چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به کار خود پایان داد/ معرفی برگزیدگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۳

چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به کار خود پایان داد/ معرفی برگزیدگان

اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند عصر امروز ۱۸ آذرماه با حضور رییس سازمان صداوسیما، معاون سیما، مدیر شبکه مستند و جمعی از مستندسازان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند عصر امروز ۱۸ آذرماه با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، حمید شاه آبادی معاون سیما، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و جمعی از مستندسازان در مرکز همایش های صداوسیما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

عبدالعلی علی عسکری در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امروز که تغییراتی در آمریکا با رفتن ترامپ در حال رخ دادن است، مستندسازان سیاسی باید پا به میدان بگذارند و بگویند که ما چگونه به عهد خود وفادار ماندیم اما آن‌ها چه بدعهدی‌ها کردند؛ زیرا گروهی که بعد از ترامپ بر سرکار خواهد آمد، بدتر از اوست و به‌واسطه آشنایی با شیوه‌های جنگ نرم و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ممکن است خطرناک‌تر هم باشد.

رییس سازمان صداوسیما با گرامیداشت یاد شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور بیان کرد: این شهید بزرگوار عمر خود را برای اعتلا و قدرت ایران در پهنه علم و دانش صرف و جان خود را در این مسیر فدا کرد. آمریکا و صهیونیست‌ها خون پاک او را بر زمین ریختند اما این بزرگان بزرگ‌ترین آمالشان شهادت در راه خداست و همکارانش قطعاً راه او را ادامه می‌دهند.

علی عسکری با قدردانی از مستندسازان پیشکسوت و جوان که در میدان مستندسازی ایستاده‌اند، از مستندسازان به‌عنوان هنرمندانی یاد کرد که اهل اندیشه و تفکر هستند.

وی بر ریشه داشتن مستند در فطرت و احساسات انسانی مطرح کرد: فلسفه مستند، ریشه در فطرت انسانی دارد زیرا انسان می‌خواهد پدیده‌های اطراف را به بهترین شکل درک کند.

رییس سازمان صداوسیما با بیان این‌که شبکه مستند تلاش دارد مستندسازی در کشور را رشد دهد و اعتلا بخشد، اظهار کرد: شبکه مستند خط‌الراس تلاش‌های همه بخش‌های صداوسیما در این حوزه است. سیاست ما این است که مستندهای فاخر نیز حتما در شبکه‌های اصلی و عمومی‌پخش شوند.

علی عسکری با تاکید بر حمایت کامل صداوسیما از فرآیند مستندسازی در کشور و گستردگی گونه‌های مستند گفت: باید تولید مستند در تراز جهانی را در دستور کار قرار دهید تا بتوانیم به هر زبانی آن را ترجمه و عرضه می‌کنیم، دیده و پسندیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اکنون کشور با جنگ شناختی، نرم و رسانه‌ای مواجه است، گفت: باید به‌خوبی بتوانیم با این جنگ که پایه‌های آن بر تخریب، شایعه، سانسور و بایکوت خبری استوار است، مقابله کنیم.

رییس سازمان صداوسیما در این حوزه، تولید مستندهای فاخر تاریخی را که عظمت ایران در دوران مختلف در آن‌ها به نمایش درمی‌آید و شیوه‌های استعماری غرب را برای عقب نگه‌داشتن کشور فاش می‌سازد، راهگشا خواند و بیان کرد: این دوربین هوشمند مستندساز است که می‌تواند همه لایه‌های تاریخ را بگردد. دست‌به‌کار شوید تا روایت خود را از تاریخمان به‌درستی ارایه دهیم. باید این قصور را جبران کنیم و با مقایسه تاریخ گذشته و امروز، نشان دهیم که چه آینده سراسر امیدی پیش روست.

علی عسکری با اشاره به اینکه مستندهای فاخر می تواند به فرهنگ تولید، کارآفرینی و خوداتکایی در کشور کمک کند، تصریح کرد: برای نمونه، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز تولید فکر، اندیشه و فناوری می‌کنند، می‌تواند دستمایه تولید مستندهای فاخر و ارزشمندی باشد. در همین‌جا اعلام می‌کنم هر کس به سمت تولید مستند فاخر برای شرکت‌های دانش‌بنیان برود، ما از او حمایت می‌کنیم.

