برگزاری بزرگداشت آنلاین برای زنده‌یاد حسین دهلوی

به گزارش صبا، مراسم بزرگداشت استاد زنده‌یاد حسین دهلوی با حضور سوسن اصلانی (دهلوی)، حسین علیزاده، احمد پژمان، علی رهبری، کامبیز روشن‌روان و هومن دهلوی در صفحه اینستاگرام کمانچه به آدرس @kamancheh برگزار می‌شود.

حسین دهلوی از نوآوران موسیقی سنتی ایرانی بود که در پیوند با اپرای قصه‌های ایرانی و همچنین تربیت شاگردانی برجسته در موسیقی معاصر ایران کارنامه‌ای ماندگار از خود به جا گذاشته است. همچنین تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز از دیگر فعالیت‌های این هنرمند فقید در حوزه موسیقی محسوب می‌شود.

دهلوی همچون بسیاری دیگر از هنرمندان به دلایل مختلف نتوانست زندگی مادی و فردی خود را ارتقا دهد و تا سال‌های پایانی زندگانی پربار خود دچار استیصال و بی‌مهری بود. علی رهبری از نزدیکان دهلوی دراین باره گفته است: در کمال تاسف و ناباوری دیدم دهلوی برای امرار معاش از این موسسه و آموزشگاه به این موسسه و آموزشگاه دیگر می‌رود.  او استاد بزرگ موسیقی ایران بود. اگر دهلوی‌ها به فعالیت خود و در جایگاه شایسته خود فعالیت می‌کردند وضعیت موسیقی بهتر از امروز بود.

حسین دهلوی متولد هفتم مهر ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران است. آموزش موسیقی را در پنج‌سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی که از شاگردان علی‌اکبر شهنازی بود آغاز کرد. او فارغ‌التحصیل آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی در ۱۳۳۹ خورشیدی است و در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرد. دهلوی در ۱۳۴۱ خورشیدی به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ خورشیدی در این مقام باقی بود و در این تاریخ به واسطه اشتغالات هنری از ریاست هنرستان استعفا داد و دو سال برای تکمیل معلومات و مطالعات هنری به آلمان و اتریش سفر کرد.

یکی از آثار شاخص دهلوی و به طور کلی موسیقی ایران در پاییز ۱۳۷۹ خورشیدی به وسیله انتشارات ماهور با عنوان «پیوند شعر و موسیقی آوازی» منتشر شد که به یک کتاب مرجع در این زمینه تبدیل شد. دهلوی این کتاب را حاصل ۴۴ سال تحقیق، تدریس و مداقه در شعر فارسی می‌داند. در مقدمه این کتاب آمده است: «مخاطبان این کتاب بیشتر کسانی هستند که زبان آن‌ها فارسی است و سالی چند در موسیقی کار کرده‌اند و در مورد مبانی این هنر آگاهی لازم را دارند و مایلند در زمینه تصنیف قطعات آوازی- بر روی شعر فارسی- اطلاعات لازم را به دست آورند.»

حسین دهلوی در ۲۳ مهر ۱۳۹۸ خورشیدی پس از چند سال ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری تنفسی در ۹۲ سالگی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران درگذشت.

انتهای پیام/