«دانش خطرناک» پاسخی عالمانه به تندروی‌های ادوارد سعید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۴
معرفی کتاب؛

«دانش خطرناک» پاسخی عالمانه به تندروی‌های ادوارد سعید

کتاب «دانش خطرناک» نوشته رابرت اروین با ترجمه محمد دهقانی از سوی نشر ماهی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا کتاب «دانش خطرناک» نوشته رابرت اروین با ترجمه محمد دهقانی در نوبت چاپ اول از سوی نشر ماهی به چاپ رسید.

رابرت اروین متولد ۲۳ آگوست ۱۹۴۶ مورخ، رمان‌نویس و نویسنده انگلیسی است. او تاریخ معاصر را در دانشگاه آکسفورد خواند و تحصیلات تکمیلی‌اش را در دانشگاه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا تحت نظارت برنارد لوئیس گذراند و در طول تحصیل به اسلام گروید از سال ۱۹۷۲ وی مدرس تاریخ قرون وسطی در دانشگاه سنت اندروز بود. اروین برای نوشتن داستان زندگی آکادمی را رها کرد و در حال حاضر یک همکار تحقیقاتی در SOAS، و سردبیر خاورمیانه در مجله ادبیات تایمز است. او تاریخچه شرق شناسی را منتشر کرده و یک متخصص معتبر در مورد شب های عرب است.

در قسمت یادداشت مترجم این کتاب می‌خوانیم: «نویسنده در این کتاب نسبتا مفصل مبانی نظری و تاریخچه‌ علمی به نام اورینتالیسم یا شرق‌شناسی را به‌دقت بررسی کرده و هرچند معتقد است که ابدا نمی‌توان «گاه‌شماری واحدی در چارچوبی واضح و معین به دست داد»، بر این نظر است که شرق‌شناسی، به معنای دقیق کلمه، از قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی به دست کسانی چون گیوم پوستل، یاکو گولیوس و ادوارد پوکاک پدید آمده است. شرق‌شناسی در ایران با کتاب مشهور ادوارد سعید مطرح شد و تصویری که اروین از شرق‌شناسی به دست می‌دهد تا حد زیادی نقطه‌ مقابل دیدگاه سعید در کتاب «شرق‌شناسی» است که به گمان با نیتی خوب و انسان‌دوستانه، اما متاسفانه آلوده به تعصب عربی، نوشته شده و بیش از آن‌که به شرق‌شناسی بپردازد، وقف حمله به مبانی سیاسی و عقیدتی امپریالیسم بریتانیا و امریکا شده است.»

در پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «رابرت اروین در «دانش خطرناک» همه جریان‌ها و مکاتب شرق‌شناسی را با نگاهی انتقادی بررسی کرده و بخش‌ها و صفحات مجزایی را نیز به چهره‌های شاخص نظیر براون و ماسینیون و نیکلسون اختصاص داده است. از این حیث می‌توان این کتاب را تاریخ تحلیلی جامعی از شرق شناسی تا آستانه قرن بیست و یکم دانست. اما در واقع دانش خطرناک پاسخی عالمانه و منصفانه به تندروی‌ها و اشتباهات ادوارد سعید در کتاب «شرق‌شناسی» است تا جایی که خود اروین می‌گوید اگر سعید در کار نبود، این کتاب هم‌ نوشته نمی‌شد.»

کتاب «دانش خطرناک» در ۴۶۸ صفحه با قیمت ۸۲۰۰۰ تومان به همت نشر ماهی روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000