سناریوی اول جشنواره فیلم فجر ۳۹ برگزاری برای داوران است/ نمایش آنلاین نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۹
در نشست خبری مطرح شد؛

سناریوی اول جشنواره فیلم فجر ۳۹ برگزاری برای داوران است/ نمایش آنلاین نداریم

جشنواره ملی فیلم فجر امسال در شرایطی کاملا خاص و بدون نمایش آنلاین فیلم ها برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر که قرارست در بهمن ماه و در شرایط کرونایی برگزار شود در نشستی مجازی بدون حضور و سوالات خبرنگاران درباره این رویداد توضیح داد.

طباطبایی نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام کرد: سناریوهای مختلفی برای برگزاری این دوره رویداد پیش روی ما بود که انتخاب بهترین گزینه برای ما دشوار بود. از یک طرف اولویت ما حفظ سلامت همکارانمان است و از طرف دیگر جشنواره فیلم فجر نقطه امید ایران است. جلسات مختلفی برپا شد و از تعطیلی جشنواره تا تعویق آن به بهار ۱۴۰۰ و شکل‌ها‌ی دیگری مورد نظر بود و گزینه‌هایی پیش‌روی ما قرار داد.

وی افزود: به مردم می گوییم در خانه بمانید ولی باید برای آنها محتوای فرهنگی هم داشته باشیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر تاکید کرد: امسال فقط داوران جشنواره فیلم ها را خواهند دید و نظر می دهند و سیمرغ ها را در اختتامیه می دهند. اگر در روزهای آتی وضعیت رو به بهبود برود آثار کاندیداهای هیات داوران را در مرحله اول برای اهالی سینما و رسانه نمایش داده می شوند و اگر شرایط ایمن تر شد برای مردم در سینماهای مردمی با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصدی نمایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: جشنواره در زمان مقرر خودش در ۱۲ بهمن آغاز می شود و همه برگزیدگان سینمای ایران در روز ۲۲ بهمن معرفی می شوند. اگر تا ۱۲ بهمن شرایط برای نمایش برای منتقدان، اهالی رسانه و سینماگران فراهم شد برای آنها هم فیلم های کاندید بخش مسابقه را نشان می دهیم. اگر ایمن تر شد برای عموم مردم هم نمایش خواهیم داشت.

طباطبایی نژاد اعلام کرد: سعی کردیم نظم و سامان هر ساله جشنواره را به هم نزنیم اما یک تفاوت های حداقلی داریم؛ چون جدول نمایش نداشتیم پس دیگر هیات انتخاب نداریم. همه آثار واجد شرایط حضور در جشنواره وارد بخش مسابقه می شوند و در همه بخش ها داوری می شوند پس دیگر بخش «نگاه نو» نداریم ولی سیمرغ بهترین فیلم اول را داریم.

وی افزود: در بخش مستند مجموعه آثار مستند بلند که در همه بخش های «سینماحقیقت» بودند می توانند در بخش رقابتی فجر هم شرکت کنند. در بخش فیلم کوتاه هم طبق روال چند سال قبل هستیم که از جمع فیلم های کوتاه برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران داوری داریم. بخش مسابقه تبلیغات هم به روال سال های قبل خواهد بود.

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر بار دیگر تاکید کرد: اجرای جشنواره برای هیات داوران و اهدای جوایز به کسانی که در یک سال گذشته سینمای ایران را روشن نگه داشتند، خواهد بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره کاهش یافته و تمام تلاش ما این است که هزینه‌ها در پایین‌ترین حد باشد. تلاش خواهیم کرد امسال جشنواره و گفت‌وگو درباره آثار سینمای ایران را از طریق صداوسیما و پلتفرم‌ها رونق دهیم تا اگر نشست خبری نداریم در برنامه‌هایی که توسط پلتفرم‌ها تدارک دیده می‌شود درباره آثار جدید سینمای ایران گفت‌وگو کنند. امسال جلب اسپانسر سخت خواهد بود ولی هزینه جشنواره در پایین ترین حد خودش خواهد بود. با پلتفرم ها و تلویزیون گفتگو کرده ایم که برنامه هایی را تدارک ببینند تا نشست هایی برای فیلمسازان در نظر گرفته شود تا درباره فیلم هایشان گفتگو کنند و نماهایی از فیلم و پشت صحنه نمایش داده شود.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به خبرنگاری گفت: پیش‌بینی ما با توجه به فیلم‌های آماده نمایش و آثاری که پروانه ساخت دریافت کرده‌اند، تعداد ۴۰ تا ۵۰ فیلم است.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر نمی تواند به شکل آنلاین با تعریف مرسوم آن برگزار شود. ما به نوعی برگزاری آنلاین فکر می کنیم که البته نمایش آنلاین فیلم ها در آن نیست چون نگرانی سرقت آثار را داریم. امروز و در این نقطه تصمیم این است که فیلم ها فقط برای داوران نمایش داده خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر در پاسخ به نغمه دانش از خبرگزاری صبا توضیح داد: اگر شرایط فراهم شد و به شیوه دوم رسیدیم، اهالی رسانه از ۱۲ بهمن در برج میلاد آثار جشنواره را خواهند دید.

