ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶
منصور طاهری به صبا گفت:

ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد

منصور طاهری سازنده سردیس دکتر علی کاوه در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر درباره ساخت این سردیس توضیح داد.

منصور طاهری سازنده سردیس دکتر علی کاوه در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره ساخت سردیس ایشان گفت: دکتر علی کاوه از چهره‌های معاصر در زمینه مهندسی عمران و سازه  هستند که برای ساخت سردیس ایشان سعی در مطالعه کافی درباره ابعاد شخصیتی و سوابق حرفه‌ای ایشان داشتم که منجر به جمع‌آوری و تدوین اطلاعاتی شد تا مقدمات ایجاد روابط بصری و ترکیب کلی سردیس را فراهم آورد.

وی افزود: پس از تهیه چند اتود طراحی، این روابط سازماندهی و به طرح نهایی منجر شد که در قالب ماکت اولیه مورد تایید داوران قرار گرفت و در حال حاضر نیز، ساخت سردیس در سمپوزیوم به پایان رسیده است.

این مجسمه‌ساز درباره اهمیت شناخت قبلی از صاحب سردیس در روند ساخت آن بیان کرد: شناخت کافی از سوژه می‌تواند نوعی باورمندی را نیز برای سازنده و مجری اثر در پرداختن به کارش به ارمغان آورد و این باورمندی، از درون به او نیرو و انگیزه لازم را می‌بخشد تا فعلش را پربار کند و چه بسا تکنیک‌های ساخت سردیس و مجسمه گاه خود زاییده اطلاعاتی است که هنرمند از سوژه مورد نظرش به دست می‌آورد.

اهمیت آشنایی مجسمه ساز با سوژه اثرش

به گفته وی، هر چقدر این اطلاعات روشن‌تر باشد و به خوبی در ذهن سازنده اثر سازماندهی شود، در شکل‌گیری ترکیب نهایی موثرتر است.

وی درباره جنس سردیس‌های این سمپوزیوم در مرحله پایانی کار گفت: تصمیم‌گیری درباره این مساله با برگزارکنندگان سمپوزیوم است که بنا به شرایط درباره آن تصمیم می‌گیرند. در ابتدا صحبت از این بود که قرار است سردیس‌ها در کتابخانه‌ ملی فرهنگستان علوم نصب شود. با توجه به این نکته و سخت‌گیری‌هایی که در ساخت سردیس‌ها اعمال شده است قرار بر برنز بودن کارها است اما در نهایت خود سازمان زیباسازی شهر تهران در این رابطه تصمیم می‌گیرد.

طاهری درباره تاثیر مجازی بودن این دوره از سمپوزیوم بر کار هنرمندان بیان کرد: سمپوزیوم‌ها در هر زمینه‌ای، نوعی گردهمایی افراد شرکت‌کننده در آن است با ایجاد شرایط یکسان و بازه زمانی مشخص که گاه می‌‌تواند زمینه‌ای را برای انتقال برخی تجربیات کلی میان باتجربه‌ترها به نسل‌های جدیدتر فراهم آورد و گاه می‌تواند گردهمایی افراد هم‌سطح در لول‌های مختلف حرفه‌ای باشد که البته مقتضیات خود را نیز می‌طلبد و هر کدام از این اشکال، کارکرد و هدف خاص خود را در پی دارد. فرآیند مجازی برگزار شدن این دوره سبب شد هنرمندان زمان و تمرکز بیشتری برای آفرینش ایده‌های خود داشته باشند که اگر در شکل حضوری به این موارد نیز توجه بیشتری شود شرایط بهتری رقم خواهد خورد.

این هنرمند درباره تفاوت شکل ظاهری برخی سردیس‌ها با صاحبان آن گفت: کار حرفه‌ای بر مبنای اصول و قواعد و رفتارهای حرفه‌ای استوار است و از پس آن‌ها شکل می‌گیرد. یک اثر هنری چکیده‌ای از فعالیت‌های هنرمند در طول سالیان است که با توجه به میزان و نحوه این تلاش و کنکاش‌ها، درصد اثرگذاریشان می‌تواند متغیر باشد و البته فضا و محیط و رفتارهای محیطی هم می‌تواند در این روند به نوبه خود اثرگذار باشد.

وی افزود: درباره تفاوت ظاهری شکل سردیس‌ها با صاحبان آن در مواردی، بهتر است به اصول و قواعدی رجوع کرد که امروزه نیز در قالب زبان بصری که در طول تاریخ این حرفه تدوین شده، در دسترس ماست. در سومین سمپوزیوم مفاخر علمی ایران تیم‌های کارشناسی با توجه به تجربیات گذشته در تلاش هستند تا شرایطی را که می‌تواند منجر به خلق آثاری رضایت بخش شود فراهم آورند که البته شایان ذکر است تلاش گذشتگان نیز به نوبه خود دستاوردهای مناسبی در پی داشته است که می‌توان با اتکا به آن‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف‌ها، به حفط دستاوردهای ارزنده کمک کرد و آنها را توسعه بخشید.

طاهری ادامه داد: آنچه در این برهه از زمان بیشتر به آن نیازمندیم، احترام به آن بخش از دستاوردهایی است که حاصل زحمت، پیگیری و نگاه آمیخته به ذوق و شکوفایی است و شاید کار موثری که از ما بر می‌آید این است که این ویژگی‎ها و قابلیت‌ها را از هر کجا و هر زمان که می‌یابیم و یا خود به آن می‌افزاییم، حفظ کنیم و گرامی داریم و در حد نیاز به آن توسعه بخشیم.

طاهری در پایان گفت: در پایان به همه همکاران و دست اندرکاران خسته نباشید عرض می‌کنم و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم و امید به اینکه این تلاش‌های جمعی به نوبه خود روشنی بخش چهره فرهنگ اجتماعی و شهروندی شهر و جامعه‌مان باشد.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

مائده غلامی

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000