ناگزیر شده‌ایم از کارمندان سینما خداحافظی کنیم/ دولت کمکی نکرده است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، یکی از کسب‌وکارهایی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده، سالن‌ داری سینما است. با وجودی که اغلب سینماداران معتقدند پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت می‌شود، اما ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش اعظم 9 ماه گذشته سینماها را تعطیل کرده و مخاطبان نیز در زمان کوتاه بازگشایی سینماها، استقبالی از آن نکردند.

در ادامه مجموعه گفتگوها با سینماداران، سعید خانی پیمانکار سینما فجر اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار صبا درباره وضعیت این سینما گفت: با توجه به این که سینماها از اول اسفند پارسال تعطیل شده اند عملا هیچ فیلمی به درستی اکران نشده و سازمان سینمایی به عنوان نماینده دولت هم هیچ کمکی نکرده و شرایط خیلی بدی است.

وی درباره وام تادیه بدهی پخش‌کنندگان اظهار کرد: این وام بوروکراسی دارد. ما فاکتورها را برای انجمن سینماداران و سازمان سینمایی فرستادیم، ولی بحث اصلی آن وثیقه است که آیا امکان دارد به جای سند، ضامن کارمند ببریم یا نه. این قضیه فعلا در کش‌وقوس است و تکلیف آن مشخص نیست و همه سینماها این مشکل را دارند.

پیمانکار سینما فجر اسلامشهر با اشاره به هزینه‌های این سینما بیان کرد: ما هزینه‌های تجهیز، سرویس، بیمه و آتش‌نشانی را از جیب پرداخت می‌کنیم. الان هم فقط نگهبان داریم ولی مجبور شدیم از همه کارمندان سینما عذرخواهی کنیم. هزینه‌ها را پایین آورده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا عید نوروز دوام بیاوریم تا تکلیف واکسن مشخص شود و شرایط بهتر شود.

این تهیه کننده و پخش کننده سینما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا بهتر است سینماها مانند تابستان بازگشایی شود یا تعطیل بماند، گفت: اگر گیشه به قدری باشد که حداقل بتوانیم حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری را بدهیم، حاضریم باز باشد، ولی تیر و مرداد باز کردیم و فروش بسیار ضعیف شد.

وی اضافه کرد: دوباره در تیرماه هم پیک دوم به وجود آمد. در مجموع وضعیت اصلا خوب نبود بنابراین اگر سینماها بسته باشد، بهتر است.

بیشتر بخوانید

چشم امیدمان به اکران نوروز است/ در بدترین شرایط اقتصادی سینماها هستیم

امکان نجات سینماها با طرح ضمانت حداقل فروش/ سرمایه زیادی در حال نابودی است

بازگشایی سینما به این شکل با تعطیلی فرقی ندارد/ کسی حاضر به اکران فیلمش نمی‌شود

سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم

کارمندان سینما مسافرکشی می‌کنند/ اجازه نمایش فیلم‌های قدیمی کیمیایی را بدهند

سهامدار پردیس سینمایی ویلاژ توریست مشهد درباره وضعیت شیوع ویروس در سالن‌های سینما عنوان کرد: چیزی که من می‌بینم این است که سینماها به مراتب از خیلی مکان‌های دیگر امن‌تر است و سینماداران پروتکل‌های بهداشتی را خوب رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ورودی سالن تب‌سنجی داریم، نشستن افراد به صورت یکی درمیان است، هر سانس سالن را ضدعفونی می‌کنیم و به مردم ماسک می‌دهیم. مردم در سینما فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند و ارتباط چهره به چهره هم ندارند.

خانی تاکید کرد: به هر حال سینما از مترو که مردم به هم نزدیک هستند، خیلی محیط سلامت‌تری دارد. به علاوه سینماها اولین جایی بود که حتی قبل از تصمیم ستاد کرونا، وزیر ارشاد تصمیم گرفت آن‌ها را ببندد.

این سینمادار با اشاره به عملکرد انجمن صنفی سینماداران اظهار کرد: انجمن در ابتدا اقلام بهداشتی شامل ماسک و لوازم ضدعفونی‌کننده دست، به ما داد اما به نظر من کافی نبود.

خانی در پایان گفت: به هر حال انجمن سینماداران قدرت و صلابتی را که باید داشته باشد، ندارد. صنف باید قوی‌تر باشد و در خود صنف، صندوقی وجود داشته باشد که در شرایط بحرانی، از سینماهایی که آسیب می‌بینند، حمایت کند و بتواند به لحاظ مالی به اعضای صنف کمک بیشتری کند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/