فعالیت پنجاه درصدی هنر بهتر از تعطیلی کامل آن است/ از دولت ناامید شده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۹
مدیر گالری طراحان آزاد در گفتگو با صبا:

فعالیت پنجاه درصدی هنر بهتر از تعطیلی کامل آن است/ از دولت ناامید شده‌ایم

مدیر گالری طراحان آزاد درباره فعالیت‌های این گالری در روز‌هایی که محدودیت‌های کرونایی تشدید شده است، توضیحاتی داد.

رزیتا شر‌ف‌جهان مدیر گالری طراحان آزاد در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های این گالری در روزهایی که محدودیت‌های کرونایی دو چندان شده است، گفت: تا قبل از تعطیلات یعنی تابستان سعی کردیم نمایشگاه‌ها را کم کم برگزار کنیم، همینطور زمان برگزاری نمایشگاه را افزایش دادیم و در روزهای افتتاحیه نمایشگاه سعی کردیم افراد کمتری در محیط گالری حضور داشته باشند. در طول این هفته های اخیر هم گالری تعطیل است و فعالیت گالری طراحان آزاد در آینده بستگی به شرایطی دارد که پیش می‌آید.

این گالری‌دار درباره وضعیت خرید و فروش آثار هنری در دوران کرونا بیان کرد: به طور حتم مانند همه مشاغل، خربد و فروش آثار هنری در این دوره آسیب دیده است. این مساله در دوران امروز عمومی است اما تمام تلاشمان این است که فعالیت‌هایمان را متوقف نکنیم زیرا زندگی افراد بسیاری به این حرفه وابسته است و نمی‌توانیم به عنوان کاری تفریحی به آن نگاه کنیم و آن را برای مدتی تعطیل کنیم. با توجه به این شرایط ناچار به ادامه فعالیت هستیم اما ممکن است فعالیت‌های هنری در این دوران کمی ضعیف‌تر باشد. به طور مثال بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های هنری و یا خرید و فروش آثار هنری کاهش یافته است اما فعالیت پنجاه درصدی هنر در این دوره بهتر از تعطیلی کامل آن است.

وی درباره آسیب‌هایی که در این دوره به هنرهای تجسمی وارد شده است، گفت: تعداد برگزاری نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنری کاهش یافته است اما تاثیر کلی‌تری که شیوع کرونا بر فعالیت‌های هنری گذاشته است در درازمدت مشخص می‌شود. شاید بسیاری از هنرمندان و گالری‌دارها به دلیل درآمد کم، گالری‌های خود را از دست بدهند یا فعالیت‌های هنریشان کاهش یابد.

شرف جهان درباره تغییر برنامه‌های گالری طراحان آزاد در این روزها و تناسب آن با دنیای کرونایی نیز گفت: سعی کردیم تا جایی که امکان دارد با رعایت استانداردها فعالیت خود را ادامه دهیم. در تمام مدتی که این اپیدمی جهان را فرا گرفته بود تلاش کردیم تا فعالیت‌های هنری گالری متوفق نشود. تمامی کارمندان گالری به جز سه ماه ابتدایی سال در گالری حضور داشتند. در برگزاری نمایشگاه‌ها آشفتگی‌هایی ایجاد شد که سعی کردیم در نیمه دوم سال این نمایشگاه‌ها را برگزار کنیم اما اکنون هم با تعطیلات مواجه هستیم. از نظر من با توجه به این شرایط هم فعالیت حداقلی را بهتر و مفیدتر از تعطیلی کامل است.

این کارشناس هنر درباره مشکلات و آسیب‌هایی که کرونا برای هنرمندان ایجاد کرده است، افزود: تصور می‌کنم در این زمان بیشترین فشار نسبت به گالری‌دارها به هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان‌تر وارد شد. در این رابطه بسیار خوب بود اگر نهادی برای حمایت از هنرمندان وجود داشت. گاهی اوقات ما نمی‌توانیم در مورد برخی مسایل کاری مثل تعطیلی دانشگاه‌ها و بسته شدن فضای گفتگو کاری انجام بدهیم اما می‌توان برخی مشکلات مثل حفظ آتلیه‌ها و دادن کمک هزینه به هنرمندان برای تهیه لوازم کار را با کمک مادی جبران کرد.

شرف جهان با بیان این نکته که به طور کلی از وزارت ارشاد ناامید است، بیان کرد: انجمن هنرمندان نقاش که من هم در آن هستم بضاعت مالی چندانی ندارد. در این رابطه ما سعی کردیم با شیوه‌های متفاوتی به گالری‌ها و هنرمندان کمک کنیم. در دوره کنونی که فضای هنری بسیار سخت شده است و هنرمندان بسیاری کار و منبع درآمد خود را از دست داده‌اند، وظیفه نهادهای مرتبط است که به هنرمندان کمک کنند حتی در این رابطه نشریات و خبرگزاری‌ها هم می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند.

این هنرمند در پایان صحبت‌های خود گفت: این شرایط عمومی و مربوط به تمامی جهان است و درنتیجه باید به هنرمندان روحیه داد تا به فعالیت خود ادامه دهند. این شرایط در دورانی نه چندان دور پایان می‌یابد پس از هنرمندان می خواهم ناامید نباشند و شاید شرایط پساکرونا وضعیت بهتری برای آنان باشد.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000