امین حیایی از دلایل راه‌اندازی جشنواره تئاتر گفت/ نباید هنر را تعطیل کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
صبا گزارش می دهد؛

امین حیایی از دلایل راه‌اندازی جشنواره تئاتر گفت/ نباید هنر را تعطیل کرد

برگزار کنندگان جشنواره تئاتر «نگاه» درباره لزوم برگزاری این جشنواره در ایام شیوع بیماری کرونا و بخش‌های مختلف آن سخن گفتند.

امین حیایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا که مدتی است موسسه ای فرهنگی را راه اندازی و جشنواره تئاتر «نگاه» را نیز تدارک دیده است با اشاره به دغدغه‌ شکل گیری موسسه‌ آموزشی خود گفت: در کشور ما استعدادهای جوان زیادی وجود دارد که تنها لازمه‌ شکوفا شدنشان ایجاد بستری برای پرورش یافتن است. با همین تعریف دست به تاسیس هنرگستر زدیم که به نوعی به عنوان یک کمپانی تولید اثر نمایشی با استفاده از هنرجویان مستعد انجام وظیفه کند.

او ادامه داد: در ادامه‌ این روند و با توجه به شرایط رکود حاصل از محدودیت های کرونایی که باعث کاهش فعالیت‌های هنری شده بود تصمیم گرفتیم با برگزاری رویدادی منطبق با شرایط اپیدمی کرونا به حمایت هرچه بیشتر گروه‌های نمایشی و ایجاد انگیزه برای تولید اثر بپردازیم؛ چراکه معتقدم تولید آثار هنری در چنین شرایطی می تواند به هنرمندان و جامعه‌ درگیر با مساله کرونا کمک های شایانی داشته باشد.

حیایی ضمن تاکید بر لزوم فعالیت هنری در شرایط کرونا تصریح کرد: رسالت اصلی هنر و هنرمند ایجاد فضایی برای تفکر از طریق بازنمایی حقایق جامعه است و مسلما در شرایط پاندمی، این نیاز بیش از پیش مطرح است، از طرفی محدودیت‌های حاصله از کرونا منجر به تعطیلی فعالیت‌های هنری شد و در این شرایط با کاهش عرضه در مقابل تقاضای حداکثری قرار گرفتیم.

او افزود: برهمین اساس سعی کردیم با ایجاد تطابق منطقی میان مفهوم رویداد هنری و پروتکل‌های ابلاغی مقابله با کرونا به ساحت جدیدی برای حمایت از تولیدات برسیم که ماحصل این فرآیندها منجر به برگزاری جشنواره تئاتر «نگاه» شد.

نگاه به عنوان اصلی ترین نماد تفکر به جشنواره پیوند خورده است

حیایی در پایان به توضیح شعار اصلی جشنواره پرداخت: شعار اصلی این رویداد هنری، جشنواره‌ای برای نگاه است که بیانگر مفهوم بازنمایی شده‌ رسالت هنر تئاتر در جامعه است و نگاه به عنوان اصلی ترین نماد تفکر به جشنواره پیوند خورده است که تلاش حداکثری ما برای کشف استعدادها و حمایت از آثار برتر را می‌رساند.

در بخش دیگری از این گفتگو، امید حیایی به عنوان مدیر این جشنواره درباره سیاست‌های کلی رویداد تاکید کرد: در این جشنواره ضمن ایجاد رقابت حرفه‌ای، توجه ویژه‌ای به بحث آموزش و حمایت از گروه‌های آماتور نیز داشته ایم بطوریکه محدودیت خاصی  برای این گروه‌ها در نظر گرفته نشده است و تلاش ما بر این بوده که علاوه بر رقابت، فضایی برای تبادل تجربه و همرسانی ایده‌ها بین گروه‌ها ایجاد شود.

نوعی ورکشاپ مکتوب با قابلیت آموزش از طریق گفتگو ایجاد شده است

او ادامه داد: تلاش ما براین اساس بوده است که تلفیق خوبی میان مفهوم رویداد و هنر شکل گرفته باشد. علاوه بر این در بخش علمی و پژوهشی جشنواره، مقالات آموزشی مرتبط با هنر نمایش قرار داده می‌شود و در واقع نوعی ورکشاپ مکتوب با قابلیت آموزش از طریق گفتگو ایجاد شده است که در ادامه‌ مسیر جشنواره  گسترده‌تر خواهد شد.

امید حیایی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: همچنین برای تمرکز اطلاع رسانی وقایع جشنواره نیز بولتن خبری جشنواره متشکل از تمامی رویدادها به صورت چند رسانه ای در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه پریسا محمدی دبیر جشنواره تئاتر «نگاه» به خبرنگار صبا گفت: طی جلسات متعدد ستاد جشنواره، ایجاد بخش‌های متنوع به عنوان اصلی ترین اولویت اجرایی مطرح شد که در همین راستا ایجاد بخش تئاتر شهرستان ها «نگاه آنلاین»، بخش پژوهشی و علمی «نگاه پلاس»، بخش تازه‌های جشنواره «نگاه ۲۴» از مهم ترین بخش‌های جشنواره هستند که هرکدام به نوعی به پربارتر شدن این رویداد هنری افزوده‌اند.

محمدی در پایان با اشاره به بخش‌های جشنواره گفت: بخش رقابت تئاتر شهرستان‌ها با توجه به محدودیت‌های پیش آمده از طریق کرونا به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار خواهد شد تا علاوه بر امتناع از رفت و آمدهای بین شهری از ظرفیت‌های گروه های شهرستان نیز استفاده شود.

جشنواره تئاتر «نگاه» به میزبانی موسسه هنرگستر حیایی در پاییز و زمستان سال جاری در حال برگزاری است. امید حیایی مدیریت جشنواره، پریسا محمدی دبیر جشنواره، محمدحسین الوند مشاوره هنری و امین حیایی بنیانگذار موسسه هنرگستر حیایی هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است