نقاشی‌های جاوید عندلیب در گالری آس روی دیوار می رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۸

نقاشی‌های جاوید عندلیب در گالری آس روی دیوار می رود

جاوید عندلیب آثارش را در اولین نمایشگاه انفرادی با عنوان «اولین نقاش» از ۲۵ مرداد در گالری آس به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری صبا، گالری آس از روز جمعه ۲۵ مردادماه میزبان نمایشگاهی از آثار جاوید عندلیب با عنوان «اولین نقاش» است.

«اولین نقاش یعنی انسانی که برای اولین بار نقاشی کرد. مسلماً نه با هدف خلق یک اثر هنری بلکه با انگیزه‌ای مشابه با اولین شکارچی، اولین کشاورز و …؛ با انگیزه بقا.»

عندلیب در استیمنت نمایشگاه خود مواجهه هنرمند با نقاشی را هم‌ردیف برخورد بشر با هر فنی می‌شمرد و خلق نقاشی را با اولین کشف‌ها و توانایی‌های انسان مقایسه می‌کند.

عندلیب در ادامه توضیح آثارش می‌نویسد: «هرچند که اصل این نیاز تا به اکنون و در هنرمند امروزی نیز کم و بیش ثابت باقی مانده اما مفهوم و کارکرد اثر هنری به طور قطع، دچار دگرگونی بسیار شده است. اساس این دگرگونی حافظه و ذهن است که به پشتوانه ساختار زبان در مواجهه با هر پدیده‌ای معنای تازه‌ای تعریف می کند. انباشت هزاران ساله این تعاریف در ذهن، در یک روند تکراری و تاریخی است که همواره منجر به خلق معناهای تازه بر مبنای معانی پیشین می‌شود.»

وی تجربه نقاشی را بازگشت به معنای اصالت می‌داند و در متن نمایشگاه خود می‌گوید: «این معناسازی به عنوان یک مکانیزم اولیه در راستای بقا و رشد، همچنین می‌تواند موجب بروز خطا در دریافت واقعیت‌های عینی شود. در دنیای امروز، گاه مرز مابین این واقعیت‌ها به قدری گنگ و فاصله این تعاریف انباشت شده تا واقعیت دست اول آنقدر زیاد می‌شود که نه تنها مفهوم و کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهند بلکه به راحتی قابل تحریف هستند. اینجا نقاشی می‌تواند گریزی باشد برای تجربه دوباره اولین‌ها، بازگشت به اصالت معنا.»

نمایشگاه «اولین نقاش» جاوید عندلیب از روز جمعه ۲۵ مرداد تا روز دوشنبه ۴ شهریور از ساعت ۱۶ ت ۲۳ در گالری آس برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری آس واقع در تهران، خیابان شریعتی بعد از پل رومی شماره ۱۸۳۱ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است