«پیامِ» سریال «خانه امن» مامور مخفی نیست/ برای ایفای این نقش خیلی ورزش کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰
سامان صفاری در گفتگو با صبا:

«پیامِ» سریال «خانه امن» مامور مخفی نیست/ برای ایفای این نقش خیلی ورزش کردم

سامان صفاری بازیگر نقش «پیام» در سریال «خانه امن» درباره این مجموعه و ویژگی‌های نقش خود توضیحاتی را ارایه داد.

سامان صفاری بازیگر سینما و تلویزیون که این شب‌ها مجموعه تلویزیونی «خانه امن» را روی آنتن شبکه یک سیما دارد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا در پاسخ به این پرسش که چگونه برای ایفای نقش «پیام» انتخاب شد، بیان کرد: قبل از حضور در سریال «دلدادگان» در چند فیلم سینمایی با ایفای نقش اصلی حضور پیدا کرده بودم و بچه‌های سینما من را می‌شناختند اما عامه مردم با من آشنا نبودند و پس از سریال «دلدادگان» که در زمان پخش خود سریالی پرمخاطب بود، شناخته شدم.

وی ادامه داد: برعکس آن چیزی که دیگران به من می‌گفتند که پس از «دلدادگان» ممکن است بیشتر پیشنهاد بازی در سریال داشته باشم، این اتفاق نیفتاد و بیشتر پیشنهاد بازی در فیلم‌های سینمایی به من می‌شد. فیلم‌های «پارادایس» ساخته علی عطشانی، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری و «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی از فیلم‌هایی است که من پس از «دلدادگان» کار کردم.

بازیگر «خانه امن» با اشاره به اینکه هیچ وقت برای خود مرزبندی بین سینما و تلویزیون ایجاد نکرده است، اظهار کرد: من باتوجه به فیلمنامه اثر و نقش، پیشنهاد بازی در فیلم و سریال را قبول می‌کنم و به این فکر نمی‌کنم که حتما کاری را که انجام می‌دهم باید سینمایی، تلویزیونی و یا نمایش خانگی باشد چراکه این مرزبندی‌ها باعث نابودی بسیاری از بازیگران جوان ما شده است و من سعی کرده‌ام از این موضوع تجربه کسب کنم.

از علاقه به ایفای نقش «پیام» تا پوشش متفاوت

صفاری افزود: زمانی که بازی در این مجموعه از سوی احمد معظمی کارگردان «خانه امن» به من پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم این کاراکتر بسیار متفاوت‌تر از دیگر کاراکترهای سریال است و علاقه‌مند شدم که این نقش را بازی کنم. با احمد معظمی هم که صحبت کردم، متوجه شدم قرار است اتفاق خوبی برایم رقم بخورد و در نهایت آن را پذیرفتم.

وی در پاسخ به این پرسش که کاراکتر «پیام» در ابتدا چگونه به او معرفی شد، گفت: یک لطفی احمد معظمی به من در این سریال کرد و آن این بود که من را آزاد گذاشت تا بتوانم هر آن چیزی که فکر می‌کنم و برایم ممکن است به کاراکتر «پیام» اضافه کنم. من در دورخوانی سعی کردم یک مواردی را به «پیام» اضافه کنم. سر به هوا بودن این شخصیت و اینکه هر کاری را می‌تواند انجام بدهد به نظرم از جذابیت‌های این کاراکتر است.

این بازیگر سینما ادامه داد: اگر مخاطبان دقت کرده باشند پوشش من در این مجموعه در سریال‌های دیگر دیده نمی‌شود. لباس‌هایی که من در «خانه امن» پوشیده‌ام در سریال‌‌های نمایش خانگی و در بین جوان‌ها دیده می‌شود. البته بسیاری افراد به این موضوع هم دقت کرده و در فضای مجازی به آن واکنش نشان داده‌اند. در حقیقت «پیام» نمونه فردی است که در جامعه هم دیده می‌شود.

