قنات خشک‌شده در جنوب در دو روایت/ از روزهای جنگ تا خشکسالی امروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۹
مهدی صفی‌آبادی با صبا مطرح کرد:

قنات خشک‌شده در جنوب در دو روایت/ از روزهای جنگ تا خشکسالی امروز

کارگردان «و ناگهان باران» درباره اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر مقاومت می‌گوید.

مهدی صفی‌آبادی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره نمایش «و ناگهان باران» که در جشنواره تئاتر مقاومت اجرای می شود، گفت: این نمایش براساس زندگینامه شهید جاویدالاثر مجتبی جعفری با نویسندگی احسان روحی نوشته شده است. مجتبی جعفری در اهواز متولد و از همان‌جا عازم جبهه جنگ شد ولی هرگز پیکر این شهید به ایران بازنگشته است و خانواده‌اش سال‌ها کنار یک قبر خالی عزاداری می‌کنند. ایده بعدی که موجب نگارش این نمایشنامه شد، سیل سال ۹۸ خوزستان بود که در راستای این اتفاق مردمی که همیشه آرزو می‌کردند تا باران ببارد و زمین‌های کشاورزی‌شان سرسبز شود، حالا دعا می‌کردند باران نبارد تا سیل باعث خرابی منازل و شکستن سدها نشود.

وی درباره ارتباط با خانواه شهید برای این نمایش بیان کرد: زهرا جعفری، خواهر شهید مجتبی جعفری عضو گروه ما هستند و در بخش نگارش نمایشنامه ما را بسیار راهنمایی کردند. ما مستقیم با خانواده شهید در ارتباط بودیم و تمام اطلاعات لازم‌ را از آن‌ها می‌گرفتیم و به نویسنده منتقل می‌کردیم.

او درباره مضمون نمایش «و ناگهان باران» توضیح داد: در موقعیت اول، یک گروه دانشجو به همراه استاد خود وارد منطقه‌ای می‌شوند که ساکنان آن قصد دارند به دلیل خشکسالی مهاجرت کنند. این گروه دانشجو وارد قنات خشک‌شده این منطقه می‌شوند و دعا می‌کنند تا باران ببارد تا منشا آب قنات را پیدا کنند و باعث آبادانی این منطقه و جلوگیری از مهاجرت مردم شوند. در موقعیت دوم، پدر همین استاد دانشگاه در جنگ ایران و عراق برای شناسایی اطلاعات دشمن به همراه چند رزمنده دیگر داخل کانال آب پنهان شده‌اند که ناگهان باران شروع به باریدن می‌کند. داخل کانال پر از آب شده و آن‌ها مجبور می‌شوند که آنجا را ترک کنند و در کمین تک‌تیرانداز دشمن قرار بگیرند.

کارگردان نمایش «پلی از جنس شیشه» درباره تنها نماینده استان خوزستان در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: نمایش «و ناگهان باران» به عنوان تنها نماینده خوزستان در جشنواره تئاتر مقاومت در بخش رقابت صحنه پذیرفته شده است. این نمایش طبق اعلام ستاد جشنواره ۱۵ آذر ماه به صورت آنلاین اجرا می‌شود. البته نمایش طوری طراحی شده که توانایی ارائه در سالن و همچنین فضای باز را دارد تا اگر امکانش فراهم بود تماشاچیان هم نمایش را ببیند. این اجرا در باغ موزه دفاع مقدس خرمشهر تمرین و ضبط شده و در همان‌جا اجرا می‌شود.

وی افزود: سعی کردیم از امکانات طبیعی صحنه که در باغ موزه دفاع مقدس خرمشهر وجود دارد مانند قنات و کانال در راستای طراحی صحنه استفاده کنیم. به همین دلیل این نمایش ویژگی‌های خاصی دارد و اولین‌ اجرای محیطی در این مکان خواهد بود. البته هزینه‌هایمان در مقایسه با اجرا در سالن نمایش بیشتر شد زیرا مجبور شدیم تمام سیستم ‌نور، صدا و امکانات دیگر را خودمان در آن فضا فراهم کنیم.

این کارگردان درباره مشکلات حوزه تئاتر بیان کرد: تئاتر یک هنر جهان‌شمول است. هرکسی در هر نقطه از کشور که تئاتر کار می‌کند یا  زمان و انرژی خود را برای کار فرهنگی صرف می‌کند، قابل احترام است. مهم کاری‌ست که در صحنه ارائه می‌شود و پیغامی را در این بلاتکلیفی تئاتر به مخاطب می‌رساند. امیدوارم در این وضعیت آشفته تئاتر حداقل اهالی این حوزه با هم مهربان باشند.

صفی‌آبادی در پایان درباره طرح دکه سیار نمایش به عنوان راهکاری برای شرایط تعطیلی اجراهای صحنه ای گفت: متاسفانه در بخش کارآفرینی مشکل داریم زیرا وابسته به سالن‌های نمایش هستیم و وقتی سالن‌ها تعطیل می‌شوند عملا اهالی تئاتر بیکار می‌شوند. ۹ سال است که پیگیر طرحی به نام «دکه سیار نمایش» هستم و حتی این طرح را به رویداد «شهر خلاق» که از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات کل معرفی شده بود، ارسال کردم اما در داوری گنجانده نشد. مدعی هستم با این طرح حداقل ۳۰۰ هزار شغل برای هنرمندان تئاتر ایجاد می‌شود یعنی می‌توانند در هر شهری با این دکه‌های سیار و فضاهای موجود حتی به صورت کوچک و محدود اجرا کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000