هفت کیوریتور دوسالانه مجسمه‌سازی تهران را همراهی می‌کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹
یک عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی مطرح کرد:

هفت کیوریتور دوسالانه مجسمه‌سازی تهران را همراهی می‌کنند

صفا سبطی عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران از همراهی 7 کیوریتور در این دوسالانه و همکاری با گالری‌ها سخن گفت.

به گزارش صبا به نقل از شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران، صفا سبطی عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران گفت: آثاری که در دوسالانه مجسمه سازی تهران نمایش داده می شوند از راه فراخوان، کیوریتوری، دعوت از هنرمندان و گالری ها به این رویداد راه یافته اند و هر یک از این مسیرها، پاسخگوی بخشی از ضرورت ها، رویکردها و اهداف دوسالانه بوده است.

وی افزود: بخش فراخوان، طیف هنرمندانی را که عموما جوان هستند، شامل می شود که آثاری متناسب با رویکردهای دوسالانه، از جمله توجه به فرایند در شکل گیری اثر، گسترش افق هنر معاصر، بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و بازخوانی اثر را ساخته اند.

این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران بیان کرد: اهمیت حضور این طیف از هنرمندان با توجه به تمرکز آن ها بر اهداف و رویکردهای دوسالانه، ما را بر آن داشت تا با نگاهی ویژه به معرفی آن ها بپردازیم.

به گفته سبطی، در برنامه ریزی دبیر قبلی دوسالانه، بخشی تحت عنوان آموزش و پژوهش گنجانده شده بود که قصد داشت به معرفی هنرمندان بپردازد اما این برنامه با تغییراتی اساسی و با تشکیل گروه پژوهش از شهریور ماه امسال از نو آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: این گروه، پروژه پژوهشی دوسالانه هشتم را دنبال می کند و من مسئولیت برنامه ریزی و سرپرستی آن را به عهده دارم. ماحصل تلاش بی وقفه این گروه (شامل پژوهشگران، نویسنده و گرافیست)، مستندنگاری و تولید محتوای متونی است که از طریق پژوهش، مصاحبه، بازخوانی اسناد متنی و تصویری و تهیه گزارش جمع آوری و سپس تدوین و منتشر می شود.

به گفته سبطی، هدف پروژه پژوهشی دوسالانه معرفی سیر فعالیت هنری هنرمندان از گذشته تا امروز و روند شکل گیری و گسترش ایده در آثار هنرمندان راه یافته به دوسالانه در بخش فراخوان است.

این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران با اشاره به اهمیت بخش کیوریتوری برای دوسالانه گفت: یکی از استراتژی های مهم دوسالانه از ابتدا وارد کردن این بخش در روند فعالیت دوسالانه بوده است به طوری که آن را به مثابه پایبندی و عملکرد در حوزه هنر معاصر می داند. رویکرد معاصر، جریان هنر را ختم به ارایه آثاری محبوس در رسانه نمی داند، بلکه پیوند هنر را با بسترهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و زیبایی شناختی برقرار و متعاقب آن طرح مساله می کند.

وی افزود: پروژه هایی که از مسیر کیوریتوری به دوسالانه راه یافته اند شامل پروژه های کیوریتوریال، پروژه های کیورتوری، پروژه های پژوهشی- آرشیوی و پروژه های کیورتوری معماری است که با مشارکت و همکاری هفت کیوریتور با دوسالانه شکل گرفته است.

سبطی مطرح کرد: این پروژه ها با رویکردهای متفاوت به معرفی آثار هنرمندان با تکیه بر موضوعی یا مفهومی خاص، معرفی آثار معماری با تمرکز بر فرم مجسمه سازانه، بازخوانی اسناد تاریخی با رویکرد انتقادی و آرشیو، ارایه و بازخوانی اسناد با رویکرد تاریخی- هنری می پردازند.

وی ادامه داد: سحر سلخی، هستی گودرزی، حامد دهقان، همایون سی ریزی، پیمان شفیعی، بیژن غنچه پور، روح الله شمسی زاده کیوریتورهای همکار در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی هستند که به شیوه های متفاوتی از جمله ارایه اثر و داکیومنت در قالب رسانه های تصویری، متنی، صوتی و برگزاری پنل پروژه های خود را به اجرا می گذارند.

این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران همچنین با اشاره به بخش هنرمندان مدعو گفت: بخش دعوت از هنرمندان در دوسالانه با تکیه بر این هدف برنامه ریزی شده است که فعالیت هنری جاری هنرمندان (خارج از فراخوان) را در معرض دید عموم قرار دهد. در این بخش هنرمندان مدعو متناسب با رویکردهای دوسالانه و در فضای معاصر به ساخت آثار مبادرت ورزیده اند.

سبطی در پایان با اشاره به شیوه همکاری دوسالانه با گالری ها در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران تصریح کرد: به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل های موجود در فضای هنر معاصر، در این دوره از نیرو و امکانات گالری ها به نفع هنرمندانشان و برای نمایش آثار این هنرمندان استفاده شده است. شکل همکاری دوسالانه با گالری ها عبارت از معرفی هنرمند و اثر توسط گالری و تبادل نظر و انتخاب اثر بر مبنای رویکردهای دوسالانه از سوی شورای دبیران بوده است. همچنین گالری ها مسئولیت هر گونه حمایت از هنرمندان خود را به عهده گرفته اند.

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه و تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است