۲ نمایش کانون با نقش‌آفرینی نوجوانان با نیازهای ویژه اکران می‌شود

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم‌تئاترهای «ابریشم» به کارگردانی و نویسندگی یاسمین پی‌داودی و «کوکوی گردن‌دراز» به کارگردانی مهدی مقیمی‌اسفندیاری با مشارکت و نقش‌آفرینی نوجوانان و جوانان دارای نیازهای ویژه به مناسبت روز جهانی معلولان برای علاقه‌مندان اکران می‌شود.

امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری گفت: مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در سال‌های گذشته در پروژه‌ای با عنوان «طرح حمایت از اجرای تئاتر فراگیر (کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه)» از هنرمندان تئاتر با نیازهای ویژه در حوزه تئاتر کودک و نوجوان حمایت کرد و ضمن مشارکت در زمینه‌ تولید آثار، سالن‌های خود را در اختیار این گروه‌ها قرار داد تا این نوع از تئاتر نیز در جامعه جایگاه خود را پیدا کند.

وی در ادامه از اکران رایگان دو اثر با عنوان «ابریشم» و «کوکوی گردن‌دراز» در قالب طرح نمایش‌نما خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و فراگیری بیماری کرونا امسال نتوانستیم اثری از هنرمندان فراگیر (با نیازهای ویژه) را در سالن‌های تئاتر کانون روی صحنه ببریم اما شرایط دیگری برای دیدن آثار گذشته فراهم کردیم تا به مناسبت روز جهانی معلولان 13 آذر برخی آثار ارزشمند این عزیزان هنرمند به‌صورت رایگان در پرتال اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir برای مخاطبان اکران شود.

در این 2 نمایش هنرمندان با نیازهای ویژه «نابینا، معلول جسمی و حرکتی و سندرم دان» ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه نمایش «کوکوی گردن‌دراز» آمده است: پسری به نام پیام دچار اختلال طیف اوتیسم است. خانواده‌اش از حضور او در جمع اکراه دارند زیرا احساس می‌کنند با بقیه بچه‌ها متفاوت است. روزی پیام اتفاقی وارد تمرین گروه نمایش می‌شود. مربی نمایش، استعداد پیام را دیده و می‌خواهد او را عضو گروه کند. اما با مخالفت بازیگران تئاتر روبرو می‌شود، تا…

پیش‌تر نیز این نمایش در هفته ملی کودک سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا شده است.

نمایش «ابریشم» که منتخب جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولان آفتاب در استان چهارمحال و بختیاری در سال 97 شده است، از زندگی کرم ابریشم کوچکی می‌گوید که در جنگل دوری به دنيا می‌آید. شيطونک تصميم می‌گیرد پيله کرم کوچولو را به دست بياورد. در این وقت فرشته مهربان و جنگل‌بان به کمک کرم می‌آیند و….

از دیگر آثار طرح حمایت از هنرمندان با نیازهای ویژه که با حمایت مرکز تولید تئاتر کانون به صحنه رفته‌است، می‌توان به «گربه و پلنگ» به کارگردانی محمدحسن ابویی، «گاوی که می‌خواست شیر باشد» به کارگردانی محسن میرزایی و ایمان تاج‌سلیمان، «پرنده و فیل» به کارگردانی حمید کیانیان، «یک آسمان ستاره» به کارگردانی علیرضا دهقانی، «غصه‌های جورواجور» به کارگردانی حسین غلامی و «حواست کجا بود؟» به کارگردانی علیرضا دهقانی اشاره کرد.

این 2 نمایش به مدت سه روز از 13 آذر 1399 همزمان با روز جهانی معلولان روی پرتال اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir به صورت رایگان قابل مشاهده است.

انتهای پیام/