وی همچنین خواستار در نظر داشتن تولید مستندهایی شد که شرایط کرونایی امروز جامعه را مدنظر داشته باشند و با توجه به اینکه هرروز در کشور هم‌وطنان بسیاری را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم، گفت: باید به‌فوریت مستندهای شادی‌آفرین، نشاط‌بخش و امیدآفرین را برای مواجهه با آثار روانی و اجتماعی این بیماری تولید کنیم.

مستندسازان باید بر مسایل مردم متمرکز شوند

حمید شاه آبادی معاون سیما در بخشی دیگر از آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند خاطرنشان کرد: خوشبختانه گونه فیلم های مستند در سال های اخیر ارتباط خوب و عمیقی با مخاطبان برقرار کرده است.
شاه آبادی افزود: باید برای جایگاهی که هم اکنون فیلم مستند در تلویزیون دارد، از تمامی عزیزان دست اندرکار، مدیران شبکه مستند، سلیم غفوری مدیر سابق شبکه مستند و مرتضی میرباقری معاون پیشین سیما تشکر و قدردانی کرد.
معاون سیما بیان کرد: حقیقتا در این چند سال برای اینکه مستند بتواند جایگاه ویژه ای در فرهنگ کشور در قاب تصویر داشته باشد، دست اندرکاران و مدیران، اقدامات ویژه‌ای انجام داده اند و امروز زیر ساخت های قابل توجه و مناسبی برای توسعه ژانر مستند وجود دارد.
وی عنوان کرد: مستند به عنوان یک تلاش برای کشف حقیقت، بازنمایی حقیقت، بیان نزدیک به واقع به مخاطب، توانسته در بین مردم جای ویژه ای باز کند. ما باید روی این ذائقه سازی کار ویژه ای کنیم و در واقع روی موضوعی که مخاطب ما به آن توجه دارد باید برنامه ریزی‌های مناسب انجام پذیرد. فیلم مستند اثرات خوبی در زندگی ما دارد، چرا که با آگاهی رسانی می تواند معرفت افزایی برای مخاطبان داشته باشد و سرمایه گذاری در این خصوص از اهمیت والایی برخوردار است.
معاون سیما اظهار کرد: امروز که این زیر ساخت ارزشمند با حمایت جدی ریاست سازمان صداوسیما فراهم شده است، باید جمع مستند سازان با بارش فکری و انتخاب درست و رویکرد مساله محوری به جای موضوع محوری، نیاز مخاطب را به درستی بشناسند.
شاه آبادی تاکید کرد: مستندسازان باید با تکیه بر پژوهش که نیاز جدی برای ساخت یک مستند است بر مسایل مردم تمرکز و فصل جدیدی در مستند سازی برای مخاطبان ارایه و عرضه کنند. امروز تنها شبکه مستند عرضه کننده تولیدات مستندسازان نیست، بلکه این ژانر و گونه نمایشی در اکثر شبکه‌ها جای خود را به خوبی باز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: باید از جوانان خلاق که تیم های عملیاتی و مطالعه محور، ایجاد و خلاقانه مستندهای فاخری را تهیه کردند، قدردانی کرد و امیدواریم در سال های بعدی همچنان شاهد آثار فاخری در این زمینه باشیم.
تلویزیون خانه مستند است

محسن یزدی مدیر شبکه مستندنیز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: تلویزیون خانه مستند است و حضور مستندسازان در سال‌های اخیر در تلویزیون پررنگ شده است.

مدیر شبکه مستند در این مراسم آماری از شرکت‌کنندگان جشنواره ارایه داد و گفت: ۸۰۰ فیلم‌ مستند و ۱۵۰ گزارش مستند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۶۷ مستند از میان آنها انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ۳۰ تک عکس، ۱۵ مجموعه عکس و ۵۰ مستند را در طول این دوره به نمایش گذاشتیم و سعی کردیم با حمایت‌های مادی و معنوی انگیزه در مستندسازان تقویت کنیم.