برای ایفای نقش «پیام» بسیار ورزش کردم

وی درباره چالش‌های ایفای نقش «پیام» بیان کرد: این کاراکتر به لحاظ فیزیکی و بدنی باید کاملا آماده می‌بود بنابراین من تلاش کردم برای ایفای این نقش بسیار ورزش کنم و مواقعی که سرکار نمی‌رفتم در باشگاه تمرین می‌کردم. علاوه بر این موضوع این کاراکتر فردی بسیار سرحال و شاد است که حتی در ناراحتی‌ شادابی در فیزیک بدنی‌اش وجود دارد.

بازیگر «دلدادگان» خاطرنشان کرد: من هم می‌تواستم برای ایفای نقشم در قسمتی از سریال از ماشین پیاده شوم و آرام بدوم و اتفاق خاصی هم نمی‌افتاد اما من باید در این قسمت با بالاترین سرعت ممکن می‌دویدم و اگر این کار را نمی‌کردم این سریال هم مانند دیگر کارها می‌شد. به عنوان مثال وقتی یک نفر نقش یک بوکسور را ایفا می‌کند باید بداند این بوکسور چگونه است و من در «خانه امن» بسیار به این موضوع دقت کردم.

رفتارهای چندوجهی «پیام» برایم جذاب بود

صفاری با اشاره به اینکه کاراکتر «پیام» با هر کاراکتری در سریال متناسب به شخصیت آن رفتار می‌کند، اظهار کرد: «پیام» با شخصیت «تابان» رفتار عاشقانه ای دارد و در عین حال پررو است. با ماموری که روبه‌روی او قرار دارد محافظ‌کارانه برخورد می‌کند و هیچ موقع جرات ندارد با او تند صحبت کند. همچنین با «شهروز» به گونه دیگری رفتار می‌کند. رفتارهای چند وجهی این کاراکتر در عین جذابیت تجربه خوبی را برایم رقم زد. همچنین بیننده نیز با این ویژگی که به نمایش گذاشته‌ام هنوز نمی‌داند بالاخره من عاشق «تابان» هستم یا نه؟ و نفوذی «ثمین» هستم یا سیستم امنیتی؟

وی افزود: در بسیاری از فیلم‌های دنیا کسانی جاسوس بوده‌اند که شاید مخاطب تا پایان فیلم تصوری هم از آن نداشته باشد. اینکه در این سریال فردی به عنوان جاسوس نیروهای امینی انتخاب شده است که قبلا جاعل بوده و در زندان به سر می‌برده یعنی کلیشه‌ها در تلویزیون شکسته شده است.

این بازیگر سینما تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم کاراکترها را هنوز هم به صورت ۱۰۰ درصد مثبت و یا منفی نشان بدهیم دیگر جذابیتی ندارد. ما در «خانه امن» نشان دادیم که کسی مانند «پیام» با سابقه‌ای که دارد می‌تواند نفوذی نیروهای امینی بشود. البته این اتفاق در سیستم امنیتی همه کشورها رخ می‌دهد.

من مامور مخفی نیستم

صفاری با اشاره به اینکه «پیام» مامور مخفی در «خانه امن» نیست، اظهار کرد: «پیام» جوانی است که به علت جعل سند در زندان بوده و حالا به عنوان جاسوس نیروهای امینی فعالیت می‌کند پس طبیعی است که اگر به او اسلحه بدهند، بترسد چراکه مامور مخفی دوره دیده نیست بلکه صرفا جاعلی است برای سیستم امنیتی کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه در یک اثر هنری برایش بسیار مهم است، مطرح کرد: لازم است از حسین تراب‌نژاد نویسنده اثر که متن زیبایی همراه با دیالوگ‌های به روز شده نوشته است، تشکر کنم. ما برای اولین بار در تلویزیون دکوپاژها و تصاویر زیبایی از شهرهای مختلف ایران را می‌بینیم و قطعا این هوش کارگردان و دیگر عوامل سازنده است.

«خانه امن» اوج پختگی احمد معظمی است

بازیگر «شهربانو» افزود: زمانی که همه عوامل سازنده برای کار انگیزه داشته باشند، باعث می‌شود مخاطب تلویزیون نیز کار را دنبال کند و دیده شود. من اوج پختگی احمد معظمی را در «خانه امن» دیدم چراکه ژانری است که در گذشته تجربه کرده و حال برای آن زحمت کشیده است. زمانی که یک کارگردان از یک دیالوگ ساده ۳۰ بار برداشت داشته باشد، نشان می‌دهد از دیالوگ ساده هم نمی‌گذرد و همه این عوامل باعث موفقیت کار شده است.

