سهم کودکان با نیازهای ویژه از امکانات فرهنگی چقدر است؟

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سوم مارس روز جهانی معلولان امسال با سیزدهم آذرماه مصادف شده است و صفحه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز درصدد است تجربه‌های فریده ترابی‌میلانی متخصص روان‌شناسی تربیتی را با مخاطبان این صفحه و همه علاقه‌مندان به آشنایی با این حوزه به اشتراک بگذارد.

این گفتگوی زنده ساعت 20 روز پنج‌شنبه 13 آذرماه 1399 از صفحه کانون در اینستاگرام به نشانی  @kanoonparvaresh با اجرای طاهره بشیر کارشناس کانون استان تهران و از مربیان حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه پخش می‌شود.

کانون پرورش فکری از آذرماه سال 1380 با تبدیل مرکز شماره 21 خود در شهر تهران به کتابخانه فراگیر، پذیرای کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی در کتابخانه‌های خود شد و اکنون پس از 19 سال، تعداد این مراکز را به 44 مرکز در سراسر کشور افزایش داده است.

این در حالی است که در حوزه تولید محصولات فرهنگی هنری نیز در این سال‌ها حدود ۱۷۰ عنوان کتاب به خط بریل و ده‌ها عنوان کتاب صوتی از سوی کانون، تولید و در اختیار کودکان و نوجوانان ایرانی قرار ‌گرفته است.

در همین حال به‌نظر می‌رسد سهم کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه از امکانات موجود فرهنگی هنری همچنان نسبتی با نیازهای آنان ندارد و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی نهادهای دولتی و بخش عمومی و خصوصی برای گسترش این امکانات به چشم می‌خورد.

بخشی از این نیازها هم بی‌تردید نیازهای آموزشی است و بخشی از مخاطبان گفتگوی زنده صفحه کانون را پدر و مادرهایی تشکیل می‌دهند که دارای فرزندان با نیازهای ویژه هستند، همچنین معلمان مدارس و مربیان کانون که در مراکز فراگیر فعالیت می‌کنند هم می‌توانند مخاطب این لایو اینستاگرامی باشند.

فریده ترابی‌میلانی دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته روان‌شناسی تربیتی از جمله مدرسانی است که علاوه بر نگارش چندین کتاب و مقاله‌های علمی در حوزه کودکان با نیازهای ویژه، سال‌ها سابقه تدریس و آموزش به معلمان مدارس و مربیان کانون را در این زمینه در کارنامه کاری و علمی خود ثبت کرده است.

این گفتگو ساعت 20 روز پنج‌شنبه 13 آذرماه به مناسبت روز جهانی معلولان از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام پخش خواهد شد.

انتهای پیام/