اتفاقی که اسم مستند را رقم زد/ روایت قصه زنی بلندپرواز «به یک آن» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
همگام با جشنواره سینماحقیقت-4

اتفاقی که اسم مستند را رقم زد/ روایت قصه زنی بلندپرواز «به یک آن»

کارگردان مستند «به یک آن» که در جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این فیلم توضیحاتی ارایه داد.

پوستر به یک آنمریم ایزدی مستندساز که این روزها با مستند «به یک آن» در بخش «مسابقه ملی» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم گفت: این مستند درباره زندگی سمیرا علیپور است که به بیماری اس ام ای مبتلا بود. اشتیاق، میل به زندگی و آرزوهایش که گاه با بلندپروازی‌هایی همراه بود، برای من جذابیت پیدا کرد و باعث شد به تولید مستندی درباره ایشان دست بزنم.

وی افزود: در اواخر فیلمبرداری، اتفاقی افتاد که باعث شد کلا روایت ما تغییر کند، مثلا قرار بود این فیلم با صدای خود سمیرا روایت شود و یا بخش‌هایی مربوط به روابط اجتماعی‌شان بود که متاسفانه امکان آن فراهم نشد. شاید بدترین خاطره من این بود که مجبور شدم صحنه بیمارستان را خودم با دوربین تلفن همراهم به ثبت برسانم.

تدوینگر مستند «محله‌های اصفهان» از علت انتخاب این نام برای مستند تاکید کرد: در واقع همان اتفاق، غافلگیری و غیرمنتظره بودنش برای ما به یک آن بود به همین دلیل نام فیلم را «به یک آن» انتخاب کردم.

ایزدی درباره مدت زمان فیلمبرداری «به یک آن» اظهار کرد: فیلمبرداری این مستند ۵۰ دقیقه‌ای دقیقا با شیوع ویروس کرونا در ایران تمام شده بود اما در تعطیلات کرونایی مراحل پس تولید را آغاز کردیم.

این کارگردان درباره اهمیت برنامه‌ریزی پیش از فیلمبرداری بیان کرد: من به فراخور شغلی که دارم ۱۶ سال است که تدوینگر فیلم‌های مستند هستم و زمان‌های زیادی را با انبوه راش‌ها (تصویرهای تدوین نشده) جنگیده و درک کرده‌ام که بدون فکر و طراحی، پلان گرفتن گاه چقدر روند تولید را فرسایشی می‌کند از این رو خیلی معتقد به تصویربرداری طولانی مدت نیستم و در کارگردانی همیشه از قبل برای کاری که پیش رو دارم طراحی شده عمل می‌کنم. در اصل بیشترین زمان را روی پژوهش درباره فیلم گذاشته و زمان کمتری را برای فیلمبرداری اختصاص می‌دهم.

کارگردان مستند «بلوک‌های زندگی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: وقتی که به دلیل شرایط کرونایی موجود نمی‌شود جشنواره را همانند سال‌های گذشته برگزار کرد، ناچار هستیم که این شیوه را پیش بگیریم. به نظر من شیوه آنلاین تنها راه حل است ولی از طرف دیگر امکان‌های خودش را دارد مثلا وقتی جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود ارتباط با فیلمسازها و نظریه‌پردازان دنیا راحت‌تر خواهد بود، از طرف دیگر اکران آنلاین دلواپسی‌هایی را هم برای فیلمسازان به وجود می‌آورد.

وی در پایان از نتیجه‌ای که جشنواره به همراه داشته و نگرانی برای کپی شدن فیلم‌ها تصریح کرد: الان نمی‌شود درباره نتیجه این شیوه برگزاری جشنواره نظر داد، باید جلوتر رفته، جشنواره برگزار شود و در پایان ببینیم که نتیجه و اثرات آن چگونه خواهد بود. درباره لو رفتن فیلم‌ها هم فکر می‌کنم دلواپسی همه فیلمسازان خواهد بود ولی قطعا به برگزارکنندگان جشنواره اطمینان می‌کنیم، ان‌شاالله نتیجه مطلوب خواهد بود.

تیزر این مستند را می‌توانید از اینجا ببینید.

مریم ایزدی همچنین در بخش «کارآفرینی» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با مستند «بعد از پایان» حضور دارد.

 

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است