صفاری در پاسخ به این پرسش که بیشتر علاقه‌مند است در نقش‌های مثبت حضور داشته باشد یا منفی، تصریح کرد: اصولا به این قضیه فکر نمی‌کنم چراکه احساس می‌کنم یک بازیگر اگر به این قضیه فکر کند دچار اشتباه و سردرگمی در انتخاب نقش‌هایش می‌شود. این مرزبندی برای نسل ما و در کل هنر بسیار خطرناک است و باعث می‌شود فرد از یک اتفاق مثبت در زندگی‌اش دور شود چراکه اگر یک فرد در حال حاضر بگوید دیگر نقش پلیس ایفا نمی‌کند، ممکن است نقش پلیسی که بعدا به او پیشنهاد می‌شود اوج پختگی او در بازیگری‌ باشد.

کاراکترهای خاکستری برایم جذاب هستند

وی ادامه داد: من به مثبت و منفی بودن نقش فکر نمی‌کنم اما اگر بخواهم از کاراکترهایی بگویم که برایم جذاب است باید عرض کنم کاراکترهای خاکستری برایم جذاب هستند و «پیام» سریال «خانه امن» نیز کاراکتری خاکستری است. من صرفا ۱۰۰ درصد کاراکتر منفی را دوست ندارم و لازم است این نکته را بگویم که کاراکتر منفی عجیب و غریب لباس نمی‌پوشد و او هم فردی ساده است.

بازیگر «پارادایس» در جواب به این سوال که در آینده دوست دارد چه نقشی به او پیشنهاد بشود، گفت: من در حال زندگی می‌کنم و اصلا به آینده فکر نمی‌کنم چراکه می‌دانم اگر به آینده فکر کنم چیزهایی در ذهن من به وجود می‌آید که شاید دچار افسردگی و یا خوشحالی بیش از حد شوم. با کوچکترین پیشنهاد و اتفاق در زمان حاضر که زندگی می‌کنم، حالم خوب می‌شود و با اتفاق بد نیز حالم بد می‌شود اما بعد از مدتی فراموش می‌کنم و به زندگی‌ام ادامه می‌دهم.

بیشتر از حد تصورم «خانه امن» دیده شده است

صفاری افزود: در حال حاضر تنها روی نقشی که در یک سریال ایفا می‌کنم، تمرکز کرده‌ام و زمانی هم که وقت داشته باشم «خانه امن» را تماشا می‌کنم. بیشتر از آنچه تصور می‌کردم این مجموعه دیده شده و حال من نیز خوب است.

وی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود نیز تصریح کرد: هم‌اکنون مشغول بازی در سریالی هستم که ژانرش ۱۸۰ درجه با «خانه امن» متفاوت است و کاراکتر متفاوتی است. قرار بود در یک فیلم سینمایی نیز حضور داشته باشم اما به دلیل شرایط کرونا کار به تعویق افتاده است.

بازیگر «دلدادگان» خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از همه عوامل «خانه امن» که در دوران کرونا کار کردند، تشکر کنم چراکه کار در دوران بسیار سخت بود. خوشحالم که مخاطبان «خانه امن» را دوست داشتند. همچنین لازم می‌دانم به هم‌نسل‌های خودم که در کلاس بازیگری مشغول یادگیری هستند، بگویم حضور در یک سکانس و پلان می‌تواند دکمه استارت کار شما در یک حرفه باشد. از این اتفاق نترسید و برای خود مرزبندی ایجاد نکنید و فعالیت خود را آغاز کنید.

صفاری در پایان گفت: همچنین از همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عزیزی که در این روزها کار می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این دولت یا دولت بعدی بسیار به فکر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باشد چراکه به این قشر در جوامع پیشرفته توجه و امیدوارم مهربانانه به دوستان نگاه شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است