ فرصتی برای دیده شدن

کارگردان فیلم سینمایی «حرف آخر» که خود را برای شرکت در جشنواره ملی فیلم فجر آماده می‌کند، از دلایل خود برای شرکت در این دوره می‌گوید.

ابراهیم شفیعی کارگردان فیلم سینمایی «حرف آخر» که خود را برای حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده می‌کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از علت حضور در این دوره جشنواره گفت: اصلی‌ترین دلیل ما این است که تنها جایی که فیلم می‌تواند در ایران دیده شود جشنواره ملی فیلم فجر است. هر چقدر که درباره فیلم خبر توسط رسانه‌ها منتشر شود به نفع اثر است و به نظر من، جشنواره دیگری نداریم که این خاصیت را داشته باشد.

وی افزود: حتی اگر فیلم در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده و برنده جایزه‌ای هم شود باز در ایران دیده نمی‌شود ولی جشنواره ملی فیلم فجر چون ویترین سینماست اگر در آن شرکت کنید و جایزه‌ای هم نصیبتان نشود، باز هم باعث دیده شدن فیلم تان می‌شود.

شفیعی درباره نمایش نداشتن فیلم ها در جشنواره امسال اظهار کرد: در سال‌های قبل در نشست‌های خبری فیلم ها به خوبی دیده می شدند، پخش‌کننده‌ها برای پیشنهاد پخش فیلم می‌آمدند و گفتگویی صوت می‌گرفت، فیلم خرید و فروش می‌شد که به نظر من از نمایش فیلم در جشنواره مهم تر است.

کارگردان فیلم کوتاه «حلقه» ادامه داد: اینکه بخش اکران مردمی در این دوره از جشنواره وجود ندارد ضربه بزرگی به آن وارد خواهد کرد، تعریف‌های دهان به دهان از بین خواهد رفت اما از جنبه دیگری هم جذاب است زیرا وقتی وارد مسابقه می‌شود و مردم آن را نمی‌بینند با خود می‌گویند حتما این فیلم چیزی برای گفتن داشته که وارد بخش مسابقه شده است، مردم عادی که از تغییرات پیش آمده در جشنواره از جمله نبود هیات انتخاب، خبر ندارند.

این کارگردان با اشاره به تصمیم گروهی برای ارایه فیلم به جشنواره توضیح داد: ما برای ارایه فیلم به جشنواره دو دل بودیم؛ اگر این کار را نمی کردیم عملا اکران و یک فرصت دیده شدن را از دست می دادیم از طرفی هم اگر فیلم را ارایه دهیم با توجه به قوانین امسال جشنواره، مردم فیلم را نمی بینند و این کمی برای ما بد می‌شود. در تصمیم نهایی‌ای که میان گروه گرفته شد این است که فیلم را برای شرکت در جشنواره ملی فیلم فجر ارایه دهیم.

شفیعی درباره نامعلوم بودن شرایط اکران فیلم‌ها گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران قرار دارند، نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است برای فیلم‌ها بیفتد و کی اکران خواهند شد، این‌ها مجموعه دلایلی است که ما برای ارایه به جشنواره داشتیم. دیده شدن فیلم به نظر من از همه مهم‌تر است مخصوصا برای من که اولین فیلم سینمایی خود را ساخته‌ام.

شرکت در جشنواره از بردن جایزه مهم‌تر است

کارگردان فیلم کوتاه «کارواش» درباره حذف شدن بخش «نگاه نو» در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر من این موضوع برای ما بهتر هم شد زیرا در گذشته فقط می‌توانستیم فیلم را برای بخش «نگاه نو» ارایه دهیم که فقط یک جایزه کارگردانی و یک جایزه بهترین فیلم داشت اما الان همه بخش‌های فیلم دیده و داوری می شود.

وی درباره اهمیت شرکت در جشنواره توضیح داد: مردم به طور عموم به خاطر نمی‌آورند ۱۰ سال یا هشت سال پیش جایزه بهترین فیلم را چه کسی دریافت کرده است. به نظر من فیلم در طول زمان خود را نشان خواهد داد ولی اینکه در پوستر فیلم مثلا کاندید شدن آن برای پنج رشته ذکر شود به نوبه خود، هم یک برد خبری دارد و هم در اکران به آن کمک می‌کند پس شرکت در جشنواره از بردن جایزه مهم‌تر است.

شفیعی ادامه داد: نکته مهم‌تر آن است که آیا آن‌هایی که جایزه بهترین فیلم را دریافت کردند بعد از آن هم بهترین فیلم‌ها را ساخته‌اند؟ پس این جایزه اهمیتی ندارد بلکه دیده شدن فیلم است که مهم است اما اینکه جایزه‌ای دریافت کنید به دیدن فیلم کمک می‌کند.

کارگردان مستند «زندگی و دیگر هیچ» در پایان تاکید کرد: البته نمی‌گویم که جایزه بی‌اهمیت است اما از اهمیت پایین‌تری نسبت به دیده شدن فیلم برخوردار  است، اینکه هیات داوران اعلام کنند که فیلمی انتخاب شده است، خود به نوعی یک برد خبری است، مثلا وقتی که من فیلم کوتاه می‌ساختم و در جشنواره‌های خارجی دیده می‌شد، برایم یک پله به شمار می‌رفت، علیرغم اینکه ممکن بود جوایز آن هم به دست من نرسد اما به برد خبری فیلم کمک می‌کرد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است