چشم امیدمان به اکران نوروز است/ در بدترین شرایط اقتصادی سینماها هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰
مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب در گفتگو با صبا:

چشم امیدمان به اکران نوروز است/ در بدترین شرایط اقتصادی سینماها هستیم

مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب با اشاره به اهمیت نمایش فیلم‌های خوب در سینماها، نبود اطلاع‌رسانی مناسب را از دلایل استقبال ضعیف از سینماها در بازگشایی قبلی دانست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، وضعیت تعطیل و نیمه‌تعطیل سینماها که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده به پایان ماه نهم خود نزدیک می‌شود. سینماها به تازگی بعد از چند هفته پیاپی تعطیلی، هرروز تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت پیدا کرده‌اند، اما بنا بر مصوبه تازه ستاد ملی مقابله با کرونا، از شنبه یکم آذرماه، تعطیلی مجدد را در شهرهای بزرگ از جمله تهران تجربه خواهند کرد و در این شرایط به نظر می‌رسد اغلب اهالی سینما چشم‌انداز مناسبی برای ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۹ ندارند.

در ادامه سلسله گفتگوها با سینماداران، سعید طباطبایی مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب در گفتگو با خبرنگار صبا درباره وضعیت کنونی این سینما گفت: ما در این چند روز هم سینما باغ کتاب را باز نکردیم چون گفته اند از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل باشیم در حالی که سینما از این ساعت است که مشتری دارد. به هر ترتیب منتظریم شرایط کمی بهتر شود، چون با این شرایط مردم به سینما نمی‌آیند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجازه بازگشایی اختیاری سینماها افزود: اولین چیزی که در ستاد کرونا در سازمان سینمایی مصوب شد، اختیاری بودن باز یا بسته بودن سینماهاست. بعید می‌دانم سینمای دیگری هم بتواند در این شرایط باز شود.

بهره‌بردار پردیس سینمایی باغ کتاب با اشاره به وضعیت اقتصادی این سینما بیان کرد: شرایط اقتصادی از این بدتر نمی‌شود! سینما ۹ ماه تعطیل و حدود ۵۰ روز باز بود که فروش آن در این زمان، معادل ۲ تا ۳ درصد زمان مشابه سال گذشته‌اش هم نشد و روزانه کمتر از ۱۰۰ نفر مخاطب وارد سینما شد. البته چند روز اول خوب بود، ولی از وقتی «شنای پروانه» از اکران کنار رفت، اوضاع خراب شد.

طباطبایی درباره شرایط کارمندان این سینما توضیح داد: تقریبا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کارمندان را نگه داشتیم و با بقیه آنها هم به طور کامل قطع همکاری نکردیم بلکه به آن‌ها گفتیم در زمان بازگشایی سینما، آماده‌ایم که از حضورشان استفاده کنیم. همه آنکال هستند ولی تا وقتی که سینما بسته است در محل دیگری مشغول به کارند.

وی ادامه داد: به کارمندانی که باقی مانده‌اند، تمام حقوق و مزایای معمولی را که از قبل تعریف کرده‌ایم، پرداخت می‌کنیم. این افراد، نیروهایی هستند که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام شده است.

طباطبایی درباره این که تا چه وقت این شرایط از نظر اقتصادی قابل تداوم است، اظهار کرد: تا جایی که توان داشته باشیم، ادامه خواهیم داد. امیدواریم که کرونا از بین برود، فیلم‌های خوبی به نمایش دربیاید و گیشه شرایط کرونا تلافی شود.

مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب با اشاره به شیوه تعامل با مالک این مجموعه بیان کرد: پردیس باغ کتاب متعلق به شهرداری تهران است و ما بهره‌بردار مجموعه هستیم بنابراین علاوه بر پرداخت ماهانه حقوق پرسنل، اجاره بهای سالانه پردیس را هم در ابتدای قرارداد پرداخت کرده‌ایم ولی امیدواریم به خاطر شرایط خاص کرونا، دوره بهره‌برداری تمدید شود.

طباطبایی با اشاره به تسهیلات حمایتی سازمان سینمایی عنوان کرد: نام پردیس باغ کتاب در فهرست وام بازپرداخت بدهی پخش‌کنندگان هست، اما هنوز اقدامی برای پرداخت تسهیلات صورت نگرفته است. همچنین بازپرداخت تسهیلات ۶ ماهه که به ازای هر سالن ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده بود، به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید

امکان نجات سینماها با طرح ضمانت حداقل فروش/ سرمایه زیادی در حال نابودی است

بازگشایی سینما به این شکل با تعطیلی فرقی ندارد/ کسی حاضر به اکران فیلمش نمی‌شود

سینماها تا نوروز به درستی بازگشایی نشود ناگزیرم سالن‌ها را رستوران کنم

کارمندان سینما مسافرکشی می‌کنند/ اجازه نمایش فیلم‌های قدیمی کیمیایی را بدهند

بهره‌بردار پردیس سینمایی باغ کتاب درباره خروج احتمالی سینما از گروه شغلی ۳ و بازگشایی آن اظهار کرد: خارج شدن از این فهرست و بازگشایی سینما آنقدرها هم مهم نیست بلکه بازگشایی درست مهمتر است. نمی‌شود که فقط چراغ سینما روشن باشد ولی مردم بترسند به سینما بیایند.

وی اضافه کرد: شرط بازگشایی سینماها این است که اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب باشد و فیلم‌های خوبی اکران شود. حداقل این که یک فیلم تبلیغاتی درست شود و تلویزیون پخش کند مبنی بر این که سینما مکانی امن است. در دور قبلی بازگشایی سینماها، مردم و حتی اعضای باشگاه مخاطبان پردیس باغ کتاب از بازگشایی اطلاعی نداشتند!

بهره‌بردار پردیس باغ کتاب گفت: در این ماه‌ها هیچ‌وقت نشنیده‌ایم کسی مدعی شود در سالن سینما به کرونا مبتلا شده است. اگر موردی وجود داشته، بالاخره یکی باید معترض بشود که در سالن سینما کسی سرفه کرده است.

وی ادامه داد: در این ۵۰ روز بازگشایی، علاوه بر وجود سیستم تهویه هوا و سقف بلند، سالن‌ها نیز مرتب ضدعفونی می‌شد. فکر می‌کنم کسی که به سینما می‌آید، طبیعتا بیشتر مراقب این مسایل است.

طباطبایی تاکید کرد: ما در آن زمان در گیشه برای استفاده مخاطبان ماسک گذاشته بودیم و به نسبت فضای فرهنگی، به کسی که ماسکش را درمی‌آورد، تذکر هم می‌دادیم ولی وقتی فیلم در سالن ۴۰۰ نفری، با حضور ۱۵ نفر اکران می‌شد، دیگر آن‌قدر فضا زیاد بود که نیازی به تذکر نداشت.

مدیر پردیس باغ کتاب در پایان گفت: به نظر من بهتر است بعد از فروکش کردن موج کرونا، از اول دی ماه سینماها با اطلاع‌رسانی درست و نمایش فیلم خوب بازگشایی شود. به امید اینکه نوروز خوبی داشته باشیم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است