هنرمند ایرانی در تدارک نمایشگاه در آلمان/ در دنیای شلوغ امروز باید مینیمال طراحی کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

هنرمند ایرانی در تدارک نمایشگاه در آلمان/ در دنیای شلوغ امروز باید مینیمال طراحی کرد

مازیار اصغری طراح و گرافیست که آثارش با ویژگی مینیمال بودن پیام خود را منتقل می کند درباره ویژگی های هنر گرافیک در دنیای امروز توضیحاتی را ارایه داد.

مازیار اصغری طراح و گرافیست در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره سبک آثار خود گفت: گرافیک، زبانی بصری برای بیان مفاهیم است که در خدمت مفاهیم و تفکر طراح قرار می‌گیرد. هدف کار من هم درگیر کردن ذهن مخاطب و دعوت به تفکر عمیق‌تر به مسایل بنیادی است، از جمله موضوعاتی مانند صلح، محیط زیست، روابط انسانی، کودکان کار، منع خشونت علیه زنان، مسایل فرهنگی، گرمایش کره زمین، حمایت از حیوانات و… .

او با اشاره به اینکه گرافیک، طرز فکر، روش دیدن و زبان وی است، افزود: سعی دارم با بیانی کاملا صریح و بی‌پرده، با بهره‌گیری از حداقل عناصر بصری (کاملا مینیمال) مفهومی را با مخاطب در میان بگذارم. فکر می‌کنم در دنیای شلوغ امروز باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر پیام را به مخاطب منتقل کنیم از این رو مایل هستم تا با استفاده از کمترین عناصر، مفهوم مورد نظر را به مخاطب منتقل کنم، بدون یک نقطه زیاد یا یک نقطه کم.

این گرافیست و طراح با اشاره به این نکته که ذهن یک طراح همیشه در حال طراحی کردن است، بیان کرد: زمانی که طراحی در ذهن شکل بگیرد، دست طراح مانند پرینتر عمل کرده و پروسه اتود زدن آغاز می‌شود، به مرور کار شکل می‌گیرد و تکمیل می‌شود.

اصغری درباره ضعف‌ها و کاستی‌های این رشته از هنر در جامعه امروز ایران گفت: از ضعف‌ها طراحی گرافیک می‌توان به اتکای بیش از اندازه طراحان جوان به نرم افزارها و تن دادن برخی از طراحان به عنوان اپراتور ایده‌های سفارش دهنده یاد کرد. طراح، اپراتور نیست بلکه ایده پرداز است. این موضوع باید فرهنگسازی شود، هرچند روابط حرفه‌ای بین سفارش‌دهندگان و طراحان گرافیک در ایران مبحثی بسیار وسیع و اساسی است که می‌توان به صورت گسترده به آن پرداخت.

وی افزود: کمبود مطالعه، طراحان متکی به کپی، شروع کار قبل از دریافت و تکمیل اطلاعات کامل از سفارش‌دهنده و مطالعه دقیق آن، نداشتن قانون کپی رایت، سطح بسیار پایین در حوزه آموزش، سانسور و خودسانسوری، همچنین بسیاری مسایل ریشه‌ای دیگر از جمله این مسایل است.

این طراح در ادامه درباره نکات مثبت هنر گرافیک در ایران بیان کرد: با وجود بسیاری از مشکلات، طراحان خلاق، درنهایت با خلاقیت خود راهی برای اجرای ایده‌های خود و بیان مسایل پیدا می‌کنند، استقامت برخی از طراحان در مقابل هرگونه عقب ماندگی، تحجر و تعصب قابل تحسین است.

اصغری درباره ویژگی‌های یک طراح خوب مطرح کرد: قبل از هر چیز، به نظر من گرافیست شدن و به طور کلی هنرمند شدن، هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای بیان مفاهیم است. گرافیست خوب باید بسیار مطالعه داشته باشد، با اطلاعات عمومی بسیار بالا باید از جریانات روز جامعه و به طور کلی جهان آگاه باشد، وقایع سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی روز را دنبال کند، گوش کردن، دقت کردن و خوب دیدن را بلد باشد و ذهن آنالیزگر داشته باشد، همچنین فیلم و تئاتر ببیند، موسیقی خوب گوش دهد، شعر را  بفهمد، ادبیات را بسیار بشناسد، با تمام وجود در لحظه حضور داشته باشد تا بتواند مسایل را درست دریافت کند.

وی افزود: یک گرافیست خوب باید بسیار طراحی کند، طراحی را عالی بشناسد، توانایی سازماندهی فضا، درک اهمیت فضا و روابط عناصر باهم در کادر را داشته باشد، بهتر است تمام مراحل اتود کار را با دست انجام دهد و در نهایت از نرم افزارها برای ایجاد تناسبات دقیق، دقت در انتخاب کد رنگ‌ها، همچنین برای خروجی مناسب برای چاپ و … استفاده کند. یک گرافیست خوب باید اطلاعات لازم و کافی درباره مقوله چاپ را نیز داشته باشد.

اصغری درباره تاثیرگذاری طراحان گرافیک بر افکار عمومی اظهار کرد: به نظرم کار آنها بر روش فکری مردم بسیار تاثیرگذار است، سلیقه بصری مردم و بطور کلی بر سطح سلیقه جامعه بسیار موثر است و می‌تواند سلیقه جامعه را ارتقا داده یا ویران کند، می‌تواند در جامعه عمق ایجاد کند یا سطحی‌نگری را رواج دهد و بسیاری تاثیرات دیگر که هرکدام قابل تامل است.

این هنرمند در پایان درباره انتشار طرح‌هایش و برگزاری نمایشگاه از آثار خود بیان کرد: در حال حاضر مشغول انجام کارهای برگزاری یک نمایشگاه در آلمان هستم که امیدوارم کانسپت آن به یک جریان فرهنگی تبدیل شود.

مازیار اصغری گرافیست و کاراکتر دیزاینر برجسته‌ای است که در زمینه‌های مختلف هنری از جمله تصویرسازی، نقاشی، طراحی و سایر رشته‌های هنری به صورت حرفه‌ای فعالیت کرده است. وی همچنین خالق کاراکتر دوست‌داشتنی روی جعبه‌های شانسی لاکی باکس در ایران و اروپا است.

مائده غلامی

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است