می‌‌شد در ایام کرونا با تئاتر خیابانی تئاتر را زنده نگه داشت/ فرصتی برای آگاه‌سازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷
مهدی حبیبی در گفتگو با صبا:

می‌‌شد در ایام کرونا با تئاتر خیابانی تئاتر را زنده نگه داشت/ فرصتی برای آگاه‌سازی

مهدی حبیبی کارگردان و نویسنده از وضعیت تئاتر خیابانی در ایران و اهمیت آن در دوره کرونا می‌گوید.

مهدی حبیبی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های اخیرش آنهم در دوران کرونا گفت: دو نمایش برای جشنواره مجازی «نور موضعی برق صحنه گردان زندگی» ایلام تولید کردیم، همچنین نمایش «سال‌ها پس از آن واقعه» با نویسندگی و کارگردانی خودم در بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت آماده اجرا است. در این نمایش به زحمت‌ها و فعالیت‌های کادر درمان در ایام همه‌گیری ویروس کرونا پرداخته شده است.

وی درباره احتمال برگزاری بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت به صورت زنده توضیح داد: بخش دانشجویی، کودک و نوجوان و اجرای صحنه این جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود اما بخش خیابانی و محیطی این رویداد هنری به صورت زنده در تهران اجرا می‌شود که برگزاری این جشنواره می‌تواند تئاتر کشور را برای مدتی از رخوت و سستی ایجاد شده، خارج کند.

کارگردان نمایش «صعود به ارتفاعات» با اشاره به رشد محسوس تئاتر خیابانی در دهه گذشته بیان کرد: فضای نمایش‌های خیابانی از اجراهای دونفره بدون نمایشنامه و کارگردان گذر کرده است. یکی از دلایل رشد این بخش در دهه اخیر برگزاری جشنواره‌های تخصصی تئاتر خیابانی ازجمله جشنواره تئاتر مریوان، جشنواره سراسری لاهیجان و جشنواره سقز است و نمایش‎‌هایی در این جشنواره‌‌ها یا تئاترشهر می‌بینیم که همه با نمایشنامه و طراحی صحنه قوی و کارگردانی حرفه‌ای شرکت کرده‌اند. نمایش های این بخش پابه‌پای بخش صحنه ای برگزار می‌‌شود.

این کارگردان با اشاره اوضاع تئاتر خیابانی در ایام همه‌گیری ویروس کرونا تشریح کرد: در این ایام که سالن‌های نمایش به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل هستند اجرای تئاتر خیابانی در فضای باز می‌توانست کمک زیادی به بهبود شرایط هنرمندان و آگاهی مردم کند.

کارگردان تئاتر «کالبدشکافی یک اتفاق ساده» افزود: هفته گذشته  فیلمی از یک نمایش خیابانی در اصفهان در فضای مجازی پخش شد با این مضمون که یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان با بلندگو از مردم خواهش می‌کند که ماسک بزنند و به خانه‌هایشان بازگردند. این نمایش تاثیر زیادی بین مردم گذاشت و طی دو روز بازتاب خوبی داشت حتی عده ای متوجه نشده بودند این یک نمایش‌ خیابانی است و فکر می‌کردند یک‌کار مستند و واقعی است.

حبیبی در پایان درباره تاثیر اجراهای خیابانی در آگاه‌سازی مردم عنوان کرد: فکر می‌کنم‌ در حق تئاتر خیابانی در ایام همه‌گیری ویروس کرونا کم‌کاری شد.
حداقل می‌شد با تزریق بودجه جشنواره‌های تعطیل شده به اجراهای عمومی در آگاهی مردم نسبت به مهار این ویروس تلاش کرد و با ارائه نکاتی درباره رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و قرنطینه خانگی قدم مثبتی در این زمینه برداشت.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000