اولین تئاتر سریالی درحال تولید است/ مسئولان می‌دانند چطور زندگی را می‌گذرانیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۲
مسعود ترابی در گفتگو با صبا:

اولین تئاتر سریالی درحال تولید است/ مسئولان می‌دانند چطور زندگی را می‌گذرانیم؟

نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به تولید اولین تئاتر سریالی در کشور، از بی تفاوتی مسئولان به مشکلات هنرمندان در دوره کرونا انتقاد کرد.

مسعود ترابی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: فکر می‌کنم برای اولین بار در ایران اولین تئاتر سریالی درحال ساخت است. این اثر در چند قسمت تولید خواهد شد و هر شب یک قسمت جدید برای مخاطبان روی صحنه خواهد رفت.

به گفته وی، هر قسمت به دلیل آنکه دارای پایان بندی است یک نمایش کامل محسوب می‌شود و مخاطب نیازی به تماشای همه قسمت‌ها برای دریافت داستان ندارد اما اگر همه قسمت‌ها را تماشا کند بدون شک دارای اطلاعات کامل‌تری می شود.

او ادامه داد: این تئاتر سریالی بالغ بر ۶۴ بازیگر دارد که هر قسمت دارای بازیگران جدا است.

ترابی با اشاره به اینکه این نمایش در حال پیش تولید است، توضیح داد: در صورت مساعد بودن شرایط، اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده این اثر روی صحنه خواهد رفت.

نویسنده نمایش «حکم» بیان کرد: این اثر در طول هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه روی صحنه می‌رود و روز جمعه نیز اجرای گلچین هفته که با استقبال بیشتری رو به رو بوده است برای تماشاگران اجرا خواهد شد. تماشاخانه شهرزاد و یا تماشاخانه سپند نیز از اصلی ترین گزینه‌های سالن نمایش برای میزبانی این اثر هستند.

او با تاکید به اینکه به هیچ عنوان به اجرای آنلاین اعتقادی ندارد، افزود: من با افرادی که این کار را انجام می‌دهند به شدت مخالف هستم و معتقدم این افراد باید فیلم بسازند. تئاتر یعنی زندگی و نفس به نفس بودن با مخاطب و این معنای واقعی تئاتر است. اگر قرار است تئاتری از قاب موبایل یا لپ تاپ پخش شود، تئاتر نیست و نباید نام آن را تئاتر آنلاین گذاشت. شاید بهتر باشد برای این کار نام دیگری را انتخاب کرد. شعار نمی‌دهم و این یک اعتقاد شخصی است که حتی دو تماشاگر و نفس آن‌ها به تئاتر معنا می‌دهند.

حضور در صحنه یک قمار باخت باخت محسوب می‌شود

ترابی با اشاره به اینکه در حالت عادی و پیش از کرونا نیز برای اجرای یک اثر تئاتر استرس فراوانی برای حضور مخاطب داشته‌اند، تشریح کرد: در حال حاضر که تقریبا فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل است، بهترین راهکار از نگاه من انتظار برای پایان این اتفاق است. در شرایط فعلی حتی اگر سالن‌های نمایشی نیز باز باشند، حضور در صحنه یک قمار باخت باخت محسوب می‌شود و بودجه‌ در نظر گرفته شده به طور کامل از دست خواهد رفت.

او ادامه داد: اگر بخواهم در این ایام اثری را روی صحنه ببریم، بازنده هستیم اما در مقابل نیز باید فعالیت کنیم تا در این عرصه بمانیم چراکه شغل ما این است و در طول عمر خود بیشترین وقت را صرف یادگیری و کار در این حوزه کرده‌ایم و زمانی نداشته‌ایم که به سراغ یادگیری شغل دیگری برویم. تخصص من تئاتر است و حوزه تخصصی من در حال حاضر تعطیل است، پس چاره‌ای جز در خانه ماندن نیست.

