حضور ۲ ایرانی در جشنواره ایدفا برای دومین سال متوالی/ جای کارگردان خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
صبا گزارش می دهد؛

حضور ۲ ایرانی در جشنواره ایدفا برای دومین سال متوالی/ جای کارگردان خالی است

محمد خرسند و امیر ادیب‌پرور طراح صدا و تدوینگر برای بار دوم راهی جشنواره ایدفا شدند.

جشنواره ایدفابه گزارش خبرنگار سینمایی صبا، محمود خرسند طراح صدا و امیر ادیب‌پرور تدوینگر که در مستندهای متعددی حضور داشته‌اند، امسال برای سال دوم به صورت پیاپی در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام- «ایدفا» IDFA در کشور هلند حضور پیدا کردند.

این ۲ نفر در سال گذشته با مستند «سایه‌های بی‌خورشید» اثر مهرداد اسکویی، جشنواره ایدفا را افتتاح کرده و امسال هم با همکاریشان در مستند «نان مقدس» اثر زنده یاد رحیم ذبیحی راهی این جشنواره در سی و سومین دوره آن شده اند.

جشنواره‌ ایدفا عنوان مهم‌ترین جشنواره مستند جهان را به دوش می‌کشد و هر ساله در بخش‌های مختلف رقابت تنگاتنگی را میان حاضران می‌طلبد.

در سال گذشته مستند «سایه‌های بی‌خورشید» که روایتگر زندگی پنج زن جوان در یک مرکز بازداشت کوچک است و همکاری خرسند و ادیب‌پرور با این فیلم همراه بوده است، با دست پر و جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره را ترک کرد. امسال هم «نان مقدس» که صداگذاری و تدین آن را نیز همین ۲ نفر برعهده دارند و داستان کولبران کرد را روایت می‌کند در این جشنواره حضور پیدا کرده و این به معنای حضور ۲ ساله ۲ تن از عوامل ایرانی در یک جشنواره مطرح بین‌المللی است.

این جشنواره‌ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به ۲ ‌شکل آنلاین و فیزیکی و با نمایش آثار مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی از روز ۲۶ آبان‌ماه جاری تا ۱۶ آذرماه برگزار می‌شود.

به همین منظور از امیر ادیب‌پرور خواستیم از حس خود درباره حضور در این جشنواره بگوید که وی برای صبا نوشت: «سوال خبرنگار درباره احساسم نسبت به حضور در جشنواره ایدفا برای دومین سال متوالی مرا به فکر انداخت! واقعا چه احساسی باید داشته باشم؟ قطعا خوشحال هستم که در چنین جشنواره مطرح و بزرگی حضور دارم آن هم در کنار همکارانی که بعد از سال‌ها همدلی و کار بی‌وقفه به یک خانواده تبدیل شده‌ایم؛ خانواده ای با یک خط فکری مشترک.

عامل دیگری که موجب خوشحالی من می شود، پیشرفت چشمگیر سینمای مستند ایران در فضای بین‌الملل است.

وقتی بیشتر فکر می کنم اما می‌بینم غمی بزرگ بر روی این خوشحالی سایه افکنده است، غم از دست دادن کارگردان فیلم «نان مقدس» و جای خالی او در جشن موفقیت فیلمش از یک سو و سرگذشت اسفناک کارکترهای هر ۲ فیلم «نان مقدس» به کارگردانی مرحوم رحیم ذبیحی و «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی از سوی دیگر؛ سرگذشتی اسفناک که موفقیتی بزرگ برای تیم سازنده این ۲ فیلم رقم زده است.

در کنار این احساس گنگ و مبهم حسرت نبود جایگاهی مناسب برای این ۲ فیلم مهم در سینمای ایران و دیده نشدن آن‌ها حتی به صورت محدود با من است.»

همچنین محمود خرسند نیز خوشحالی خود را با خبرنگار ما در میان گذاشته و برای این فیلم در جشنواره ایدفا آرزوی موفقیت کرد.

محمود خرسند و امیر ادیب‌پرور پیش از این در پروژه‌های متعددی چون «ساعت پنج عصر» اثر مهران مدیری، «هفت ماهگی» و «کوچه بی‌نام» اثر هاتف علیمردانی، «چه سرسبز بود دره ما» اثر فرشته جغتایی و… در کنار هم کار کرده‌اند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است