«کاوشگر» حرف‌های کاملا علمی می‌زند/ با حذف بازیگران از اجرا موافق نیستم

شهریار ربانی مجری و سردبیر برنامه «کاوشگر» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره فصل جدید این برنامه رادیویی که حدودا یک ماه است روی آنتن رادیو جوان رفته است، عنوان کرد: حدود 2 ماه پیش بود که اجرای این برنامه به من پیشنهاد شد و من باافتخار قبول کردم و لازم است به گروه سازنده این برنامه از جمله سیاوش عقدایی که اجرای «کاوشگر» را در فصل گذشته برعهده داشت، خسته نباشید، بگویم.

وی درباره علت حضور خود در این برنامه رادیویی اظهار کرد: چند سال است که سعی می‌کنم در برنامه‌های تخصصی به ویژه برنامه‌های علمی فعالیت داشته باشم به طور مثال به جز برنامه‌هایی که در سالیان گذشته اجرا کرده‌ام، در برنامه‌های «چرخ» و «طلوع» شبکه چهار، «دماوند» شبکه پنج و… که برنامه‌های علمی بوده‌اند، حضور داشته ام چراکه همیشه علاقه‌مند بودم دستاوردهای علمی کشور مطالعه و برای مخاطبان بازگو کنم.

مجری «کاوشگر» ادامه داد: زمانی که این برنامه رادیویی به من پیشنهاد شد، متوجه شدم این برنامه با هدف‌گذاری‌های من در اجرا مطابقت دارد و می‌توانم نتیجه خوبی از آن بگیرم.

«کاوشگر» ویژگی‌های یک برنامه علمی را دارد

ربانی با اشاره به اینکه «کاوشگر» یک برنامه علمی است، خاطرنشان کرد: «کاوشگر» مشخصا ویژگی‌های یک برنامه علمی را دارد. در برخی مواقع ما شاید در برنامه‌سازی علمی دچار مشکل شده باشیم و در این زمان جذابیت فدای محتوا شده است اما ما در «کاوشگر» تلاش می کنیم این اتفاق رخ ندهد و محتوا را در اولویت قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در هر قسمت از این برنامه به یک موضوع علمی جریان روز پرداخته می‌شود، مطرح کرد: زمانی که ما می‌خواهیم به محتوا احترام بگذاریم، نمی‌توانیم در مدت زمان برنامه که کمتر از یک ساعت است به چند موضوع بپردازیم. البته گاهی اتفاقاتی در سطح جهان رخ می‌دهد که لازم است ما هم در کنار موضوع اصلی برنامه به آن اتفاق به صورت خبری و تجلیلی بپردازیم.

سردبیر «کاوشگر» با اشاره به اینکه این برنامه از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده است، تصریح کرد: این برنامه یک آیتم ورودی دارد که متناسب با موضوع در روزهای پخش برنامه است. نگاهی به آینده و چشم انداز آن یکی دیگر از آیتم‌های برنامه است. همچنین آیتم دیگری هم در این برنامه داریم که به خود موضوع و اتفاق برنامه اشاره دارد. بقیه زمان برنامه نیز به خبرها و گفتگو با کارشناس اختصاص دارد.

ربانی درباره نحوه انتخاب موضوعاتی که در برنامه به آن پرداخته می شود، اظهار کرد: موضوعات در مشورت با تهیه‌کننده و مدیرگروه انتخاب می‌شوند. مسلما من برحسب علاقه‌ام موضوعات علمی و دوستان موضوعات دیگر را پیشنهاد می‌کنند و در نهایت سعی می‌کنیم بهترین موضوع را از میان موضوعات مختلف برگزینیم تا بتوانیم با بهترین کارشناس‌ها گفتگوهای خوبی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که یک برنامه زنده را زنده نگه می‌دارد این است که بداند در روز چه اتفاقی در جامعه در حال رخ دادن است تا به آن واکنش نشان بدهد و در حد توان خود بگوید چه تدبیری باید برای آن اندیشیده شود. به عنوان مثال ما در یک قسمت از برنامه به موضوع پرندگان مهاجر که هر سال به آن پرداخته می‌شود، پرداختیم اما ما با رویکرد متفاوت به این موضوع نگاه کردیم.

مجری «کاوشگر» تاکید کرد: همچنین در برنامه‌های علمی باید مراقب باشیم که به فضای شبه علم و یا ضد علم ورود نکنیم بر همین اساس در «کاوشگر» نیز تلاش می‌کنیم حرف هایمان کاملا علمی و مستند باشد و از حضور کارشناسان معتبر در برنامه بهره‌مند شویم.

باز هم به سمت بازیگری می‌روم

ربانی که تاکنون در چندین پروژه سینمایی و تئاتر به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفته است، در پاسخ به این پرسش که باز هم قصد دارد در عرصه بازیگری فعالیت کند یا نه بیان کرد: در آینده اگر کاری پیشنهاد شود و آن را بپسندم باز هم به سمت بازیگری می‌روم.

وی درباره اجرای برنامه‌های تلویزیونی گفت: من تاکنون 50 عنوان برنامه در شبکه‌های مختلف تلویزیون از جمله یک، دو، سه، چهار، پنج، نمایش و… اجرا کرده‌ام. در حال حاضر برنامه تلویزیونی را در دست ندارم اما ممکن است در روزهای آینده چنین اتفاقی بیفتد. البته سعی کرده‌ام گزیده‌کار باشم و اگر نیازهای مالی مجابم نکند کاری را انجام بدهم، تلاش می‌کنم در فضای علم و دانش گام بردارم.

این مجری تلویزیون در پایان با اشاره به اینکه پویایی در این است که اجازه داده شود هر کسی در هر جایی کار کند، تصریح کرد: اگر هر فردی در حوزه اجرا عملکرد مثبتی داشته باشد مردم واکنش مثبت نشان می‌دهند و ماندگار می‌شود اما اگر کسی در حوزه اجرا خوب نباشد و با حمایت مدیران باقی بماند، خوب نیست. به عنوان مثال بسیاری از افراد مهران مدیری را به عنوان مجری می‌شناسند و مقبول مردم است. ناگفته نماند ممکن است مجریان صداوسیما این توقع را داشته باشند که مدیران سازمان نگذارند شرایط آن‌ها با ورود سلبریتی‌ها به تلویزیون سخت شود و آن هم به این دلیل است که برخی از آن‌ها ارایه خوبی ندارند و فقط برای اسم و رسم خود باقی می‌مانند، اما قطعا حضور بازیگرانی که در اجرا هم قوی هستند، مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

«کاوشگر» به تهیه‌کنندگی سولماز ادیبی و و نیره مرادحاصلی شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح به مدت یک ساعت روی آنتن رادیو جوان می‌رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/