اگر هنرمندان موسیقی متحد بودند مسئولان نمی‌توانستند اینگونه نادیده‌مان بگیرند

مجید کیانی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت سنتور در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره فراموشی هنر و هنرمندان در ایام کرونا گفت: هنر و هنرمندان نباید فراموش شوند و اگر قرار باشد با هر اتفاقی هنر به کلی فراموش شود چیزی از هنر باقی نمی ماند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات همیشه وجود داشته و دارند و گذشتگان هم خیلی از مشکلات را تجربه کرده اند، توضیح داد: مهم این است که شرایط بحرانی را درست مدیریت کنیم. همه ما می دانیم که موسیقی نسبت به هنرهای دیگر مورد بی توجهی بیشتری قرار گرفته است و این موضوع فقط مختص شرایط کرونا نیست که شاید یکی از دلایل این موضوع این است که بین هنرمندان هم وحدت خاصی وجود ندارد.

این موسیقیدان با اشاره به اینکه اگر هنرمندان دست به دست هم دهند بسیاری از مشکلات برطرف می شود، خاطرنشان کرد: اگر هنرمندان با هم باشند مسئولان مجبور می شوند پاسخ صریح و روشنی بدهند. متاسفانه در حوزه موسیقی پیشکسوتان و هنرمندان جوان یک دل نیستند و هر کسی ساز خودش را می زند.

وی افزود: شرایط کرونا برای همه حوزه های هنری است ولی موسیقی حدود یک سال است که کامل تعطیل شده است یعنی نه کنسرتی برگزار می شود و نه آلبومی به درستی منتشر می شود و انتشارات و آموزشگاه های موسیقی هم تعطیل شده اند. واقعا دلیل این موضوع چیست؟ آیا می توانیم بگوییم این تعطیلی ها فقط به دلیل بیماری کرونا است؟ جواب خیر است، زیرا قبل از این بیماری هم حال و روز موسیقی خوب نبود و هیچ نهادی نه تنها از این هنر حمایت نمی کند بلکه صدای هنرمندان هم شنیده نمی شود.

این پیشکسوت هنر تاکید کرد: کارهای پژوهشی موسیقی روز به روز کمتر می شود در صورتیکه موسیقی ما نسبت به قبل بیشتر به تحقیق و پژوهش نیاز دارد. تا زمانیکه هنرمندان حوزه موسیقی با یک دیگر هم صدا نشوند نمی توانیم این هنر والا را نجات دهیم.

این نوازنده پیشکسوت در پایان گفت: پژوهشگران موسیقی خانه نشین شده اند و هیچ کس از آن ها یادی نمی کند. همان طور که در حوزه سینما و تئاتر به هنرمندان توجه می شود هنرمندان موسیقی هم باید دیده و شنیده شوند. مسئولان و نهادهای مربوطه باید راهی برای تعامل با هنرمندان پیدا کنند و شاید اگر مسئولان از جنس خود هنرمندان باشند بهتر هنر را درک کنند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/