برای برنامه‌سازی در حوزه کودک باید با دنیای آن‌ها آشنا بود/ کسی به فکر تئاتر نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
رامین ناصرنصیر در گفتگو با صبا:

برای برنامه‌سازی در حوزه کودک باید با دنیای آن‌ها آشنا بود/ کسی به فکر تئاتر نیست

رامین ناصرنصیر که این روزها در مجموعه «بچه محل» بازی می‌کند، می‌گوید برنامه‌سازی در حوزه کودک نیازمند آشنایی با دنیای کودکان و دغدغه‌های آن‌هاست.

رامین ناصرنصیر بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر که در مجموعه «بچه محل» به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده ایفای نقش کرده است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره حضور در این مجموعه عنوان کرد: من از اولین سال‌های آغاز فعالیتم در عرصه بازیگری در کارهای کودک حضور پیدا کردم و با این فضا آشنا هستم. در حقیقت کارهای زیادی در حوزه کودک از جمله کارهای استودیویی، عروسکی، مینی سریال، برنامه‌های زنده و…. انجام داده‌ام و کار دراین حوزه همیشه برایم جذاب بوده است.

وی تاکید کرد: کار در حوزه کودک به این دلیل جذاب است که فضای خالص‌تر و پاک‌تری دارد و آلودگی‌هایی که ممکن است در کارهای بزرگسال وجود داشته باشد در فضای کار کودک نیست. همچنین حضور در «بچه محل» در شرایط فعلی و در سال‌های اخیر که پربیننده‌ترین برنامه در نوع خودش بوده و جای خود را میان بچه‌ها باز کرده است، برایم جذاب و لذتبخش بود.

بازیگر «بچه محل» درباره همکاری با داریوش فرضیایی عنوان کرد: داریوش فرضیایی سابقه طولانی در برنامه‌های کودک دارد، با ریزه‌کاری‌های این حوزه آشنا است و فوت و فن وارد شدن به دنیای بچه‌ها را می‌شناسد و به همین دلیل است که بچه‌های دیروز و امروز با برنامه‌هایش ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته وی، بسیاری از برنامه‌سازان زمانی که می‌خواهند برنامه‌ای را تولید کنند، یکسری مسایل آموزشی در ذهن خود دارند و بر اساس آن برنامه می‌سازند در حالی که شناختی از دنیای بچه‌ها ندارند و شاید ندانند که چگونه باید این مسایل را مطرح کنند.

ناصرنصیر افزود: در دنیای متحول شده امروز اگر بخواهیم برای بچه‌ها برنامه‌سازی کنیم، نمی‌توانیم به کودکی خود فکر کنیم و شبیه آن زمان و با همان زبان و نگاه برنامه تولید کنیم چراکه بچه‌های نسل جدید با دوران کودکی ما تفاوت دارند و تحولاتی در ارتباطات، شکل خانواده‌ها، نوع رابطه والدین با فرزندان و…شکل گرفته است. این تغییر حتی موجب تحول در سیستم آموزشی نیز شده است و با گذشته قابل قیاس نیست.

نباید بچه ها را دست‌کم بگیریم

وی با اشاره به اینکه تولید برنامه برای کودکان نیازمند شناخت دنیای آن‌هاست، گفت: متاسفانه برخی فکر می‌کنند وجود عروسک، ترانه و موسیقی یک کار را تبدیل به کار کودک می‌کند در حالی که اینگونه نیست. اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان برنامه بسازیم باید دنیای آن‌ها را بشناسیم، با زبان آن‌ها حرف بزنیم و همچنین نباید آن‌ها را دست کم بگیریم.

بازیگر «شهرزاد» در پاسخ به این پرسش که کودکانی که امروز مخاطب تلویزیون هستند به چه خوراکی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: هر مخاطبی چه کودک و چه بزرگسال نیاز دارد یک برنامه درباره مسایلی که با آن رو به رو و دغدغه‌اش است، ساخته شود اما تفاوت مخاطب کودک با بزرگسال این است که بزرگسالان برای کودکان برنامه می‌سازند پس نیاز است که بزرگسالان دغدغه بچه‌های امروز را بشناسند و باتوجه به مواردی که آن‌ها فکر می‌کنند و ذهنشان را درگیر کرده است، برنامه بسازند تا بتوانند در جذب مخاطب کودک موفق عمل کنند.

ناصرنصیر با بیان اینکه بزرگسالان نیز مخاطب «بچه محل» هستند، گفت: برخی از مسایلی که در این برنامه مطرح می‌شود تنها مختص بچه‌ها نیست بلکه مسایل روز دنیای است که بزرگترها باید حل کنند و به بچه‌ها نیز باید آموزش داده شود. به عنوان مثال بیان دغدغه‌های محیط زیستی اگرچه احتیاج به سیاستگذاری‌های کلان از بالا دارد اما از جمله موضوعاتی است که همه با آن درگیر هستند.

وی درباره کمبود برنامه‌های کودک در حوزه سینما و تلویزیون تصریح کرد: برنامه‌سازی در حوزه کودک به ویژه در مدیوم سینما سخت و کار پُرریسکی است. شاید بتوان گفت کار بی‌اجری هم هست چراکه زحمت آن زیاد است اما بازده آن به میزان تلاشی که یک فرد می‌کند، نیست و کار کمتر دیده می‌شود.

کار در این شرایط ریسک خود را دارد

این بازیگر تلویزیون درباره کار در شرایط کرونایی بیان کرد: در این شرایط کار کردن بی‌دغدغه نیست. ما هم مانند دیگر افراد فکر می‌کردیم کرونا مقطعی است و به همین دلیل فروردین ماه را در قرنطینه به سر بردیم اما وقتی متوجه شدیم این ویروس قصد رفتن ندارد، سعی کردیم با آن کنار بیاییم و به زندگی خود ادامه دهیم. پروتکل‌های بهداشتی در محیط کار تا جایی که امکان دارد، رعایت می‌شود اما نمی‌توان اطمینان صددرصدی داشت که کسی مبتلا نمی‌شود چراکه رعایت پروتکل‌ها برای ما بازیگران سخت‌تر و ممکن است سهل انگاری‌های فردی نیز صورت بگیرد. در هر صورت کار در این شرایط ریسک خود را دارد.

ناصرنصیر درباره دیگر فعالیت‌های خود در تلویزیون عنوان کرد: از سال گذشته بازی در مجموعه «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی را آغاز کرده‌ام و نقش آفرینی من همچنان ادامه دارد. قرار است در سریال دیگری که تصویربرداری آن در در گیلان اتفاق می‌افتد و یکسال به طول می‌انجامد، حضور داشته باشم. همچنین امسال در ۲ فیلم سینمایی هم حضور داشته‌ام که تصویربرداری یکی از آن‌ها به پایان رسیده است اما تصویربرداری دیگری همچنان ادامه دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه قرار بود در یک تئاتر نیز حضور داشته باشد که کرونا زمان اجرای آن را به تعویق انداخت، اظهار کرد: لازم می‌دانم در پایان صحبت‌هایم از اوضاع نامناسب بچه‌های تئاتر صحبت کنم. هنرمندانی که صرفا در تئاتر مشغول فعالیت هستند حدود ۱۰ ماه است کار نکرده‌اند و به لحاظ روحی و معیشتی در تنگنا هستند. متاسفانه تئاتر هیچ گاه در کشور ما شغل محسوب نشده است اما در این شرایط باید به این قشر هم فکر کرد و چاره‌ای اندیشید. تا این لحظه که اتفاق خاصی نیفتاده است اما امیدوارم به این دسته از هنرمندان نیز توجه شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است