«آتش دل» جلال الدین تاج اصفهانی را از رادیو فرهنگ بشنوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۹

«آتش دل» جلال الدین تاج اصفهانی را از رادیو فرهنگ بشنوید

برنامه رادیویی «با كاروان شعر و موسيقی» ١٣ آذر به مناسبت سالروز درگذشت جلال‌الدین تاج اصفهانی خواننده موسیقی اصیل ایرانی ضمن پخش اثر «آتش دل» به معرفی آن نیز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه رادیویی «با کاروان شعر و موسیقی» روز پنجشنبه ١٣ آذر ماه به مناسبت سالروز درگذشت استاد جلال‌الدین تاج اصفهانی یکی از برجسته ترین خوانندگان تاریخ موسیقی اصیل ایرانی اثر «آتش دل» را با صدای این حواننده پخش می‌کند.

شعر «آتش دل» از سالک اصفهانی است و آهنگسازی این اثر برعهده عبدالحسین برازنده بوده است.

این برنامه رادیویی ضمن پخش قطعه «آتش دل» و معرفی آن، بازخوانی این اثر را با صدای مصطفی محبی زاده و با تنظیم فریدون احتشامی پخش می‌کند.

جلال الدین تاج اصفهانی در سال ۱۲۸۲ در اصفهان ‏ زاده شد. پدرش شیخ اسماعیل معروف به تاج‌الواعظین بود که تا حدی با دستگاه‌های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت.

وی در ۱۰ سالگی نزد پدر و استادانی چون سید عبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین ساعت‌ساز (خضوعی)، میرزا حسین عندلیب، حبیب شاطرحاجی به دانش اندوزی پرداخت. وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد.

تاج اصفهانی از سال ۱۳۱۹ همکاری با رادیو را آغاز کرد و از ۱۳۲۸ به همکاری با رادیو اصفهان و اجرای برنامه‌هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت.

برخی از شاگردان برجسته او احمد مراتب متخلص به دره التاج، هوشمند عقیلی، حسین خواجه امیری (ایرج)، علی‌اصغر شاه‌زیدی، محمد تقی سعیدی ، فضل‌الله شاهزمانی، سید رضا طباطبایی ، علی‌رضا افتخاری، ناصر یزدخواستی و نصرالله معین می‌توان نام برد.

از مشهورترین آثار جلال‌الدین تاج اصفهانی صفحه آواز همایون است که در حدود ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران ضبط شد. این اثر، دهه‌های متوالی از شهرت و محبوبیت برخوردار بود و اکنون نیز از آثار معیار در بررسی مکتب آواز اصفهان است. همچنین یکی دیگر از ماندگارترین آثار این هنرمند «آتش دل» است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» ساعت ۱۲:۲۰ به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است