روزهای دلهره‌آوری را در سامسون تجربه کردم/ هم‌خانه شدن با عضو داعش! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
ترکان قربان‌زاده در گفتگو با صبا:

روزهای دلهره‌آوری را در سامسون تجربه کردم/ هم‌خانه شدن با عضو داعش!

ترکان قران‌زاده درباره کتاب خود با نام «تنها در سامسون» که سرگذشت عجیب و سخت وی در ترکیه بوده است، توضیح داد.

ترکان قربا‌ن‌زاده در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره مضمون کتاب خود با نام «تنها در سامسون» که از سوی نشر صاد منتشر شده و روایت واقعی خود نویسنده است، توضیح داد: داستان کتاب درباره یک دختر ایده‌آل‌گرای ایرانی‌ست (خود نویسنده) که به دنبال هدف‌ها و موقعیت تحصیلی بهتر به کشور ترکیه مهاجرت می‌کند. او در مدت آشنایی با هم‌خانه خود متوجه می‌شود که او عضو گروهک تروریستی داعش شده‌است.

وی ادامه داد: از زمانی که متوجه رفتار مشکوک او شدم، شب‌های پراسترسی را سپری می‌کردم. احساس تنهایی و نبود پشت و پناه در یک کشور غریبه واقعا آزاردهنده است. یک‌سری مسایل مبهم و علامت سوال‌هایی درباره آن دختر در سرم وجود داشت که پاسخی برایشان پیدا نمی‌کردم، این موضوع سردرگمی مرا مضاعف می‌کرد.

قربان‌زاده درباره اتفاقاتی که موجب شد او نگارش داستان خود را شروع کند، بیان کرد: من یک صفحه خبری را دنبال می‌کردم. آن‌ها به موضوعی درباره گروه‌‌های داعش می‌پرداختند با این مضمون که داعشی‌ها در گروه‌های تلگرامی به راحتی عضوگیری می‌کنند و جوان‌های زیادی از ایران جذب این گروه‌ها می‌شوند. این مساله مرا یاد خاطرات خود در ترکیه انداخت. چندتا از عکس‎‌های آن دوران را در اینستاگرام منتشر کردم و با استقبال زیاد مخاطبان و دوستان مواجه شد. آن‌ها پیشنهاد دادند این داستان را تبدیل به کتاب یا فیلمنامه کنم.

او درباره شرکت در مسابقه داستان‌نویسی خودنویس توضیح داد: چند هفته بعد از ماجرای عکس‌های اینستاگرام، در صفحه مژده لواسانی فراخوان مسابقه داستان‌نویسی خودنویس را دیدم. همین موضوع به من انگیزه داد تا نگارش داستانم را شروع کنم. موضوع این مسابقه نوشتن از سبک زندگی بود. در ابتدا می‌خواستم از تغییر سبک زندگی خود از زمان بازگشت از ترکیه به ایران بنویسم اما به دلیل مهلت کمی که تا پایان مسابقه باقی مانده بود، تصمیم گرفتم همین داستان هم‌خانه‌ام را جمع‌بندی و ارسال کنم.

قربان‌زاده در پایان با اشاره به نگرانی اطرافیان پس از انتشار کتاب، اظهار کرد: در هنگام نگارش کتاب موضوع را با کسی درمیان نگذاشته بودم تازمانی که نتایج مسابقه اعلام شد و بین بیست نفر برگزیده قرار گرفتم. چون در ابتدا نام و نشانی واقعی اشخاص منتشر شده بود این نگرانی وجود داشت که موجب بروز مشکلاتی شود اما این اتفاق رخ نداد. از طرفی تمام آن روزهای سخت و دلهره‌آور برای خانواده‌ام تکرار شده بود اما آنها همچنان از کتاب استقبال کردند و بازخوردهای خوبی دریافت کردم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است