سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۹
نادیا جوادی پاشاکی در گفتگو با صبا:

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

نادیا جوادی پاشاکی یکی از مجسمه‌سازان سومین سمپوزیوم مفاخر ایران درباره ساخت سردیس دکتر سید حسین میرشمسی توضیح داد.

نادیا جوادی هنرمند مجسمه‌ساز در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره ساخت سردیس دکتر سید حسین میرشمسی در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخرگفت: انتخاب سردیس‌های سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر برعهده خود هنرمندان نبوده و هر هنرمند به واسطه قرعه‌کشی مسئولیت ساخت سردیس یکی از مفاخر و اندیشمندان را برعهده گرفته است. بر این اساس ساخت سردیس دکتر میر شمسی هم به بنده واگذار شد و از این اتفاق بسیار خوشحالم.

این مجسمه‌ساز اشاره کرد که ۸۰ درصد ساخت سردیس دکتر سید حسین میرشمسی تاکنون توسط وی تکمیل شده است.

این هنرمند درباره شاخصه‌هایی که برای طراحی سردیس دکتر میرشمسی در نظر گرفته است، بیان کرد: دکتر میرشمسی پدر واکسن‌سازی ایران است که در تصویر‌سازی مجسمه ایشان تلاش کردم تا شخصیت یک پزشک با حس و نگاه مهربان را اجرا کنم. البته این برداشت، نظر شخصی من است که در سردیس ایشان اجرا کردم.

سازنده سردیس دکتر میرشمسی با اشاره به این نکته که سمپوزیوم، نوعی گردهمایی است که مجسمه‌سازان بر اساس رزومه خود انتخاب می‌شوند، گفت: در سمپوزیوم، هنرمندان مجسمه‌ساز در کنار هم کار و از تجربیات یکدیگر استفاده می‌کنند. البته این دوره به این دلیل که به صورت مجازی برگزار شده است از این تعریف خارج شده است. هنرمندان این سمپوزیوم با توجه به رزومه انتخاب شدند اما به این دلیل که این سمپوزیوم به صورت مجازی برگزار می‌شود از هنرمندان خواسته شد تا ابتدا ماکتی را طراحی کنند.

درمورد شخصیت و زندگی دکتر میرشمسی مطالعه و تحقیق کردم

جوادی درباره زمانی که صرف شناخت و مطالعه شخصیت دکتر میرشمسی کرده است، توضیح داد: در مدت یک‌ماهه‌ای که داشتیم تا روی ماکت اثر کار کنیم، درمورد شخصیت و زندگی دکتر میرشمسی مطالعه و تحقیق کردم. مفاخر دیگری که هنرمندان دیگر وظیفه ساخت سردیس آن‌ها را بر عهده دارند، هنوز در قید حیات هستند اما دکتر میر شمسی فوت کرده‌اند و من هم نتوانستم با خانواده ایشان تماس برقرار کنم. اما با توجه به زندگی‌نامه ایشان تا حدودی سعی کردم به شناختی از ایشان دست پیدا کنم.

این مجسمه ساز افزود: زمانی که مشغول به تحقیق درباره زندگی دکتر میرشمسی بودم، علاقه‌ای نسبت به ایشان پیدا کردم که در ساخت سردیس این پزشک هم موثر بوده است. تمام تلاش هنرمند این است که در پروسه ساخت سردیس نسبت به آن فرد شناخت پیدا کند و از سوی دیگر بتواند این شناخت را به مخاطب القا کند. در این دوران که درگیر ویروس کرونا هستیم، اهیمت واکسن را بیشتر می‌فهمیم تا بتوانیم از این طریق به زندگی قبل از کرونا بازگردیم به این واسطه اهمیت دکتر سید حسین میرشمسی برای من دوچندان شده است.

وی درباره سردیس‌های باغ هنرمندان و جریاناتی را که به دنبال داشت، مطرح کرد: زمان طراحی و ساخت سردیس‌ها در سمپوزیوم بسیار کوتاه و ممکن است برخی اشتباه ها روی دهد و به اندازه کار سفارشی فرصت برای ساخت و طراحی وجود ندارد. در سمپوزیوم‌های گذشته هم همین اتفاق افتاد. نتیجه کار تا حدودی قابل قبول بود از طرف دیگر برخی هنرمندان کار را از نزدیک دیدند و تایید کردند اما ممکن است در مرحله قالب‌گیری یا پتینه اتفاقی افتاده باشد. درمورد سردیس های باغ هنرمندان هم جریانی بود که پس از آغاز بسیار همه‌گیر شد. سومین سمپوزیوم مفاخر ایران فرصت بیشتری دارد و همین شاید عاملی باشد تا دیگر شبیه به آن اتفاق نشود.

این هنرمند در پایان گفت: بسیار خوب است که سمپوزیوم مجسمه‌سازی با توجه به شرایط کنونی کشور و انتشار ویروس کرونا برگزار است اما این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر دیگر امکان دورهمی که فرصت استفاده از تجربیات هنرمندان را فراهم می‌کرد، ندارد.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000