طباطبایی نژاد افزود: نگرانی از کمبود آثار و کیفیت فیلم ها در این دوره نداریم. امسال چندین فیلم به یاد ماندنی داریم. فیلم آقای فرهادی تا پایان دی ماه فیلمبرداری دارند و بعید است به جشنواره ما برسند ولی باز هم پیگیری خواهم کرد.

این مدیر سینمایی درباره سیمرغ مردمی گفت: اگر نمایش مردمی داشته باشیم آرای مردمی مثل سال های قبل و متناسب با سانس ها خواهیم داشت. خانه سینما مثل قبل این بخش را مدیریت می کند.

به گفته وی، ۲۵ دی ماه داوری ها آغاز می شود و ۱۲ بهمن همه کاندیدها مشخص هستند. مجموعه کاندیدها بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ فیلم نخواهد بود و فیلم های کاندید رقابت برای نمایش می آیند.

وی درباره حاشیه های بخش مستند توضیح داد: در حوزه مستند بلند ما بالای ۱۰۰ فیلم دریافت می کنیم و چون در هیچ بخشی هیات انتخاب ندارد و در نهایت قرارست یک سیمرغ بدهیم، دیگر منطقی نبود که برای بخش مستند استثنا قائل شویم و تصمیم گرفتیم ورودی این جشنواره را «سینماحقیقت» قرار بدهیم چون هر دو جشنواره مال سازمان سینمایی هستند. از سینماگران پرسیدم که فیلمی هست که در حقیقت نباشد و مناسب حضور در فجر باشند که پاسخ آنها منفی بود.

طباطبایی نژاد درباره دستمزد دبیر در این دوره گفت: دستمزد آقای داروغه زاده در دوره های قبل ماهی ۷ میلیون بوده و امسال دو زار ده شاهی اضافه شده است. من هم هیچ قراردادی ندارم و نمی دانم دستمزدم چقدر است.

دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در بخش دیگر صحبت هایش درباره روند داوری ها توضیح داد: کار سختی است بین ۴۰ یا بیشتر فیلم و رسیدن به ۲۲ جایزه ولی بهترین گزینه ما این روش بود. وقتی قرار نیست جشنواره به شیوه قبلی نیست طبیعی است که به همه فیلم ها اجازه دهیم در همه بخش ها داوری شوند.

وی افزود: من نا امید نیستم که نمایش فیلم ها برای اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران فراهم نشود و فکر می کنم شرایط به گونه ای می شود که برای این سه گروه هم نمایش خواهیم داشت. اگر نمایش فیلم برای اهالی رسانه داشته باشیم حتما ظرفیت ها کاهش می یابد.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: داشتن پروانه ساخت سینمایی برای ورود به رقابت ضروری است ولی باید حتما پروانه نمایش خاص جشنواره را هم بگیرد وگرنه از گردونه داوری حذف می شود. نمایندگان شورای ارزشیابی و نظارت هم با ما فیلم ها را می بینند تا اگر حایز گرفتن مجوز نبودند از این رقابت حذف شوند. فیلم هایی که قبلا در جشنواره های خارجی حضور داشتند نمی توانند در این رقابت حضور یابند.

این مدیر سینمایی افزود: این شیوه برگزاری خاص شرایط خاص جامعه است و باید این شرایط را بپذیریم و این شیوه برگزاری از ارزش جشنواره و سینما نمی کاهد. آیندگان هم یادشان خواهد بود که ما تصمیم گرفتیم جشنواره برگزار شود.

وی درباره ساخت برنامه های سینمایی درباره فجر گفت: پلتفرم ها مخاطبان و برنامه های خودش را خواهد داشت و تلویزیون هم برنامه های خودش را برای فجر خواهد داشت و منافاتی درباره کنار قرار گرفتن اینها ندارد.

به گفته وی، جشنواره طبق روال در بهمن برگزار می شود و اگر به سناریوی دوم برسیم، اهالی رسانه و منتقدان هم در همان زمان فیلم ها را خواهند دید و فعلا زمان دیگری مدنظرمان نیست.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: بلافاصله بعد از جشنواره آمار دقیق هزینه‌کرد را اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه جشنواره هستند و فیلمسازان می توانند آثار را تحویل دهند. روابط عمومی جشنواره هم مسعود نجفی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است