۷ جستار فلسفی درباره فیلم «جاده مالهالند» لینچ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
معرفی کتاب؛

۷ جستار فلسفی درباره فیلم «جاده مالهالند» لینچ

کتاب «تا تکینه‌گاه روایت» نوشته گروه نویسندگان و ترجمه احسان سنایی‌اردکانی از سوی نشر کرگدن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تا تکینه‌گاه روایت» نوشته گروه نویسندگان و ترجمه احسان سنایی‌اردکانی در نوبت چاپ اول از سوی نشر کرگدن به چاپ رسید.

این کتاب متشکل از هفت جستار فلسفی درباره فیلم «جاده مالهالند» است که در ژانر معمایی با نویسندگی و کارگردانی دیوید لینچ درسال ۲۰۰۱ در امریکا اکران شد و جایره بهترین کارگردان جشنواره کن را دریافت کرد.

در قسمتی از مقدمه مترجم می‌خوانیم: خواب دیدن به‌جای فیلم دیدن؛ مخاطبان و منتقدان بسیاری تجربه تماشای جاده مالهالند را چنین توصیف کرده‌اند. دیوید لینچ بار دیگر اثری به کارنامه پرحرف‌ و حدیث خود افزوده بود که به رغم «چهار دهه تولید فیلم‌های هیجانی پرخرج هالیوود»، همچنان «غیرواقعی»، «سوررئال» و اینک شبیه به یک «خواب» از آن یاد می‌شود.

فیلم بازنمود هیچ فاجعه‌ای نبود، اما استفن هولدن گزارشگر نیویورک تایمز، دو روز پس از اکران عمومی آن در اکتبر ۲۰۰۱، اذعان کرد: «وقتی جاده مالهالند را می‌بینی، می‌مانی که آیا هیچ فیلمسازی تابه‌حال عمیق‌تر از دیوید لینچ کلیشه هالیوود به‌مثابه کارخانه رویا را تا بطن آن دنبال کرده یا خیر. تفحص فیلم در قدرت فیلم‌ها حفره‌ای را نقر می‌کند که از آن می‌توانی صیحه‌های عفریتی حریص را بشنوی که هرگز نمی‌توان ولعش را فرونشاند.»

علاقه‌مندان متعصب سینمای لینچ و شیفتگان گفتمان روانکاوی در استقبال از «جاده مالهالند» به همان تفسیرها و اصطلاح‌شناسی سابقشان در مواجهه با دیگر آثار لینچ اکتفا کردند. درمقابل، عمده منتقدان با حفظ فاصله‌ای به یک اندازه از تعصب و نظریه، به تفاوت‌های روایت فیلم با اسلاف لینچی پی بردند.

کتاب «تا تکینه‌گاه روایت» در ۲۴۰ صفحه با قیمت ۵۰۰۰۰ تومان به همت نشر کرگدن روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است