مدیر شبکه مستند افزود: تلویزیون خانه مستند است و حضور مستندسازان در سال‌های اخیر در تلویزیون خیلی پررنگ شده است. مستندسازان، هنرمندان و فرهیختگانی که به منافع مردم و کشور علاقه‌مند هستند باید در صحنه بیایند تا تولیدات شایسته و بیشتری در این حوزه تولید شود.

وی تاکید کرد: مستندسازان با تمام گرایش‌های سیاسی حضور داشتند، همانطور که در زمان سلیم غفوری مدیر پیشین شبکه هم مستندسازانی با گرایش‌های مختلف با شبکه مستند همکاری می‌کردند. در سه سال گذشته با بیش از ۴۳۰ مستندساز کار کردیم و تلویزیون به این سمت می‌رود که خانه واقعی مستند شود و این اتفاق با حمایت رییس و معاون سیما که همیشه از طرح های مستند حمایت کردند، صورت می‌گیرد.

معرفی برگزیدگان

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، امشب با قدردانی از برگزیدگان در بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شامل نگاه مردمی و داوران، تخصصی (پژوهش، تدوین، فیلمبرداری، صداگذاری)، تک عکس و مجموعه عکس و مستندنگاری به کار خود پایان داد.

در بخش مستند بلند عبدالرضا نعمت الهی برای کارگردانی مستند «مهدی عراقی را بکش» برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند دریافت کرد.

حجت طاهری هم در بخش مستند نیمه بلند، موفق به دریافت برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند شد. این قدردانی برای کارگردانی مستند «تنها چند متر» بود.

در بخش مستند کوتاه، برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند، به احسان فرنام رسید که مستند «جدال» را کارگردانی کرده است.

در بخش مستند بلند (نگاه مردمی)، مهدی نورمحمدی و صدیقه خدایی برای تهیه کنندگی «آواز جغد کوچک» برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند دریافت کردند.

در بخش مستند نیمه بلند (نگاه مردمی)، مژده نقدی برای تهیه‌کنندگی مستند «همسایه‌ها» برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند دریافت کرد.

در بخش مستند کوتاه (نگاه مردمی)، برگ زرین جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و جایزه حمایت از تولید فیلم مستند، به حافظ یاوری به خاطر تهیه کنندگی «مستند اول مهر» رسید.

در بخش جوایز تخصصی، علی رستم آبادی و فاطمه میرصمدی برای پژوهش «آسوده بخواب کورش» برگ زرین جشنواره و جایزه نقدی دریافت کردند.

جایزه بهترین تدوین هم به عبدالرضا نعمت الهی برای مستند «مهدی عراقی را بکش» رسید.

عبدالخالق طاهری و حجت طاهری نیز با مستند «تنها چند متر» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شدند.

جایزه بهترین صداگذاری نیز به صادق رضانیا به خاطر مستند «آواز جغد کوچک» رسید.

در بخش نگاه مردمی (تک عکس) رامیار قریشی جایزه بهترین تک عکس از نگاه مخاطبان را از آن خود کرد و در بخش نگاه مردمی (مجموعه عکس) جایزه بهترین مجموعه عکس از نگاه مخاطبان به کامیار حیدر خطیبی تقدیم شد.

مجتبی حیدری نیز توانست در بخش عکس با موضوع کرونا جایزه بهترین عکس را به دست بیاورد.

در بخش مجموعه عکس، پوریا ترابی با «قدم رنجه»، حامد ملک‌پور با «یک قلب، دو زندگی» و عبداله حیدری با «درخواست ازدواج» به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.

در بخش تک عکس هم حمید جمشیدیان، بهرام بیات و مهدی عباسی موفق به ترتیب به دریافت عنوان‌های اول تا سوم نائل آمدند.

بهترین مستندنگاران چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند هم به ترتیب مینا مولایی با «قصه عاشقی ننه مراد»، راضیه عباسی با «چای غم پهلو»، شایان حاجی نجف با «شهری به رنگ خاکستری» بودند.

جایزه بهترین مستندنگاری هم از آن مرجان همایونی با «چشم در چشم تا بدرقه خاموش» شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است