جشنواره هنرهای نمایشی کانون برگزار می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲

جشنواره هنرهای نمایشی کانون برگزار می‌شود

جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تغییر نام به جشنواره هنرهای نمایشی کانون، فراخوان خود را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره هنرهای نمایشی کانون در ۱۷ دوره گذشته تنها به ارایه نمایش‌های عروسکی اعضا و مربیان کانون اختصاص داشت اما اکنون با تغییراتی گسترده، نمایش‌های‌ صحنه‌ای و زنده-عروسکی را هم شامل می‌شود.

بر اساس فراخوان و شیوه‌نامه اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایش کانون که از سوی معاونت فرهنگی کانون منتشر شده است این رویداد هنری با شعار «نمایش، تمرین زندگی، ساختن آینده» در سه بخش نمایش «زنده_عروسکی»، «کتاب‌خانه‌ای» (نمایش خلاق و بازی های خلاق) و «نمایش‌نامه‌نویسی» برگزار خواهد شد.

در این دوره از جشنواره سه گروه شامل اعضا (۱۲ تا ۱۸ سال) و اعضا ارشد کانون (۱۸ تا ۲۴ سال) همچنین مربیان و کارشناسان کانون (به عنوان عوامل موثر در تولید نمایش) شرکت داده ‌می‌شوند.

بر اساس فراخوان هجدهمین جشنواره، شیوه‌های اجرای نمایش این‌گونه تعریف شده است که نمایش عروسکی تئاتری است برای کودکان یا نوجوانان که در قالب اجرای صحنه‌ای و دارای تعریف دست‌کم، یکی از تکنیک‌های عروسکی باشد.

همچنین در تعریف نمایش صحنه‌ای آمده است تئاتری که در قالب اجرای صحنه‌ای و با حضور بازیگر یا بازیگران باشد و نمایش «عروسکی- زنده» تئاتری است که در قالب اجرای صحنه‌ای و تلفیقی بین بازیگر و عروسک باشد.

تکمیل و ارسال فرم شماره یک و ثبت شماره عضویت اعضا و اعضای ارشد کانون، به همراه مشخصات کامل گروه، انتخاب عوامل نمایش به تفکیک اعضای دختر یا پسر، رعایت شئونات دینی، فرهنگی و عرفی، توجه به ترکیب اعضا و اعضای ارشد در یک گروه (در یک گروه ۶ نفره باید ۴ نفر عضو ۱۰ تا ۱۸ سال و ۲ نفر عضو ارشد باشند)، استفاده از حداکثر ۸ نفر به عنوان بازیگر و عروسک گردان به همراه مربی، استفاده از یک نفر به عنوان کارگردان، اجرای نمایش در مدت زمان ۳۰ تا حداکثر ۴۵ دقیقه از جمله شرایط شرکت در جشنواره اعلام شده است و نمایش‌های تولیدی که از ابتدای سال ۹۷ تا آذر سال ۹۸ تولید شده‌اند امکان حضور در این جشنواره را دارد.

همچنین استفاده از ادبیات فولکلور قصه‌ها، حکایت‌ها، متل‌ها، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات پرکاربرد بومی بهره‌گیری از کتاب‌های کانون، بیشترین حضور اعضا و اعضای ارشد در یک نمایش، استفاده خلاقانه از فضای نمایشی برای انتقال پیام غیرمستقیم، باورپذیری شخصیت‌های نمایش برای مخاطب، نوآوری در شکل به کارگیری اعضا در نمایش‌ها و بازی‌های خلاق و اجراهای عمومی نمایش‌ها در استان‌ها از شاخص‌های ارزیابی این دوره است.

در همین حال تمرین زندگی و تجربه ناشناخته‌ها برای ساختن آینده، فراهم کردن فضایی مناسب برای کسب و تبادل تجربه و افزایش دانش نظری و مهار‌ت‌های فردی و اجتماعی اعضا، ایجاد زمینه برای جذب، پرورش و پایدار سازی اعضا، خلق موقعیت موثر برای تشویق اعضا و ایجاد انگیزه در علاقه‌مندان، ایجاد بستری برای سنجش و بازخورد آموزش‌های سالانه در حوزه هنر نمایش و کشف و پرورش استعدادهای نمایشی اعضا و مربیان از هدف‌های اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون اعلام شده است.

با توجه به این‌که این دوره از جشنواره با نگاه پرورشی برگزار می‌شود، نیروهای کانون باید اعضا و اعضای ارشد را به‌ درستی راهنمایی و در حوزه امور تخصصی تربیت کنند و مربیان، کارشناسان و کارمندان کانون نمی‌توانند به عنوان بازیگر یا عروسک‌گردان ایفای نقش کنند و تنها به عنوان عوامل پشت صحنه (نویسنده، کارگردان، طراح و سازنده عروسک، طراح صحنه و لباس، شاعر، آهنگساز، گریمور، طراح پوستر و بروشور و…) می‌توانند حضور داشته باشند و فعالیت‌های بازیگری و عروسک‌گردانی فقط باید از سوی اعضا انجام شود.

هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود و پس از برگزاری مرحله استانی از هر استان سه نمایش به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

همچنین در بخش نمایش‌نامه‌نویسی نیز از آن‌جایی که نمایش‌نامه رکن اساسی اجرا و زیربنای فکری نمایش است، به منظور ایجاد تمرکز در نگارش متون و توجه به رعایت مضمون و ساختار درست، این بخش در دو مرحله برگزار می‌شود و در نهایت سه نمایش‌نامه به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است