طرح استعدادیابی نابینایان در رادیو تهران کلید خورد/ لزوم اعتماد به روشندلان در رسانه

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو تهران، اشکان آذرماسوله روشندلی که چهار سال است سردبیری و اجرای برنامه «شش نقطه» از رادیو تهران را برعهده دارد، درباره این برنامه گفت: تاکنون 168 قسمت از برنامه «شش نقطه» از رادیو تهران پخش شده است. به طوری که ما حدود چهار سال و دو ماه است که جمعه شب ها از ساعت 22:30 روی آنتن هستیم.

وی ادامه داد: اکثر عوامل برنامه «شش نقطه» از جمله الهه واحدی مدیر تولید و دستیار تهیه، شهروز حسینی و امیر سرمدی از کارشناسان و آیتم سازان خوب و هما هماوندی روانشناس نابینا هستند. فتانه امیری یکی دیگر از عوامل برنامه است که بینا است اما حدود 35 سال در آموزش افراد معلول و نابینا کار می کند. تهیه کننده «شش نقطه» نیز اعظم ابراهیمی است.

آذر ماسوله درباره بخش های مختلف برنامه «شش نقطه» توضیح داد: این برنامه درباره مسایل مرتبط با نابینایان است. ما سعی می کنیم مسایل روز جامعه نابینایان را دنبال کنیم و در گفتگو با روشندلان موفق و ارایه الگوهای مثبت در زندگی، مباحث کارشناسی و آموزشی را مطرح کنیم. حتی اخیرا طرح استعدادیابی طراحی کرده ایم بدین صورت که از مخاطبان دعوت شده که برای ما آیتم بسازند، گزارش بگیرند، مستند و پادکست تولید کنند و برای ما بفرستند تا ما هرآنچه که مناسب باشد در برنامه پخش کنیم. علاوه بر این از نابینایان مستعد حمایت می کنیم تا تیم نابینایان برنامه سازان رادیو را گسترش دهیم.

به گفته این روشندل، این برنامه سعی کرده است در یک بستر شاد، پر ریتم و پرنشاط ساخته شود تا ضمن ارایه مطالب مفید، از ریتم بالایی برخوردار باشد تا مخاطبانی که احیانا آشنایی با برنامه ندارند، جذب برنامه شوند.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه هایی که رادیو تهران به روشندلان اختصاص داده است، برنامه «تهران من» است که روزهای چهارشنبه پخش می شود.

قانون حمایت از حقوق معلولان اجرا نمی شود

آذر ماسوله در پاسخ به این پرسش که معلولان به ویژه روشندلان در این روزها بیشتر با چه مشکلاتی رو به رو هستند، اظها کرد: دغدغه این روزهای نابینایان بدون شک اجرا نشدن درست و کامل قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان است. ما در این برنامه از مشلات اشتغال، مسکن، ازدواج، تحصیل و… نابینایان صحبت می کنیم. خوشبختانه در قانون جامعه حمایت از حقوق معلولیا همه این موارد پیش بینی شده است و در همه فصول این قانون بحث اشتغال، تحصیل، ازدواج، مناسب سازی، ورزش افراد نابینا و افراد معلول و هر آنچه که لازمه افراد معلول و نابیناست دیده شده است.

تهیه‌کننده «شش نقطه» افزود: حتی به فرهنگ سازی در دل رسانه هم توجه شده است اما مشکلی که وجود دارد این است که متاسفانه بودجه لازم برای اجرای این قانون اختصاص داده نمی شود و به شکل قطره چکانی بودجه تزریق می شود. متاسفانه نهایتا یک بیستم یا یک پانزدهم از بودجه ای که برآورد شده تخصیص داده می شود و الباقی پرداخت نمی شود. طبیعی است که مشکلات معلولان به ویژه نابینایان با این شرایط برطرف نمی شود. به نظر من دغدغه جامعه معلولان و نابینایان اختصاص بودجه کامل و پرداخت آن در زمان مناسب است. در بحث آزمون های استخدامی نیز مشکلاتی وجود دارد و همه مشکلات به دلیل بودجه ای است که اختصاص پیدا نمی کند و همان مقدار کم هم به صورت قطره چکانی استفاده می شود.

به روشندلان اعتماد کنید

آذر ماسوله در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان نابینایی که 12 سال است در عرصه رسانه فعالیت می کنم، امسال اولین سالی است که این اعتماد به من شده است تا بتوانم یک برنامه زنده را اجرا کنم. تقاضا من این است که مسئولان از این روند حمایت کنند و اجازه دهند معلولان و روشندلانی که می توانند کار خوب در رسانه انجام دهند، بدون مشکل کار کنند تا برنامه هایی برای آشنایی مردم با فرهنگ و سبک زندگی نابینایان ساخته شود. این برچسب نابینایی را از روشندلان بردارید و اجازه دهید یک نابینایی مثل من که در حوزه ورزش تخصص دارد، همپای سایر کارشناسان شانس خودش را تست کند و با دیگر کارشناسان رقابت کند. لازم است این اعتماد به او بشود. در حقیقت این اعتماد و فرصت دادن به نابینایان چیزی نیست که در قانونی آمده باشد بلکه بیشتر در شیوه نامه های معرفتی و اخلاق ماست.

روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز یا روی موج ای.ام ردیف 1332 کیلوهرتز از رادیو تهران همراه ما شوید.

انتهای پیام/