گروه «وهاران» با اجرای موسیقی محلی روی صحنه می رود/ معرفی هنرمندان جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۶
مهرداد زرینی در گفتگو با صبا:

گروه «وهاران» با اجرای موسیقی محلی روی صحنه می رود/ معرفی هنرمندان جدید

مهرداد زرینی سرپرست گروه موسیقی «وهاران» درباره جزییات اجرای این گروه در پنجمین فستیوال شب های موسیقی توضیحاتی ارایه داد.
مهرداد زرینی سرپرست گروه موسیقی «وهاران» و نوازنده تار، دیوان و تنبور در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره کنسرت گروه وهاران که قرار است در فستیوال شب های موسیقی ۲۱  مردادماه روی صحنه برود، توضیح داد: این اولین اجرای گروه وهاران در فستیوال شب های موسیقی و همچنین اولین تجربه من برای اجرای قطعات قدیمی و محلی است که دیگران آن را تنظیم کرده اند.

وی درباره اهداف این اجرا اظهار کرد: حفظ و اشاعه موسیقی مقامی و محلی در بخش های کردی، لری، خراسانی و فارسی از اهداف اجرای این کنسرت است که فعلا در چند بخش کار خود را آغاز کرده ایم و قرار است در آینده به موسیقی شهرهای دیگر نیز می پردازیم.

سرپرست گروه وهاران تاکید کرد: چند نفر از اعضای گروه تجربه اول آنهاست که به شکل جدی روی صحنه می روند و قرار است آن ها را به دنیای موسیقی معرفی کنیم.

زرینی درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا کنند، بیان کرد: تصنیف «دیدم رویش» سروده عارف قزوینی که قبلا با آهنگسازی و آواز کیوان ساکت و صدیق تعریف اجرا شده بود به همان گونه قبلی روی صحنه می بریم و پس از آن قطعه «خزان» ساخته پرویز مشکاتیان را اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: پس از آن قطعه ای را از غزل «سلسله موی دوست …» سعدی را اجرا می کنیم که ملودی آن کردی است اما از کلام فارسی به صورت ساده و روان روی این ملودی استفاده شده است. دو تصنیف خراسانی «میون ایلم» و «لیلا در واکن مویوم» را که ملودی های معروف خراسان هستند، اجرا می کنیم که تصنیف «لیلا در واکن مویوم» را با تنظیم جدید روی صحنه می بریم. با اجرای تصنیف های خراسانی که لهجه خاص خود را می طلبد، قصد داریم آن ها را زنده نگه داریم.

سرپرست گروه وهاران در ادامه با بیان اینکه بیشتر بچه های گروه کرد و لر هستند، مطرح کرد: در بخش لری قطعات «دختر قد بلند» و «رفتم به صحرا» را که در گذشته سید مجتبی میرزاده تنظیم کرده است و قطعه «آفری قمر تاج» را با تنظیم جدید اجرا می کنیم. در بخش کردی نیز قطعات «له یاره»، «بوتورای»، «شوچرای دیوان»، «شاری شیرینم کرمانشاه» و «دیه کی ام ور» با همان تنظیمی که در گذشته بوده است، روی صحنه می بریم.

زرینی همچنین درباره جایگاه موسیقی محلی در دنیای امروز گفت: هر چه قدر تبلیغات مفید و موثرتر در موسیقی محلی صورت بگیرد، این موسیقی هم جایگاه خودش را پیدا کند اما متاسفانه این روزها تبلیغات بسیار کمتر شده است. البته موسیقی های تاثیرگذار فضا و مخاطبان خود را پیدا می کند.

سرپرست گروه وهاران درباره کم توجهی به موسیقی محلی توضیح داد: شاید یکی از دلایل آن این است که رسانه ها بیشتر به ذائقه بازاری توجه می کنند. اگر صداوسیما و رسانه های دیگر همکاری بیشتری با کسانی که در فضای موسیقی محلی فعالیت می کنند، داشته باشند، قطعا تاثیر به سزایی در شنیده شدن این نوع موسیقی خواهد داشت.

وی در پایان درباره راهکار  شنیده شدن موسیقی محلی اظهار کرد: برگزاری فستیوال هایی مانند فستیوال شب های موسیقی، توجه بیشتر مسئولان به موسیقی های محلی، نوازندگان و استادان پیشکسوت این حوزه و تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان به حفظ و اشاعه این میراث گرانبها که خود نشان از فرهنگ عمیق این مرز و بوم دارد، از راهکارهای پیشنهادی من برای شنیده شدن بیشتر موسیقی محلی است.

اعضای گروه «وهاران» عبارتند از:
سرپرست گروه و نوازنده تار، دیوان و تنبور: مهرداد زرینی، خواننده بخش کردی: رسول تاج الدینی، خواننده بخش لری: عبدعلی قاسمی، نوازنده دف، دایره و تمپو: مرتضی رضایی، نوازنده دف و دهل: سارا محمودی، نوازنده تمبک: روزبه انصاری، نوازنده نی: حجت صفری، کمانچه: رضا فرزانپور، کمانچه: مهدی سروری زاده، هم خوان: ناهید امیری و هم خوان: مرضیه عرفانیان.
پنجمین فستیوال شب های موسیقی به همت خانه هنرمندان و موسسه فرهنگی و هنری آوای حنانه از ۱۹ تیرماه تا ۳۰ مرداد در خانه هنرمندان سالن استاد جلیل شهناز برگزار می شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است