سینماروترین آدم دنیا درگذشت/ عکس‌های زنی که بیش از ۱۶هزار فیلم در سینما دید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۹

سینماروترین آدم دنیا درگذشت/ عکس‌های زنی که بیش از ۱۶هزار فیلم در سینما دید

ماریا کالینوفسکا کسی که به عنوان سینمارو ترین آدم لهستان و احتمالا دنیا شناخته می شد، در 75 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از پوزنان، ماریا کالینوفسکا سینمارو ترین آدم لهستان و احتمالا دنیا، کسی که بالغ بر ۱۶ هزار فیلم در سینماها و فستیوال ها تماشا کرده بود روز شنبه ۱۵ نوامبر در ۷۵ سالگی درگذشت. کالینوفسکا مشهور بود هر فیلمی را که تماشا می کرده در دفترچه ای آن را نیز ثبت می کرده است.

خبر درگذشت کالینوفسکا را سینمای شهر پوزنان که در همسایگی خانه این سینمادوست قرار داشت، اعلام کرد. در متن بیانیه این سینما آمده است: امروز ماریا کالینوفسکا سینمارو ترین پوزنانی، لهستانی و احتمالا در مقیاس بزرگتر سینمارو ترین فیلم بین دنیا درگذشت. او به شوهرش بوگدان (کالینوفسکی) پیوست و ما مطمئن هستیم هرجا که هستند پرده بزرگ نمایشی به همراه گنجینه ای از فیلم ها در اختیارشان قرار دارد.

کالینوفسکا به همراه شوهرش که سه سال پیش از دنیا رفت به عنوان مشهورترین زوج سینمارو لهستان شناخته و در بسیاری از فستیوال های این کشور به عنوان مهمان افتخاری حاضر می شدند.

فستیوال افق های تازه کشور لهستان نیز در بیانیه ای از شنیدن خبر درگذشت این علاقه مند جدی سینما ابراز تاسف کرد.

اولین فیلمی که کالینوفسکا در زندگی اش در سنیما دیده بود مربوط به سال ۱۹۵۸ و فیلم «دختر با یک گیتار» محصول شوروی سابق بود. از آن زمان به بعد او با دقت همه فیلم ها را در سینما یا جشنواره ها تماشا می کرد و آنها را در دفترچه اش ثبت می کرد، درابتدا او به تنهایی به سینما می رفت و بعدها از دهه ۷۰ به همراه همسرش فیلم ها را تماشا می کرد.

کالینوفسکا اولین فیلمی را که به همراه همسرش دید نیز با فونت بزرگ در دفترچه اش ثبت کرده بود، این فیلم «پادشاه، ملکه، سرباز» ساخته یژی اسکولیموفسکی سینماگر برجسته لهستانی محصول سال ۱۹۷۳ نام داشت، کالینوفسکا تا قبل از ازدواجش به تنهایی ۱۷۹۸ فیلم دیده بود.

این زوج برای تماشای فیلم قوانینی هم داشتند: فیلم ها را فقط در سینما و آن هم تنها یک بار نگاه می کردند.

آنها تا سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۱۰ هزار فیلم با هم در سینماها و فستیوال ها تماشا کرده بودند. این دو حدودا هر سال بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فیلم می دیدند.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است