حروف بریل را با استفاده از کارت بازی بیاموزید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲

حروف بریل را با استفاده از کارت بازی بیاموزید

ایده‌ «کارت بازی بریل»، در سومین رویداد ملی «ایده‌آزاد اسباب‌بازی» به عنوان برگزیده معرفی شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ایده‌ «کارت بازی بریل» برای یادگیری و آموزش حروف الفبا و بریل به کم‌بینایان و نابینایان طراحی و در سومین رویداد ملی «ایده‌آزاد اسباب‌بازی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان برگزیده معرفی شد.

این بازی به گونه‌ای طراحی شده که برای استفاده تمامی افراد، بینا، کم‌بینا و نابینا که قدرت لامسه‌ متفاوت دارند مناسب است.

«کارت بازی بریل» شامل کارت‌های تمام حروف‌های الفبای فارسی، عربی، انگلیسی، اعداد و ۳۰ کارت فرعی حروف تکراری و پرکاربرد است و شیوه بازی آن در دفترچه راهنما به فارسی نوشتاری و خط بریل توضیح داده‌ شده است.

مسلم خاوری ایده‌پرداز این بازی گفت: این بازی حاصل تجربه من از خط بریل است و با هدف تعامل افراد کم‌بینا و نابینا با افراد سالم طراحی شده است.

او افزود: در این بازی به دنبال ایجاد یک فضای مشترک برای درک ۲ فضای متفاوت بودم و بر همین اساس بازی را بر مبنای کارت‌های برجسته حروف الفبای فارسی و انگلیسی، حرکات قرآنی و اعداد‌ طراحی کردم.

برگزیده‌ سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی همچنین یادآور شد: این بازی برای یادگیری حروف بریل و ایجاد امکان بازی میان افراد بینا و نابینا برای تمامی گروه‌های سنی طراحی شده است.

وی ادامه داد: بازی کارتی بریل با روش‌های متنوع و اختصاصی از ساده تا پیچیده قابل استفاده و برای بازی با حروف، ساخت کلمه‌ها و جمله‌ها. حروف برجسته بریل به صورت درشت و ریز در کارت‌ها استفاده شده است و در مرحله پیشرفته‌تر آن، قلم و لوح ریز و درشت دارد.

خاوری با بیان این‌که این طرح در حال حاضر در مرحله ایده قرار دارد خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنم پس از اصلاح و توسعه بازی با مشارکت تولیدکنندگان یا سازمان‌های علاقه‌مند آن را به تولید انبوه برسانم.

وی همچنین ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر برگزاری رویداد ملی «ایده‌آزاد اسباب‌بازی» و ایجاد فضای تعاملی برای ایده‌پردازان، خواستار بهره‌گیری بیشتر از افراد متخصص برای آموزش‌ها شد و اظهار کرد: مهم است که به تمام افراد چه متخصص و چه تازه‌کار فرصت دیده شدن و یادگیری فضا‌های جدید و طراحی داده شود.

سومین رویداد ملی «ایده‌آزاد اسباب‌بازی» از سوی اداره‌ کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون آبان‌ماه ۱۳۹۹ در تهران برگزار و از میان ایده‌های رسیده به دبیرخانه ۱۱ اثر به عنوان برتر معرفی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است