گرامیداشت خسرو سینایی و منوچهر طیاب در اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲

گرامیداشت خسرو سینایی و منوچهر طیاب در اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند

بزرگداشت خسرو سینایی و منوچهر طیاب در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود.

به گزارش صبا، در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند آیین گرامیداشت مرحوم خسرو سینایی و مرحوم منوچهر طیاب ۲ چهره پیشکسوت سینمای مستند برگزار می‌شود.

خسرو سینایی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مستندساز ایرانی است. سینایی از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او در طول چند دهه فعالیتش مستندهای متعددی را با محور موضوعات و مسایل اجتماعی ساخت.

وی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

«عروس آتش» مهمترین اثر سینمایی اوست که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خسرو سینایی کرد و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد.

منوچهر طیاب دیگر چهره‌ای است که آیین گرامیداشت او در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود.

او فیلمسازی را با کارگردانی فیلمی درباره سفال‌های قدیمی ایران به نام سفال آغاز کرد و بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی ساخته است.

منوچهر طیاب ایران‌شناس و از جمله افرادی بود که برای توسعه و گسترش عملی سینمای مستند در ایران تلاش و کتاب فیلم‌های مستند خود از جمله همراه باد در دل تنهایی کویر و دریای پارس را نیز چاپ و منتشر کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است