کارگردان نمایش «قبس» با اشاره به موضوع نحوه درآمد هنرمندان در ایام تعطیلی عنوان کرد: مسئولان بارها تاکید کرده‌اند که درحال حاضر این عرصه باید تعطیل باشد، ما نیز این کار را انجام می‌دهیم اما سوال اینجاست که من به عنوان یک نویسنده و کارگردان تئاتر چگونه و از کجا باید درآمد کسب کنم تا این ایام تعطیلی را بگذارنم؟ اگر همسر بنده در یک شرکت کار می‌کند که درحال حاضر به دلیل شیوع این بیماری تعطیل شده است، حقوقش را دریافت می‌کند اما من حقوق و بیمه‌ای برای دریافت ندارم.

او ادامه داد: بسیاری از هنرمندان بارها و به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به اینگونه مسائل بیان کرده‌‌اند اما مگر فردی توجه می‌کند؟ مگر این موضوع برای کسی مهم است؟

باید قدردان حضور افراد با سرمایه شخصی در تئاتر باشیم

کارگردان نمایش «ال کلاسیکو» با تاکید به اینکه هیچگاه به دنبال دریافت کارت عضویت کارگردانی خانه تئاتر نبوده‌ است، بیان کرد: عده‌ بسیاری از هنرمندان باسابقه تئاتر را می‌شناسم که برای دریافت کارت عضویت و بیمه به خانه تئاتر مراجعه کرده‌اند اما به دلیل اینکه اکثریت اجراهای آن‌ها در تماشاخانه‌های خصوصی بوده و کارنامه اجرایی مورد نیاز در تماشاخانه دولتی نداشته‌اند، کارت عضویت و بیمه به آن‌ها تعلق نگرفته است.

او افزود: اگر تماشاخانه‌های خصوصی مورد تایید نیستند به چه دلیل اجازه فعالیت به آن‌ها داده می‌شود و برای آثاری که قرار است روی صحنه برود قرار بازبینی و مجوز صادر می‌شود؟ برای اجرا در تماشاخانه دولتی نیز باید مدت زیادی در نوبت بود تا شاید این امکان فراهم شود.

کارگردان نمایش «من مردم روزی که به دنیا آمدم» خاطرنشان کرد: تماشاخانه‌های خصوصی مزیت‌هایی از جمله زمان اجرا دارد درحالی که این اتفاق در تماشاخانه‌های دولتی وجود ندارد و من برای اجرا در یک سالن دولتی حدود ۸ یا ۹ ماه در نوبت بودم بنابراین هنرمند در تماشاخانه خصوصی می‌تواند به طور میانگین سالانه ۳ یا ۴ اثر داشته باشد اما در تماشاخانه دولتی شاید تنها بتواند یک اثر را روی صحنه ببرد. البته که تماشاخانه‌های خصوصی نیز معایب خاص خود را دارد که باید به طور جداگانه به آن‌ها پرداخت.

او ادامه داد: خوشبختانه و برخلاف یک سری از افراد که کاری برای ما نمی‌کنند، عده‌ای با سرمایه شخصی پا در عرصه تئاتر می‌گذارند. این افراد ریسک بالایی را پذیرفته‌اند که هیچ چیزی جز عشق دلیل آن نیست. معتقدم تمامی هنرمندان یک گروه نمایشی، از کارگردان تا بازیگران مطرح باید قدردان این افراد باشیم و مراعات آن‌ها را بکنیم چراکه فرد تمام موارد مورد نیاز یک اجرا را فراهم کرده و ممکن است این اتفاق هیچ سودی برای او نداشته باشد.

مدیر تولید نمایش «دمی در بازار هیزم فروشان» در پایان ضمن امیدواری از پایان یافتن شیوع بیماری کرونا بیان کرد: از تمام افرادی که تئاتر را دوست داشتند و ما را تماشا می‌کردند می‌خواهم باز هم ما را فراموش نکنند و از یاد نبرند. ما قشری هستیم که ممکن است به فراموشی سپرده شویم و از یادها برویم. اگر زمان همین امروز به جلو برود شاید بسیاری دیگر تئاتر را دغدغه ندانند و برای آن هزینه نکنند. یادتان نرود که یک قشری چشم انتظار چشمان شما هستند تا آن‌ها را ببینید.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است