خانه تئاتر باید حمایت شود تا بتواند از هنرمندان حمایت کند/ جای خالی تله‌تئاترها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۷
خطیب‌زاده در گفتگو با صبا:

خانه تئاتر باید حمایت شود تا بتواند از هنرمندان حمایت کند/ جای خالی تله‌تئاترها

علی‌اصغر خطیب‌زاده کارگردان و بازیگر از وضعیت تئاتر در روزهای کرونایی و لزوم احیای تله تئاتر می‌گوید.

علی‌اصغر خطیب‌‌زاده کارگردان و بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر صبا از آخرین فعالیت‌های هنری خود اینگونه گفت: سال گذشته نمایشی با نام «شرتل» درباره گروه تروریستی داعش در جشنواره‌ای در تهران اجرای عمومی داشتم و سپس همین اثر در لهستان روی صحنه رفت. این آخرین کار نمایشی من بود که بعد از آن با همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌ها متوقف شد. همچنین در همان سال نمایشگاهی از ماسک‌های نمایشی در لهستان برگزار کردیم.

وی افزود: درحال حاضر یک فیلم کوتاه آماده ساخت دارم که از نوشته‌های خودم است و منتظریم به زودی  کلید بخورد.

این کارگردان با اشاره به این که حوزه تئاتر با تعطیلی‌های اخیر بسیار ضربه خورده است، توضیح داد: با اینکه سعی کردند تا تئاتر در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهد اما تئاتر هنری است که از وجود تماشاگر انرژی می‌گیرد و نیاز به گرمای نفس تماشاگر در این هنر به وضوح احساس می‌شود. با این حساب تماشای نمایش در فضای مجازی اصلا دلچسب نیست زیرا هنر تئاتر باید به شکل زنده اجرا شود و بیننده داشته باشد.

خطیب زاده افزود: بسیاری از مشاغل در زمان کرونا آسیب دیدند که بیشترین لطمه را در بین هنرمندان، دوستان تئاتری دیدند. بالاخره نمی‌شود با این وضعیت، تماشاگر وارد سالن شود. اگر گروهی کاری اجرا کنند و بلیت هم بفروشند باز مردم اعتماد نمی‌کنند که در سالنی که امکان دارد آلودگی وجود داشته باشد، بیایند.

او درباره حمایت‌ از هنرمندان تاکید کرد: خانه تئاتر یک حداقل‌هایی را برای تئاتر در نظر گرفته است مانند اختصاص «هنرکارت» به هنرمندان که مبلغی هم در این‌کارت برای آن‌ها تعریف شده است ولی این کافی نیست. البته خانه تئاتر هم باید حمایت شود تا بتواند از هنرمندان حمایت کند به عبارتی اگر  «باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد خشک‌رودی». هنر تئاتر بسیار مظلوم واقع شده ولی امیدوارم هرچه زودتر این وضعیت به پایان برسد. بعضی هنرمندان تئاتر از این راه امرار معاش می کنند و الان بعد از سال‌ها کار هنری نمی‌توانند مشغول حرفه‌های دیگر شوند.

خطیب‌زاده در پایان درباره حمایت رسانه ملی از تله تئاترها بیان کرد: داریوش مودبیان بارها به تلویزیون طرح و برنامه داده اما آن‌ها استقبال نمی‌کنند و حتی به این طرح‌ها پاسخ نداده اند. رسانه ملی باید تله تئاتر را حمایت کند و در آن صورت هنرمندان هم‌ می‌توانند فعالیت کنند، بنویسند، بازی و کارگردانی کنند. من تله تئاتر را نسبت به پخش تئاتر از فضای مجازی ارجح می‌دانم و اگر این اتفاق بیفتد جای تشکر دارد و کمک شایانی به این حرفه می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000