فریادِ بی‌صدای موزه خلیج‌فارس کیش/ غربتِ هنر که زورش به صاحبان ثروت نمی‌رسد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۹
صبا گزارش می‌دهد؛

فریادِ بی‌صدای موزه خلیج‌فارس کیش/ غربتِ هنر که زورش به صاحبان ثروت نمی‌رسد

مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش که با هدف ایجاد قطب فرهنگی منطقه تاسیس شده بود این روزها در خطر تعطیلی و جایگزینی با یک مجموعه تجاری-تفریحی است.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، گرچه تنها سه سال از تاسیس مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش با هدف ایجاد قطب فرهنگی منطقه توسط مشاور معماری و طراحی داخلی طرحِ فضا و گروه تولید هنرهای تجسمی فَرا می‌گذرد ولی این روزها زمزمه تعطیلی این موزه به گوش می‌رسد و قرار است در این ساختمان که دارای معماری هنری و ویژه موزه است، «تم‌پارک سنتر جزیره کیش» راه‌اندازی شود. جایگزینی «تم پارک سنتر جزیره کیش» با این موزه فرهنگی، طی قراردادی ۱۰ ساله برای شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش رقم می‌خورد.

موزه خلیج فارس هم در سال اول شروع به کار خود که زیرمجموعه شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش بود، قرارداد پنج ساله‌ای را برای ادامه حیات خود با این شرکت بست ولی رییس آن شرکت از امضای قرارداد تا به امروز خودداری کرده است و به همین دلیل آن قرارداد به رسمیت شناخته نمی‌شود و فقط پروپزالی وجود دارد که براساس آن فعالیت این مجموعه تا سال ۱۴۰۱ تضمین شده است؛ موزه‌ای که به گفته منصور آزادکام مدیر و بهره‌بردار آن، طی ۴۰ ماه گذشته بیش از ۴۵ نمایشگاه و رویداد فرهنگی برگزار کرده‌ که حاصل آن انبوهی از آثار هنری که بالغ بر ۱۲۰۰ قطعه است به نمایش در آمده و علاوه بر تجهیزات و وسایلی که برای کافی‌شاپ و فروشگاه هنری مجموعه فراهم شده بود در مجموعه جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

نگاه رنگ باخته این موزه اما به دستانی دوخته شده بود که روزها و روزها نامه‌هایی را برای امضای قرارداد و جایگزین نشدنش به بسیاری از مسئولان ذی ربط می‌نوشت و حاصلش فقط تمام شدن مرکب امیدواری بود؛ امید برای سرپا نگه‌داشتن آن، امید برای پاسخگویی و درنهایت امید برای وقت بیشتری برای جایگزین نشدن با یک مجموعه تجاری.

زمان اما چیز عجیبی است، سرنوشتِ تمام شدن صفحه‌ای از تاریخ فرهنگ و هنر با جا به جایی مدیرانی رقم خورده بود تا جواب نامه‌های منصور آزادکام همچنان بی‌جواب بماند. مدیرانی که ساز امیدواری می‌زدند و در نهایت کاری از دستشان برنمی‌آمد و وقتی آزادکام سراغ آن‌ها می‌رفت تنها پاسخی که دریافت می‌کرد «نمی‌دانم» بود.

قلب ساختمان این موزه که سازه بُتُنی ۵۰ متری که به شکل ۲ صدف که مرواریدی را در برگرفته‌اند است، در ابتدای جوانه زدنش می رود که پایمال و مروارید وجودی‌اش از این سو به آن سو، غلطان و درنهایت نابود شود و هنرمندانی که به پیچ و خم دیوارهای آن تکیه زده‌اند باید به جای دیگری پناه برده تا شاید به هنر دستشان نگاهی سرمایه‌ای نشود، نگاه اقتصاد محوری که زحمات آن‌ها را بی دلیل خوانده و مُهرِ شکست بر پیکره این صدف بی‌جان می‌زند. همان‌طور که شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در جوابیه خود، دلیل جایگزینی را متناسب نبودن بهره‌برداری از ساختمان با حجم سرمایه‌گذاری انجام گرفته و هزینه‌های بسیار بالای نگهداری آن دانست.

حال مقدر است هنر را با مجموعه ای تفریحی چون تم‌پارک کرد که در سراسر جزیره کیش مانند آن پیدا شده و خواهد شد جایگزین کنند تا این حس ایجاد شود که برگزاری کنسرت‌هایی که هر ساله، به طور مکرر در جزیره برگزار می‌شود برای رویکرد فرهنگی این جزیره کافی است که اگر آن کنسرت ها هم دستاور اقتصادی نداشته باشد امکان حذف دارند.

حال نگاه ناامید شده یکی از نمادهای فرهنگی جزیره کیش بعد از اینکه میان مدیران و معاونت‌های مختلف در گردش بود، در تنها ۴۵ روز فرصت زمانی به تابلوی «تخلیه در اسرع وقت» دوخته شده است.

بر اساس پیگیری های ما از منصور آزادکام برای سرنوشت آخرین پیگیری ها مبنی بر گرفتن فرصتی برای تخلیه که حداقل بتوان در این فرصت آثار هنری را به سلامت بسته بندی و جابجا کرد، به این پاسخ رسید که نماینده قضایی به وی اعلام کرده شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش تنها حق ارسال ابلاغیه برای تخلیه را دارد و آن‌ها می‌توانند با آرامش خیال به جا به جایی بپردازند اما فردای آن روز، ابلاغیه‌ای از سوی شرکت توسعه با جمله «تخلیه در اسرع وقت» در خانه آن‌ها را زد.

در چنین شرایطی سرنوشت آخرین رویداد فرهنگی و هنری این مجموعه برای حمایت از جوانان این مرز و بوم یعنی مسابقه طراحی و ساخت زیور آلات که قرار بود در اواخر آذرماه امسال برگزار شود، نامشخص و در موجی از ناکامی غرق شده است.

در پایان، این سوال پیش می‌آید که آیا در سراسر جزیره کیش، جای دیگری با هدف ایجاد مرکز تفریحی پیدا نمی‌شود؟ آیا از لحاظ علمی می توان ساختمان موزه را جایگزین تم‌پارک کرد؟ چند سال دیگر باید منتظر ماند تا چنین مرکز فرهنگی‌ای باز هم بنا شود؟ آیا فرهنگ در این مرز و بوم خاکی و آبی جایگاهی ندارد؟

برای دیدن خلاصه فعالیت‌های مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش، اینجا کلیک کنید.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است