قرنطینه ۲۰۲۰ یک حبس اجباری بود/ نمایش سلف پرتره‌ها در نمایشگاهِ هندی | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۱
سارا ساسانی به صبا گفت:

قرنطینه ۲۰۲۰ یک حبس اجباری بود/ نمایش سلف پرتره‌ها در نمایشگاهِ هندی

سارا ساسانی که مجموعه ای از عکس هایش در نمایشگاه «سطح هنری» هندوستان به نمایش درآمده درباره این آثار توضیح داد.

سارا ساسانی هنرمند عکاس در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، درباره حضور خود در نمایشگاه مجازی «سطح هنری» که توسط کشور هندوستان برگزار شده است، گفت: این نمایشگاه به شکل فراخوان برگزار شد و من مجموعه «روزمرگی» و مجموعه عکس‌هایی از خودم در دوران قرنطینه را ارسال کردم که مجموعه دوم انتخاب شد. این مجموعه سلف پرتره‌هایی از خودم در خانه است که نشان می‌دهد، دوران قرنطینه را چگونه گذراندم.

وی با اشاره به بیانیه مجموعه عکس خود در این نمایشگاه توضیح داد: من به عنوان یک زن با فعالیت اجتماعی تلاش کردم هویت اجتماعی خودم را در جامعه تثبیت کنم حال پس از سال‌ها تلاش، انتشار ویروس کوید ۱۹ باعث شد تا حضورم در اجتماع کم‌رنگ بشود و دوری من از اجتماع در این دوران برای من رضایت‌‌بخش نبوده است که در بیانیه نماشگاه به این مضوعات اشاره شده است.

این هنرمند عکاس درباره برگزاری نمایشگاه «سطح هنری» مطرح کرد: جشنواره «سطح هنری» چند روز پیش به صورت آنلاین برگزار شد و هنرمندان هم به صورت مجازی در این نمایشگاه حضور داشتند. به جز من هنرمند دیگری از ایران به نام بابک حقی هم حضور داشت. این نمایشگاه فقط نمایشگاه عکس نبود و آثار هنری دیگری مثل کلاژ، نقاشی و مجسمه‌ نیز به نمایش درآمدند.

وی با اعلام اینکه این نمایشگاه در شهر دهلی برگزار شد، ادامه داد: روز افتتاحیه جلسه آنلاینی برگزار شد که هنرمندان این نمایشگاه از هند، بنگلادش، ژاپن و ایران حضور داشتند. نکته جالب برایم این بود که بیشتر هنرمندان این نمایشگاه جوان بودند. نکته جالب دیگری که در این نمایشگاه متوجه آن شدم، این بود که هنرمندان این کشورها نوع نگاه متفاوتی به هنر دارند و تصویر‌پردازی هنرمندان برای من تازگی داشت.

این هنرمند با اشاره به این نکته که ۹ عکس از مجموعه سلف پرتره هایش در نمایشگاه «سطح هنری» به نمایش درآمده است، مطرح کرد: اولین عکس این مجموعه را با تراشیدن موهایم شروع کردم. بعد از آن با پیراهن‌هایی که داشتم از خودم عکاسی کردم و این عکس‌ها را در صفحه مجازی خودم منتشر کردم که واکنش‌هایی را از سوی مخاطبان به همراه داشت، اما در مجموع این عکس‌ها می‌خواهند ملال، سختی و رخوت را نشان بدهند. حتی انتخاب رنگ لباس و فضا شاد نیست. در واقع من با این کار حال خودم را پالایش کردم. به طور کلی وقتی موضوعی ذهن مرا به خود مشغول می‌کند، سعی می‌کنم با عکاسی کردن درباره همان موضوع به بازنمایی آن بپردازم.

ساسانی درباره بازخوردهای دیگران نسبت به عکس‌هایش در نمایشگاه «سطح هنری» گفت: چون نمایشگاه آنلاین بود بازخورد‌های کمتری داشت اما به طور کلی برای داورها و کسانی که از نمایشگاه بازدید کردند، جالب بود. من اینطور فکر می‌کنم که ورود به فضای خصوصی فرد برای دیگران جالب است. این مساله که یک زن زیست اجتماعی خود را در این دوران از دست داده است، موضوع جالبی برای دیگران بود و بسیار با آن همذات پنداری کردند.

این عکاس درباره سطح عکس‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند، بیان کرد: کارهایی که در نمایشگاه به نمایش در آمد بسیار متنوع بود و سطح خوبی داشت. چیزی که من در این نمایشگاه متوجه شدم این بود که نگاه هندوستانی‌ها به هنر ویژه است. هنر آن‌ها بسیار در ارتباط با انسان است اما این انسان آنچه که ما می‌بینیم، نیست بلکه آنجا چهره‌های آدم‌ها، رنگ‌ها و عناصر اثر بسیار اغراق‌شده هستند.

ساسانی درباره کارهای جدید خود نیز عنوان کرد: در حال حاضر کارهایی در دست دارم و از سوی دیگر مشغول کارهای پایان‌نامه و ترجمه هم هستم. همچنین مشغول سه مجموعه هستم که دو مجموعه مستند هستند و یکی هم کارهای نمایشگاهی است. در این رابطه شرایط کرونایی و تعطیلات سراسری کشور مشکلاتی را بوجود‌ آورده است.

این هنرمند در پایان درباره وضعیت هنرمندان در دوران کرونا و قرنطینه گفت: دوران قرنطینه زمان مناسبی برای هنرمندان بود تا به خلق آثار هنری بپردازند. آثاری هم که در این دوران پدید آمدند به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا و دوران قرنطینه بوده است به طور مثال من این اواخر در جشنواره «امید» در هیات انتخاب بودم و متوجه شدم آثار بسیاری در این جشنواره چه در حوزه عکس و فیلم مرتبط با این موضوع است. تصور می‌کنم پس از این دوران هم آثار بسیاری در این زمینه خلق شود.

استیتمنت این مجموعه عکس به شرح زیر است:

«قرنطینه ٢٠٢٠

قرنطینه ٢٠٢٠، یک حبس اجباری بود. برای من که تمام این سال‌ها برای حضور اجتماعی و دست‌یابی به هویت اجتماعی تلاش بی‌وقفه کرده بودم همچون یک حبس بود. من این بار به شکلی ناخواسته در خانه خودم حبس شده‌ام و مجبورم به کارهایی تن بدهم که از آن‌ها لذتی نصیبم نمی‌شود، پس در این دوران مجموعه‌ای از احساس‌ها مثل حس ترس، اضطراب، کلافگی و افسردگی من را در برگرفته است.»

نمایشگاه «سطح هنری» بستری است که به هنرمندان جوان و نوظهور اجازه می‌دهد کارهای خود را به نمایش بگذارند. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی https://artbuzz.in/web/index.php مراجعه کنند.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000